Neli korda aastas ilmuva ja Eesti ühe suurema tiraažiga Kaubamaja kliendiajakirja Hooaaeg eelarve on miljoneid kroone aastas. Sellest umbes pool tuleb reklaamimüügist saadava tuluna tagasi.
"Ühe numbri kohta jääb see vahemikku 200 000-500 000 krooni," täpsustas Hooaja üldtoimetaja Lenno Vaitovski. Hooaeg peegeldab ennekõike Kaubamajaga seonduvat ning peab selle väljaandmisele kulutatud raha ka tagasi teenima, rääkis Vaitovski.
Samas arvab Lenno Vaitovski, et 95 000 tiraažiga Hooaeg ei ole pelgalt Kaubamaja uudiseid edastav kliendileht või kaupa pähemääriv kataloog. "Me pingutame, et saavutada hea tasakaal üldhuvitavate teemade ja Kaubamaja poolt pakutava vahel."
Pingutus avaldub ka saavutatud lugejanumbrites - Hooaeg on ainus kliendileht, mis TNS Emori loetavamate väljaannete tabelisse on jõudnud ja seal Pere ja Kodu ning Kodukirja vahel 12. kohal ilutseb.
Volvo annab välja Liv ajakirja, mille saadab 2000 kliendile. Kolm korda aastas ilmuva ajakirja väljaandmine maksab aastas 250 000 krooni, selgitas Volvosid müüva Info-Auto turundusjuht Tiit Lillipuu.
Ehkki reklaamimüük pole eesmärk omaette, on ajakirjas paarikümne tuhande krooni ulatuses ka reklaami.
"Reklaamitav bränd peab Volvoga sobima. Alkoholireklaami ei võtaks kindlasti," tõi Lillipuu näite.
Ehkki reklaamimüük kliendiajakirjadesse ei ole tavaline, võimaldab see isegi poole väljaandmise kuludest katta, rääkis Ajakirjade Kirjastuse korporatiivkirjastuse juht Tarvo Sarmet.
Üks-kaks reklaami on piisav, siis ei kao oma info ära, soovitas ta. Aga isegi kuni kolmandik võib vabalt reklaami olla.
"55% ajakirja saajatest suhtub hästi teiste firmade pakkumistesse kliendilehes," üldistas ta Ajakirjade Kirjastuse poolt väljaantava kolme suurema kliendiajakirja lugejauuringute põhjal.
Kliendilehtedeks pakutakse kõike, mis paberil postkasti tuleb, selgus Ühinenud Ajakirjade ja TNS Emori novembris läbi viidud kliendilehtede uuringust.
TNS Emori projektijuhi Elvin Heinla sõnul võis eeldada, et vastajad pakuvad kliendilehtedeks kõikvõimalikke sooduskampaaniate hinnapakkumisi, kuid vastajate arusaam kliendilehest oli veelgi umbmäärasem.
Enim teatakse ehituspoodide sooduspakkumisi. Küsimusele, millist kliendilehte peate kõige paremaks, ei osanud vastata 63% küsitletuist.
"Kliendileht ei tohi olla reklaam, vaid kanal reklaami jaoks nagu iga teinegi ajakiri," rääkis Ühinenud Ajakirjade kliendilehtede osakonna juhataja Peep Ehasalu. Näiteks Selveri sooduspakkumised ei ole kliendileht, Peugeot' ajakiri või Hansapanga leht aga on. Hea kliendileht on nagu ajakiri, mida on huvitav lugeda, selgitas Ehasalu. "Kliendilehe eesmärk ei ole otseselt müük, ehkki selles võib avaldada ka ettevõtte müügipakkumisi. Oluline on arusaam, et reklaam pakub kaupa, kliendileht aga suhtleb kliendiga. Tuleb läbi mõelda, millest klient tahab lugeda," soovitas ta.
Uuringu vastustest tulid Ehasalu arvates hästi välja vastajate ootused - kui sooduspakkumiste lehti peeti kliendilehtedeks, siis sooduspakkumisi ka oodati. Samas peetakse oluliseks spetsialistide kommentaare, aktuaalseid teemasid ja kasulikke teadmisi. Ligi pooled hindavad ajakirjanduslikult hästi üles ehitatud ja kergesti loetavat lehte.
Novembrist annab Rimi Eesti Food välja tasulist elustiitliajakirja Toit ja Trend, mida müüakse ainult Rimides ja Säästumarketites.
Klient peab poeketiga suhtlemise eest maksma 12.90. "Tasuta asju ei väärtustata," põhjendas Rimi turundusjuht Evelin Mägioja. Tema sõnul kliendid ajakirja kliendilehena ei võta ja negatiivset tagasisidet pole tulnud. "Summa ei ole ju suur," ütles Mägioja. Esimese numbri reklaami brutokäive oli 400 000 krooni.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.