Valitsusliidu programm näeb ette tulumaksuseaduse sellist muudatust, et väärtpaberiinvesteeringutelt teenitud tulu (kasu) maksustades koheldakse juriidilisi ning füüsilisi isikuid võrdselt.
Reformierakonna pakutud seadusemuudatuse kohaselt ei maksustataks tulu väärtpaberi võõrandamisest ulatuses, mis reinvesteeritakse 90 päeva jooksul reguleeritud turul kaubeldavasse väärtpaberisse või juriidilise isiku osaluse soetamisse.
Sellise lahenduse põhiline puudus on, et see ei eelda investeeringu miinimumperioodi, teisi sõnu soodutatakse ka väärtpaberitega lühiajalist spekuleerimist.
Lahendus oleks poolik ka võrdsustamise seisukohast, kuna äriühingutele ei kehti 90päevane reinvesteerimise tingimus, vaid üldine tähtajatu valikuvabadus.
Samuti ei oleks lahendus kooskõlas füüsilise isiku tuludeklaratsiooni esitamise loogikaga. Aasta lõpus tehtud tehingute maksuvabastuse tingimus alles järgmise aasta märtsikuus, kuid tänu e-maksuameti rakendustele algab deklaratsioonide esitamine juba veebruaris.
Seepärast tuleks astuda samm edasi ja muuta tulumaksuseadust selliselt, et see soodustaks just pikemaajalist investeerimist ning tarbimisbuumi tasakaalustamiseks samal ajal ka säästmist - ehk vabastada tulumaksust füüsilise isiku tulu väärtpaberite võõrandamisest.
Lisatingimuseks võib selle lahenduse puhul seada, et investeeringut oleks hoitud näiteks üks aasta. Lühi- ja pikaajaliste investeeringute eristamine maksustamisel võimaldab soodustada just viimaseid.
Selle lahenduse eeliseks oleks ka lihtsus. Lihtsustuks andmete kandmine eeltäidetud deklaratsioonidele, kuivõrd kuvataks vaid tehingud nende väärtpaberite võõrandamisest, mille soetamisest ei ole veel aastat möödunud.
Tuludeklaratsiooni täitmine oleks lihtsam ning maksuhalduril oleks hõlpsam vajadusel deklaratsiooni andmeid kontrollida.
Äriühingute ja füüsiliste isikute kapitalitulude võrdsustamise kontekstis tuleb probleemina välja tuua neutraalsuspõhimõtte eiramine eri tululiikide kohtlemisel. Tänu sotsiaalmaksule koheldakse kapitalitulusid maksustades juba täna palgatuludest soodsamalt. Kapitalitulude edasise soodsama maksustamisega seda eelist vaid suurendatakse.
Praktikas võib see tekitada soovi näidata tuluallikat sellisena, mida maksustamisel käsitletakse soodsamalt. Näiteks võib seesugune reeglistik mõjutada ettevõtjaid kasutama dividendide asemel kasumi jaotamise meetodeid, mida käsitletakse kasuna vara võõrandamisest: likvideerimisjaotisi, fondiemissioone ning aktsiate tagasiostu. Börsil võib see mõjutada investorite investeerimisotsuseid, eelkõige muutes kasvuaktsiad dividendiaktsiatest atraktiivsemaks.
Maksuvabastust tuleks kindlasti eelistada maksukohustuse edasilükkamisele 90päevase reinvesteerimise tingimusel, kuna viimase korral ei saavutata eraisikute võrdset kohtlemist äriühingutega.
Maksuvabastus oleks aga julge samm üksikisikute ja äriühingute võrdsustamise poole ning samas mõjuv vahend, millega riik soodustaks tarbimise asemel säästmist.
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”