• OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 225−0,48%38 535,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • 20.06.07, 17:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mobiilkõned ja internet lennukis saavad reaalsuseks

Euroopa lennuohutusagentuur muutis mobiiltelefonide ja pihuarvutite kasutamise regulatsioone lennukis, mis tähendab et 1. septembrist on OnAir süsteemiga varustatud Airbusi lennukite reisijatel võimalik teha mobiilkõnesid, saata SMSe ja meile.
Lennuki pardatöötajad saavad vajadusel süsteemi välja lülitada või piirata tekstiteenuste nagu SMSide saatmist, kirjutas International Herald Tribune.
Esimene lennuk, mis uue süsteemiga kaasa läheb, on tõenäoliselt Air France'i lühikesi distantse lendav lennuk Airbus A318. Suurbritannia lennuliin BMI, Portugali lennuliin TAP ja odavlennufirma Ryanair on alla kirjutanud uute teenuste ostutamisele, ütles kommunikatsiooniteenustefirma OnAiri turundusjuht Graham Lake.
"Me oleme loomulikult vaimustatud nendest uudistest. Reisijad saavad varsti kasutada oma mobiiltelefone lennukiga õhus olles," ütles ta.
Samas kõneminuti hind võib muuta need kõned lühikeseks. Kõne minutihind võib olla umbes 2,50 dollarit ehk 29 krooni ja SMS-i hind 6 krooni.
"Me saadame inimeste kõned satelliidi kaudu otse GSM-võrku," rääkis Lake.
Tasu kõne eest maksab reisija sarnaselt välismaal tehtud kõnede eest, kasu jagavad lennuliin, OnAir ja kliendi enda mobiilioperaator.
Kõnehindu lennukisalongi siiski ei panda. "Sarnaselt välismaa kõnedele, ei ole ka siin täiesti selge, mis saab olema lõplik kõneminuti hind. Lõplik hind selgub, kui klient saab arve. Reisijad võivad sama lennu peal kõne eest maksta väga erinevat hinda," nentis Lake.
Heakskiit kasutada mobiiltelefone läheb vastuollu karmi telefoni kasutamise keeluga, mis kehtib enne lennuki õhkutõusu. Ligi 10-25% reisijatest ja lennuki meeskonnaliikmetest jätab oma mobiilid vaatamata rangele nõudele välja lülitamata, selgus OnAiri uuringust.
"Kui mobiiltelefonid oleksid ohtlikud, oleks juhtunud juba mitmeid õnnetusi. Kuulake kasvõi neid saabuvate SMSide piikse lennuki õhkutõusmise ajal," lausus tehnoloogiafirma esindaja.
Üks suuremaid probleeme mobiiltelefonide kasutamise puhul lennukis saab olema lennukimeeskonna harjumuste muutmine.
"Mobiiltelefonide kasutamine ei ole mitte niivõrd turvalisuse, vaid kultuuriline küsimus. Mõnes riigis, kus ollakse väga mobiiltelefonide kasutamise vastu lennu ajal, võib meekonnaliikmete harjumuste muutmine olla raske," möönis Lake.
Tahtmatult sissejäetud ja mobiilside võrku otsivad mobiiltelefonid võtavad rohkem energiat ja võivad segada raadiosagedusi, on üks argument, mida OnAir kasutab oma tehnoloogiale poolehoiu võitmiseks.
Mobiiltelefonid võtavad signaali otsides energiat kuni vatt, samas OnAir võrgustikuga ühendatud mobiiltelefon kuni millivatt.
Ainus OnAiri süsteemi piirang on see, et seda saab kasutada madalamal kui 3000 meetrit. Sellise kõrguse saavutab lennuk aga umbes nelja minuti jooksul pärast õhkutõusu ning kümme minutit enne maandumist. Selle piirangu tõttu kardavad paljud mobiilsideoperaatorid, et signaali otsivad mobiilid võivad tekitada segadust, kui lennukireisijate mobiilid püüavad saada signaali maapealsetelt mobiilsidemastidelt.
Paljusid reisijaid paneb muretsema ka see, et uue süsteemi kasutuselevõtt hävitab ühe viimase telefonivaba keskkonna.
Neile, kes soovivad lennukis kasutada oma sülearvutit, võimaldab süsteem kiiret WiFit terves lennukis.
See pole siiski esimene kord, kui selliseid tehnoloogilisi arendusi pakutakse lennukis. Airbusi rivaal Boeing sulges hiljuti Connexxion internetiteenuse vähese käibe ja reisijate huvi tõttu.
Lake'i sõnul on OnAir süsteem fundamentaalselt erinev ja parema ärimudeliga. "Connexxion süsteemi puhul tuli välja rentida automaatsaatjad vaatama sellele, kas reisija kasutas seda või mitte," lisas Lake.

Seotud lood

Uudised
  • 15.07.07, 13:59
USA politoloog: internet tapab kultuuri
USA politoloog ja infotehnoloogiate spetsialist Andrew Keen väidab, et internet tapab kultuuri, asendades selle ersatsteabega.
  • ST
Sisuturundus
  • 08.11.24, 11:00
Bigbank: kinnisvara ostjad noolivad madalamat varaklassi
Majanduses ja ka kinnisvaraturul on sügisel toimunud mõned muudatused, üheks neist euribori langus. Bigbanki ettevõtete panganduse üksuse juht Aimar Roosalu kinnitas, et kinnisvaraturul on märgata elavnemist suuresti just järelturu korterite osas.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele