Teadlased on avastanud pruuni rasvkoe
tekkimist soodustava faktori. Kuna pruun rasvkude põletab efektiivselt rasvu,
võimaldab selle tekkemehhanismide tundmine viia tõhusa rasvumisvastase vahendi
avastamiseni, teatas Eesti Geenikeskus Nature vahendusel.
Sugugi mitte kogu rasvkude ei kujuta endast passiivset rasvamahutit organismis – ülesanne, mida täidab kaalujälgijate poolt palavalt vihatud valge rasvkude. On olemas ka pruun rasvkude, mis peab hoopis rasva põletama. Selline protsess tekitab hulgaliselt sooja, mis tagab olulise kaitse alajahtumise eest vastsündinutele, kelle kehamassist pruun rasvkude moodustab umbes 5 protsenti. Pruun on ta seepärast, et sisaldab väga suures koguses rauarikkaid mitokondreid, raku energiamajanduses kõige olulisemat rolli täitvaid organelle. Täiskasvanutel on pruuni rasva väikeses koguses rinnal ja kaelal, selle otstarve pole aga teada.
Kuna see looduslik rasvapõleti on tõesti väga efektiivne energiakulutaja (väidetavalt suudab 50 grammi pruuni rasva kulutada 20 protsenti keskmise inimese päevasest energiakogusest), võiks pruuni rasvkoe osakaalu suurendamine organismis olla lihtsaks lahenduseks rasvumise probleemile.
Aasta tagasi teatasid Bostoni teadlased eesotsas Bruce Spiegelmaniga valgust nimega PRDM16, mis suunab valge rasvkoe eellasrakke tootma hoopis pruune rasvarakke. Äsjases Nature uurimuses näitab Harvardi ülikooli arstiteaduskonna teadlase Ronald Kahni juhitud uurimisrühm, et valk BMP7 on samuti oluline pruuni rasvkoe tekkeks.
Hiirtel, kelle organismis toimus võimendatud BMP7 valgu süntees, oli kontroll-loomadest märgatavalt rohkem pruuni rasva, kõrgem kehatemperatuur ja väiksem kehamass juba viis päeva pärast katse algust. Asjal on aga konks: kuna BMP7 (bone morphogenetic protein 7) soodustab üksiti ka luukoe teket, on selle grupi uurijad vaevas tingimuste väljatöötamisega, mis välistaks rasvapõletusvahendite reklaamides lubatud kivikõvade kõhulihaste moodustumise sõna otseses mõttes.
Seotud lood
Lõppenud nädala kümme enimloetud artiklit
Novaatoris:
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.