Keskerakonna liider ja üks
uuringufirma EMORi asutajatest Edgar Savisaar küsib, mis on lahti
arvamusuuringuga.
"EMOR on üks viimaseid avaliku arvamuse uurimise firmasid, kes veel ka poliitikapõllul tegutseb. Pärast Pronksiööd on ta vist isegi ainus, kes Postimehe tellimusel oma igakuistes "omnibussides" ka poliitilistele küsimustele kohta on leidnud," leiab Savisaar.
Savisaare sõnul on hakatud arendama justkui kodukootud sotsioloogiat: "Poliitilised uuringud on EMORi kõrvaltegevus, mida tehakse ka ülejala. Olin kunagi üks EMORi asutajaid ja seetõttu on arusaadav, et pööran nende käekäigule rohkem tähelepanu. Püüdsin leida võrdlusmaterjali muude uuringute kaudu, et veenduda EMORi pädevuses selles vallas. Võtsin lähtekohaks augustikuu ja Tallinna linna, mille kohta mul oli kõrvale panna Faktum-Ariko uuring. Tulemused olid hämmastavad."
Mida tähendab, kui kaks uuringut, mis ühel ja samal ajal tehtud, näitavad täpselt vastupidiseid tulemusi ja vahe on kahekordne, küsib Savisaar. Tavaliselt äratab tähelepanu seegi, kui erinevate firmade uuringutulemused erinevad mõne protsendipunkti võrra.
Nii kapitaalseid lahknevusi nagu antud juhul mäletan viimati Läti avaliku arvamuse uurijatelt kümmekond aastat tagasi, meenutas keskerakondlane.
"Arusaamatud on EMORi selgitused küsitlustulemustele. Kui väidetakse, et Reformierakond on kaotanud 10 protsenti just nimelt meeste hääli, siis mulle tundub see statistilise mürana. Ma ei tea, et Reformierakond oleks viimasel ajal teinud midagi sellist, mis võiks mehi vihastada. Algul ma kujutasin ette, et EMOR on Rain Rosimannuse ja teiste Reformierakonna ideoloogide poolt liialt mõjutatav. Hilisemad tähelepanekud aga on minus tekitanud arvamuse, et asi pole niivõrd poliitilistes eelistustes, kui sotsioloogilises suutmatuses. On hakatud arendama justkui mingit kodukootud sotsioloogiat, millesse ei saa uskuda. Saan aru, et poliitilised uuringud on EMORi kõrvaltegevus, mida võidakse teha ka ülejala," rääkis Savisaar.
Poliitiku sõnul aga ei vasta see enam nendele eesmärkidele objektiivsest ja teaduslikust uuringust, mis ligi kakskümmend aastat tagasi EMORi ette said seatud.
"Kui avaliku arvamuse uuringute firma tulemused ei ole enam usaldusväärsed, siis mida peavad selle kohta ütlema ettevõtjad, kes aastas miljonite kroonide eest tellivad sellest firmast uuringuid oma toodete ja tarbijate kohta? Mida peavad ütlema meediafirmad, sest EMOR on ka juhtiv telekanalite ja telesaadete reitingute mõõtja? Nende reitingute põhjal teevad ärimehed meediasse väga suure reklaamiraha paigutamise otsuseid," nentis Savisaar.
Erakondade toetusprotsent
Tallinnas, augustis 2007
Faktum-Ariko Reformierakond 16% Reformierakond 36%
Keskerakond 33%EMOR
Keskerakond 28%
Seotud lood

Hirmutamisega kestlikuks ei innusta