• OMX Baltic−2,6%291,31
  • OMX Riga−0,25%878,47
  • OMX Tallinn−1,5%1 864,72
  • OMX Vilnius−2,78%1 126,93
  • S&P 500−1,76%5 849,72
  • DOW 30−1,48%43 191,24
  • Nasdaq −2,64%18 350,19
  • FTSE 100−0,27%8 847,4
  • Nikkei 225−1,2%37 331,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,87
  • OMX Baltic−2,6%291,31
  • OMX Riga−0,25%878,47
  • OMX Tallinn−1,5%1 864,72
  • OMX Vilnius−2,78%1 126,93
  • S&P 500−1,76%5 849,72
  • DOW 30−1,48%43 191,24
  • Nasdaq −2,64%18 350,19
  • FTSE 100−0,27%8 847,4
  • Nikkei 225−1,2%37 331,18
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,87
  • 22.09.08, 09:21
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suur osakeste põrkur seiskus kaheks kuuks

10. septembril Šveitsi ja Prantsusmaa piiril avatud suur osakeste kiirendi (LHC) on saanud esimese tõsisema tagasilöögi.
Laupäeval teavitas Euroopa tuumauuringute keskuse pressibüroo avalikkust päev varem toimunud intsidendist, mille tulemusel osa magnetite jahutamiseks kasutatud vedelast heeliumist lekkis kiirekanalit ümbritsevasse tunnelisse, kirjutas fyysika.ee.
Põhjuseks arvatakse tõenäoliselt vigane elektriühendust kahe magneti vahel, mis tugeva vooluga katsetuse ajal sulas ja vigastas jahutussüsteemi 34. sektoris. Reedene katsetus oligi mõeldud seadme testimiseks ja prootoneid siis ei kiirendatud.
Vea parandamine nõuab paraku vähemalt kaks kuud, kuivõrd selleks tuleb pea absoluutse nulltemperatuurini (-271 C°) jahutatud osad üles soojendada ja seejärel taas jahutada. Siiski ei maksa arvata, et realiseerus mõni meedias veel hiljuti põhjendamatult müra tekitanud katastroofistsenaarium.
Inimesi reedese katsetuse nurjumine ohtu ei seadnud.
Loe ka Novaatori varasemaid lugusid samal teemal: Suur pauk maailma suurimast masinast tuleb homme
Superkiirendi põhjustatud maailmalõpuhirm on endiselt õhus. Mis saab tegelikult?
Maailma suurim prootonikiirendi on lennukikandjast odavam

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele