USA föderaalne juurdlusbüroo FBI on välja
töötanud uudse tarkvara, mille abil on võimalik kolpade abil taastada inimese
näo kujutis. See aitaks politseinikel paremini kindlaks teha lagunenud laipade
ning tulekahjuohvrite isikuid.
Praegu kulub kunstniku ettevalmistusega spetsialistil kolba põhjal näo kujutise loomiseks kuni kaks nädalat ning see töö võib maksma minna kuni 2000 dollarit (ligi 21 000 krooni), kirjutas The Guardian.
„Siin põimuvad kunst ja teadus, eelduseks on kunstianne, samas on see väga töömahukas,” märkis Tennessee ülikooli kohtumeedik Diana Moyers. „Praegu kasutatavad meetodid ei õigusta ennast, kui tuvastatavaid on suur hulk, näiteks suurõnnetuste või genotsiidiohvrite puhul.”
FBI uus programm ReFace kasutab kompuutertomograafiaülesvõtteid, et nende abil taastada kolbaomaniku näokujutis. Programmi töötas FBI jaoks välja firma General Electric uurimisosakond ning hetkel käib selle katsetamine ja kontroll FBI terrorismivastase ning kohtuekspertiisi uurimisosakonnas Virginia osariigis Quanticos.
Põhiküsimus hetkel on, kui adekvaatselt suudab tarkvara nägusid taasluua. „Programm paneb näod kokku, aga kas need näevad välja samasugused nagu inimene ise?” ütles Moyers.
Katsetes palus Moyers 103-l vabatahtlikul hinnata kuue naise ja nelja mehe kolba põhjal taasloodud näokujutisi nende inimeste näost tehtud fotodega. Üheksal juhul kümnest suutsid katsealused rekonstruktsiooni ja fotot paremini seostada. See annab lootust, et töömahukas kunstnikutöö näokujutiste taastamisel võib saada asenduse.
Sama ülikooli kohtuekspert Murray Marks katsetas samalaadset näotuvastussüsteemi katseeksemplari, mis on mõeldud turvakaamerate poolt tehtud ülesvõtetelt inimeste tuvastamiseks. Siingi annab näotuvastustarkvara lootust.
USAs säilitatakse praegu umbes 40 000 tuvastamata inimese säilmeid. „Selgelt on vaja lahendust, mis suudaks süstemaatiliselt ja korrektselt töödelda suure hulga ohvrite andmeid kuluefektiivselt ja tõhusalt,” ütles Marks.
Seotud lood
USA föderaalne juurdlusbüroo FBI plaanib
korraldada saja-aastase tegutsemisajaloo suurima värbamiskampaania, mille käigus
otsitakse agente, keelespetsialiste, arvutieksperte, analüütikuid ja
rahanduseksperte.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.