Soome jaanuari ja veebruari automüügi
võrdlus aasta varasemaga näitab, et pooleni kogumüügist on kasvanud
diislikütusega autode osakaal ning eelistus kaldub väiksemate mootorite poole,
põhjuseks uuest aastast jõustunud automaksu muutused.
Aasta varem oli diiselautosid kolmandik müügist, nüüd pool, kirjutas Helsinkin Sanomat. Samas tuleb statistikat hinnates arvestada, et kaks esimest kuud kajastavad ka klientide siis tellitud autosid, kui maksumuutuse määrad ei olnud veel teada. Diislite seas vähenes üle kaheliitriste osa 40 protsendilt 28%-le, 1,3-1,6 liitriste osas oli tõusunumber 13-lt 20-le. Täiesti uue mootoriklassina ilmusid statistikasse alla üheliitrised diislid, neid registreeriti 10 tükki. Bensiiniautodest oli üle kaheliitriste osa 7% (varem 11), 1,3-1,6 liitristel 50% (enne 40). Jaanuaris-veebruaris esmaregistreeriti Soomes 33 541 autot.
Soome automaksu muutus väiksema CO2 saastega sõidukite kasuks on kliima soojenemise vastaste sammude hulgas. Autoala keskliidu juhid hoiatasid muuseas liiga suure diislivaimustuse eest: kuni 15 000 km aastas on sõitja jaoks bensiiniauto ikkagi soodsam pidada. Diiselmootori miinuspooled on väävli ja tahkete osakeste õhkupaiskamine. Osakeste vastased filtrid on praegu pooltel müüdavaist autodest, alates 2009.a. on need kohustuslikud uutel ning 2011.a. kõigil müüdavatel mudelitel.
Autoala keskliit ja TNS Gallup on uurinud autojuhtide arvamusi: 16% juhtide sõnul suurendavad nad ühistranspordi kasutamist, 7% vähendavad.
"Oodatakse, et see tegelikult juhtuma hakkaks, enne kui usutakse,” kommenteeris automüügi statistikat kohaliku transpordi liidu tegevjuht Pekka Aalto.
Tema arvates maksuuuendus ikkagi toetab eraauto kasutamist, seepärast tuleks ühistranspordi positsiooni tugevdada võimalusega tööandjal osta töötajale maksuvabalt ühistranspordi pilet.
Soome automaksud alates 01.01.2008:Maksuprotsent on autot ostes CO2 emissioon (g/km) jagatud kümnega pluss neli. Näiteks 160:10+4 = 20% jaemüügi hinnast. Kui maale toodud auto on uus, võetakse maksustatavast hinnast maha 4% ja veel 300 eurot. Maks tõusis varasemaga võrreldes autodele emissiooniga üle 220g/km, sellest numbrist allapoole vähenes. Emissioon on 220 g/km, kui bensiiniauto tarbib kütust 9,4 ja diiselauto 8,5 liitrit 100 kilomeetrile (keskmine, linn+maantee). Auto lõpphinnast annab automaks Soomes 10 kuni 40%. Varem maksuseadus CO2 emissiooni samamoodi arvesse ei võtnud.