• OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 225−0,25%39 381,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,85
  • OMX Baltic0,48%272,92
  • OMX Riga0,14%875,54
  • OMX Tallinn1,23%1 760,42
  • OMX Vilnius−0,04%1 049,21
  • S&P 5000,74%5 973,1
  • DOW 300,00%43 729,34
  • Nasdaq 1,51%19 269,46
  • FTSE 100−0,32%8 140,74
  • Nikkei 225−0,25%39 381,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,85
  • 14.02.08, 11:39
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ideeauto sõidab õhuga

Prantsuse leiutaja on lubanud aasta jooksul tootmisse paisata auto, mis kasutab kütusena kokkusurutud õhku ega saasta seega linnaõhku.
Nime OneCAT kandva auto kere on valmistatud klaaskiust, see kaalub kõigest 350 kilo. Viieistmeline auto maksaks vaid umbes 52 000 krooni, kirjutas BBC.
Autole annab linnasõidul energiat süsinikukiust paaki kogutud kokkusurutud õhk. Paagi saab kompressorist õhuga täita vaid kolme minutiga – palju kiiremini, kui laevad elektriautode akud. Kui kompressorit käepärast pole, saab auto ühendada vooluvõrku ning autosse sisseehitatud väiksem kompressor täidab paagid õhuga nelja tunni jooksul.
Pikemate sõitude ajal saab kolbe ringiajava õhu tööd võimendada kütusepõletiga, mis soojendab õhku ning suurendab nii õhu survet kolbidele. Kütusepõleti kasutab kõiki vedelkütuse liike.
"Esimesed OneCATi ostjad on keskkonnast hoolivad inimesed,” ütles prantsuse leiutaja Guy Negre. "Kuid auto peab samas olema majanduslikult tasuv."
Negre on autot lubanud juba rohkem kui kümme aastat. Seekord on aga sõltumatute vaatlejate sõnul rohkem lootust, et projektist tõepoolest lõpuks asja saab. Selle põhjuseks on koostöö India autotootjaga Tata.
Tata on ainus ettevõte, millel leiutaja lubab oma autot müüma hakata – ning nemad tegutsevad vaid Indias. Ülejäänud maailma jaoks loodab Negre veenda investoreid ehitama oma tehaseid ning valmistama tema ideeautosid 80 protsendi ulatuses kohalikust materjalist.
Ta tahaks, et iga kohalik tehas müüks oma autosid ise, hoides nii kokku vahendamiskulude arvelt.
Suurbritannia mehaanikainseneride instituudi teadlane Terry Spall sõnas: "Ma loodan tõesti, et see plaan õnnestub. Tegemist on tõeliselt vapra eksperimendiga, tootmaks säästlikku autot.”
Kuid ta lisas, et ootab huviga uue auto turvatestide tulemusi. Samuti ei ole Spall kindel, kuidas luksusliku sisustusega harjunud tarbijad kergekaalulise minimaalse sisustusega auto vastu võtavad.
Negre sõnul ei tasu aga turvalisuse pärast muretseda – kui õhuauto satub õnnetusse, ei plahvata õhupaagid kildudeks, vaid lähevad hoopis kõva pauguga pooleks. „Suurimas ohus on sõitjate kõrvakuulmine.”

Seotud lood

Uudised
  • 10.09.08, 15:41
India elektriauto massidele
India autotootja Tata Motors üllatas hiljuti koduturu jaoks mõeldud kokkusurutud õhu jõul töötava autoga. Nüüd on autotootja teatanud massidele mõeldud elektriauto Indica EV valmimisest.
Uudised
  • 02.03.08, 15:46
Äriidee võistluse võitis mobiilseadmete lahendus
Esmakordselt toimunud äriideede võistluse Ajujaht 2007 žürii valis konkursil parimaks võistkonna CellTells, kes pakkus välja hääljuhitava kalendriliidese mobiiliseadmetele.
Uudised
  • 11.03.08, 11:51
SAAB 9-X BioHybrid valiti Genfis parimaks ideeautoks
SAAB 9-X BioHybrid kannab nüüdsest tiitlit 2008. aasta parim ideeauto.
  • ST
Sisuturundus
  • 31.10.24, 13:21
Elisa juht: kestlikkuse rongi enam ei peata
Uue sarja esimene saade!
Elisa Eesti juht Andrus Hiiepuu rõhutab uhiuues sarjas “Juhtides tulevikku”, et suurfirmad liiguvad kestlikkuse suunas ja sellega kujundatakse ümber tööstusharud. Kes pole sellega kaasas, jääb lihtsalt maha.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele