• OMX Baltic−0,78%296,76
  • OMX Riga0,18%882,19
  • OMX Tallinn−0,48%1 893,1
  • OMX Vilnius−0,81%1 149,7
  • S&P 500−1,76%5 849,72
  • DOW 30−1,48%43 191,24
  • Nasdaq −2,64%18 350,19
  • FTSE 1000,7%8 871,31
  • Nikkei 225−1,2%37 331,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,44
  • OMX Baltic−0,78%296,76
  • OMX Riga0,18%882,19
  • OMX Tallinn−0,48%1 893,1
  • OMX Vilnius−0,81%1 149,7
  • S&P 500−1,76%5 849,72
  • DOW 30−1,48%43 191,24
  • Nasdaq −2,64%18 350,19
  • FTSE 1000,7%8 871,31
  • Nikkei 225−1,2%37 331,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,44
  • 30.01.08, 19:40
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Evli Securities: riskikapitalist mõtleb esimesena väljumisvõimalusele

Evli Securitiese partner Tiiu Pedaja rääkis täna Gaselli kongressil sellest, mille järgi riskikapitalistid investeeringuteks projekte valivad, ja märkis, et oluline küsimus on sellest väljumine.
„Iga riskikapitalist laseb peast läbi kuus märksõna, kui talle plaane lauale tuuakse. … Neist vast esimene mõte on väljumise võimalus,“ ütles Pedaja. „Mida selgem on väljumise perspektiiv, seda atraktiivsem on see riskikapitali fondidele.“
Kuus märksõna, millele riskikapitalistid Pedaja sõnul mõtlevad, on projekti kasvuvõimalused, tugev juhtkond, konkurentsieelis, tuumikaktsionärid, ettevõtte hind ja väljumisvõimalused.
Parema meelega investeeritakse suure kasvupotentsiaaliga ettevõtetesse. Samas eelistatakse tarbija suuremast vajadusest tulevat kasvu, mitte turuosa kasvu. Kasuks tuleb orienteeritus suurele turule ja ekspordipotentsiaal.
„Kasvuperspektiiv peaks olema selgelt kirjeldatav ja numbrites väljendatud. Näiteks ei ole mingit põhjust arvata, et kui praegu kulutatakse Lääne-Euroopas reklaamile inimese kohta tunduvalt rohkem kui siin, siis meie kulutused jäävadki väikseks. Siin on selgelt kasvuvõimalused näha,“ näitlikustas Pedaja.
Kuna riskikapitalistid ostavad reeglina vähemusosaluse ettevõttest ja selle juhtimisse ei sekku, ootavad nad juba olemasolevat head meeskonda. Seega peaks ettevõttel olema tasakaalustatud juhtimine, kogemus, mida investoritele näidata ja mis paneb fondi neid usaldama.
„Kindlasti ei otsi riskikapital lifestyle-ärisid. Kui firma ei ole orienteeritud kapitalikasvule ja sa tahad näiteks lihtsalt perele head äraelamist, siis sellesse ettevõttesse raha ei panda,“ selgitas ta.
Lisaks heale juhtkonnale oodatakse vähemusaktsionärina ka usaldusväärset kaasaktsionäri. Selleks peavad fondihaldajate ja ettevõtte kaasomanike ideed omavahel hästi sobima. Kui vaated lähevad vastakuti, jääb investeering katki.
Pedaja hoiatas, et tihtipeale soovivad investorid endale siiski otsustusõigust firma tegevuste üle, mistõttu sõlmitakse lepinguid, et oma positsioon kindlustada. Sellisel juhul soovitab ta lepingutega pöörduda advokaatide poole, et neis olevad tingimused täiesti selgeks saada.
Projektide valikus on eelistatav selge konkurentsieelis: tugev turupositsioon või koostööpartner, unikaalne toode, tehnoloogia jne. „Samas näita, kuidas sa saad selle eelise rahaks teha,“ õpetas Tiiu Pedaja.
Ettevõtte eest makstavat hinda arvestavad riskikapitalistid tavaliselt oodatava tootluse järgi. Sisenemisel peab hind olema selline, et projektist väljudes oleks teenitud piisav tootlus.
„Tootluse ootused on fonditi väga erinevad. Ootus sõltub sellest, mis arengustaadiumis on ettevõte. Algaval ettevõttel on tõenäosus plaanid ellu viia väiksemad kui küpsemal ettevõttel, mistõttu oodatakse kõrgemat tootlust,“ rääkis Pedaja. Tema sõnul on alustavate ettevõtete tootluse ootus ligikaudu 60-70% aastas, tegutsevate, kuid kiire kasvu faasis olevate ettevõtete puhul aga madalam – 20-35%. Reeglina teevad riskikapitali fondid investeeringu 3-7 aastaks.
Kapitali otsima minnes soovitab Evli partner teha põhjalik ettevalmistus, kuna mitu korda vigadeparandusega samasse kohta projekti pakkuma minna ei saa. Lisaks julgustas ta ettevõtjaid suhtlema rohkem kui ühe fondiga. „Koputage mitme organisatsiooni uksele. See annab teile ruumi läbirääkimiseks ja saate sisenemise hinna endale soodsamalt paika panna,“ sõnas ta.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele