Türklased on unistanud Euroopa ja Aasia
ühendamisest Bosporuse väina aluse tunneli abil juba alates 19. sajandist. Peagi
on see unistus realiseerumas – valmimas on üle 13 kilomeetri pikkune Marmara
tunnel.
Nii pikki tunneleid on ehitatud varemgi, kuid Marmara tunneli ehitajad pidid arvestama ka lisatakistusega – tunnel paikneb seismiliselt aktiivses piirkonnas. Vastavalt ekspertide analüüsidele põhjustab lähedalasuv Põhja-Anatoolia murrang lähema 30 aasta jooksul 62% tõenäosusega tugeva maavärina, vahendas Popular Mechanics.
Õnneks leiti ka lahendus: kui suurem osa tunnelist on uuristatud läbi pinnase või kivimite, siis Bosporuse väina all asuv umbes pooleteistkilomeetrine lõik on nii-öelda sukeldatud tunnel. See valmistatakse jupikaupa maapinnal, seejärel jupid sukeldatakse ning ühendatakse merepõhjas kokku. Erinevalt läbi kivi uuristatud tunnelist on selline tunnel painduvam – jupid on ühendatud kummist ja tugevdatud terasplaatidest liigestega, mistõttu selline tunnel maavärina ajal katki minna ei tohiks.
Kui tunnel 2010. aastal avatakse, saab see olema sügavaim selliselt ehitatud tunnel, maksimaalse sügavusega üle 50 meetri. Lõpuks ometi saavad ida ja lääs kohtuda ilma jalgu märjaks tegemata.
Seotud lood
Šveitsis avati täna maailma pikim maapealne
raudteetunnel - Saksamaad ja Itaaliat ühendav Lötschbergi tunnel läbi Alpide on
34 kilomeetrit pikk.
Iraagi välisministri teatel on Türgi Iraagi
põhjapiiri äärde üles rivistanud 140 000 sõdurit, Türgi seda juttu ümber ei
lükka ja möönab, et võib peagi üle piiri tungida, et seal kurde rünnata.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.