Peaaegu kõik jäätmekäitlusega tegelevad firmad kasutavad oma mainekujunduses suurema või kõige suurema loodussõbra tiitlit.
Paratamatult tekib küsimus, kas siis näiteks Ragn-Sells on keskkonnasõbralikum kui Viru Keemia Grupp või Nitrofert, kes aastast aastasse paigutavad keskkonnatingimuste täitmisse kümneid, kui mitte sadu miljoneid kroone?
Küsimus on põhjendatud, kuid võrrelda ei saa võrreldamatut. Kui üks firma tekitab oma äritegevuse tulemusena olulisel määral jäätmeid ja teine pakub lahendusi nendest keskkonnasõbralikult vabanemiseks ise jäätmeid tekitamata, siis võrdleme kive justkui kartulitega.
On tõsi, et kui prügiveoettevõte jäätmed kokku kogub ja prügilasse veab, on see ju äri nagu iga teinegi - tasu saamata ei teeks seda keegi. Ja tasuta pole vajagi - ka meil kehtivad euroopalikud põhimõtted, et jäätmetekitaja maksab ja hindu dikteerib turg. Loomulikult on kasumi teenimine oluline eesmärk ja pikaajalise edukuse alus. Küsimus on pigem selles, kas jäätmekäitlusettevõttel on kasum ainuke eesmärk või on eesmärk ka keskkonnahoid. Lähiminevikust on teada näiteid, kuidas kõige odavama hinnaga teenust pakkuv jäätmefirma 50% kasumimarginaale tegi. Kuhu aga selle ettevõtte kogutud jäätmed tegelikult jõudsid või miks tema ohtlike jäätmete ladu ühel heal päeval maani maha põles, pole siiani täpselt teada. Seega ei ole jäätmekäitleja keskkonnasõbralik a priori. Nii võivad tööstused, kelle tootmine ja käitumine on rangelt keskkonnategevuskavadele allutatud, olla ka jäätmekäitlejast loodustsäästvamad.
Keskkonnahoidlik jäätmekäitlus on midagi enamat kui linnast prügi kokku kogumine ja õigesse prügilasse või muusse käitluskohta - mitte metsa alla - vedamine. Keskkonnahoid ettevõtte tasandil algab keskkonnaalaste eesmärkide seadmisest, mis on kasumi teenimise kõrval kaalukamadki. Kui keskkonnaalaste eesmärkide saavutamine on ettevõttele juba sama oluline kui kasumi teenimine, siis on juba pool maad roheliseks saamise teel käidud. Tähtis on seejuures arvestada, et keskkonnaeesmärkide saavutamine samal ajal kasumi teenimisega on tükk maad keerulisem kui vaid kasumit teenida või lihtsalt keskkonnasõbralik olla.
On veel üks nüanss, mis eristab rohelist (jäätmekäitlus)ettevõtet mitterohelisest. Mõjukas on asjaolu, kas ettevõtte juhid ja töötajad võtavad keskkonnahoidu isiklikult või peavad seda deklaratiivseks müügiargumendiks. Ei kõlaks ju hästi, kui jäätmekäitlusega tegeleva ettevõtte juht avalikkuse ees seletaks, et ega ta ise eriti viitsi jäätmeid sorteerida. Keskkonnahoidu saab propageerida esmajärjekorras just hea eeskuju näitamisega. See on põhjus, miks Ragn-Sells on loonud aasta taaskasutaja auhindade jagamise traditsiooni ja miks ettevõtte töötajad, alates tippjuhtidest, jäätmete taaskasutuse osas teistele ise eeskujuks on.
Ragn-Sellsi eelmise aasta töötajate küsitluse tulemused näitasid, et tulemustele orienteeritus oli ettevõtte organisatsioonikultuuri kõige iseloomulikum joon. Lisaks pidasid töötajad ettevõttes kõige olulisemaks ausust, töökust ja keskkonnahoidu. Sellise meeskonnaga on eesmärkide saavutamine - nii kasumi teenimine kui ka keskkonnahoidliku tegevuse arendamine - täiesti teostatav!
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.