• OMX Baltic0,89%293,26
  • OMX Riga0,76%883,37
  • OMX Tallinn0,48%1 875,55
  • OMX Vilnius1,44%1 136,21
  • S&P 5001,12%5 842,63
  • DOW 301,14%43 006,59
  • Nasdaq 1,46%18 552,73
  • FTSE 100−0,04%8 755,84
  • Nikkei 2250,82%37 726,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%97,64
  • OMX Baltic0,89%293,26
  • OMX Riga0,76%883,37
  • OMX Tallinn0,48%1 875,55
  • OMX Vilnius1,44%1 136,21
  • S&P 5001,12%5 842,63
  • DOW 301,14%43 006,59
  • Nasdaq 1,46%18 552,73
  • FTSE 100−0,04%8 755,84
  • Nikkei 2250,82%37 726,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%97,64
  • 04.06.07, 12:16
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Türgi ehitab maailma sügavaimat sukeldatud tunnelit

Türklased on unistanud Euroopa ja Aasia ühendamisest Bosporuse väina aluse tunneli abil juba alates 19. sajandist. Peagi on see unistus realiseerumas – valmimas on üle 13 kilomeetri pikkune Marmara tunnel.
Nii pikki tunneleid on ehitatud varemgi, kuid Marmara tunneli ehitajad pidid arvestama ka lisatakistusega – tunnel paikneb seismiliselt aktiivses piirkonnas. Vastavalt ekspertide analüüsidele põhjustab lähedalasuv Põhja-Anatoolia murrang lähema 30 aasta jooksul 62% tõenäosusega tugeva maavärina, vahendas Popular Mechanics.
Õnneks leiti ka lahendus: kui suurem osa tunnelist on uuristatud läbi pinnase või kivimite, siis Bosporuse väina all asuv umbes pooleteistkilomeetrine lõik on nii-öelda sukeldatud tunnel. See valmistatakse jupikaupa maapinnal, seejärel jupid sukeldatakse ning ühendatakse merepõhjas kokku. Erinevalt läbi kivi uuristatud tunnelist on selline tunnel painduvam – jupid on ühendatud kummist ja tugevdatud terasplaatidest liigestega, mistõttu selline tunnel maavärina ajal katki minna ei tohiks.
Kui tunnel 2010. aastal avatakse, saab see olema sügavaim selliselt ehitatud tunnel, maksimaalse sügavusega üle 50 meetri. Lõpuks ometi saavad ida ja lääs kohtuda ilma jalgu märjaks tegemata.
Loe ka teisi Novaatori uudiseid.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele