• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,00%5 712,69
  • DOW 300,00%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 100−0,27%8 162,24
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,37
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,00%5 712,69
  • DOW 300,00%41 794,6
  • Nasdaq −0,33%18 179,98
  • FTSE 100−0,27%8 162,24
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,37
  • 08.11.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Õiguspärane ootus sõnakõlks

Õiguspärane ootus on õiguskindluse põhimõtte üks osa, mis on omakorda õigusriigi printsiip. Õiguspärane ootus tähendab ka inimeste põhjendatud ootust, et vastuvõetud seadustes sisalduvad keelud, nõuded ja kohustused rakenduvad sellistena, nagu nad seadustes vastu võeti. Isegi siis, kui konkreetne kohustus või nõue jõustub alles mõne aja pärast.
Just sel aastal näeme, kuidas osa riigist seda põhimõtet korduvalt ignoreerib, stiilis: tehtud - mõeldud. Millegipärast just ettevõtjate kohustuste järsu suurendamise puhul ollakse õiguspärase ootuse kehtimise suhtes kui kollektiivse pimedusega löödud. Järjekordne näide on riigikogu algatatud pakendiseaduse muutmine. Muuta tahetakse sealjuures ainult ühte paragrahvi - seda, mis sätestab, kui suured peavad olema pakendijäätmete taaskasutamise sihtarvud. Praegu on selleks seaduse järgi 50% pakendijäätmete kogumassist aastas. Kuna kehtiv seadus näeb ette, et alates 2010. a 31. detsembrist peab ettevõtja tagama pakendijäätmete taaskasutamise vähemalt 60% aastas, on kõik sellega arvestanud.
Nüüd tuldi äkitselt välja ideega rakendada seda kohustust praktiliselt kohe: 60% pakendijäätmete taaskasutamine tuleb tagada alates järgmise aasta algusest. Algataja möönab oma seletuskirjas, et seaduse rakendamine toob pakendiettevõtjatele kaasa täiendavaid kulusid ca 15 miljonit krooni, kuid leiab ühtlasi, et see ei ole märkimisväärne.
Sellise seisukohaga ei saa kuidagi nõustuda. Ettevõtetele on ootamatult asetatud täiendavad kohustused. Nende kohustuste suurendamise ennaktempo suhtes ei ole asjaomastele antud mingisugust võimalust kaasa rääkida. Kuna tegemist on fraktsiooni algatatud eelnõuga, ei ole see läbinud arutelu ühiskonnas ega valitsuse ettevalmistatud eelnõude puhul tavapäraseid kooskõlastusringe.
Lähenemas on novembri keskpaik, seda muudatust veel vastu võetud ei ole, eelnõu on riigikogu menetluses. Tavapäraselt menetledes jõuab riigikogu selle parasjagu enne jõulupuhkust vastu võtta. See tähendaks, et ettevõtjatel jääks terve jõulupühade aeg investeerimiseks ja ettevalmistustöödeks, suutmaks täita kohustusi, mida tulnuks hakata kohaldama kolme aasta pärast.
On veel üks võimalus - riigikogu võib mõista, et eelnema peab põhjalik analüüs ja õiguspärase ootuse põhimõtte järgimine ning sellisel kujul muudatusettepanekut vastu ei võeta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 21.10.24, 14:24
Generatsioonide juhtimine Tele2s: eri põlvkondade tugevused viivad parema tulemuseni
Eri põlvkondade ühtseks ja tõhusaks tiimiks sidumine võib olla keerukas, kuid õigesti juhitud meeskondades toovad vanemate kogemused koos nooremate avatud mõtlemisega kokkuvõttes paremaid tulemusi, leitakse saates “Minu karjäär”.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele