Asendusmagnetite testimine on juba maa-aluses tunnelis käimas, kuid remonditööd kestavad kogu talveperioodi, mil tuumauuringute keskus elektri säästmiseks nagunii suuremahulisi eksperimente ette ei võta. Kui varuosi ja tööjõukulu mitte arvesse võtta, läheb seekordne avarii maksma 100 000 Šveitsi franki, ehk veidi üle miljoni Eesti krooni.
LHC magnetites tekitab ülitugevaid magnetvälju peaaegu ilma takistuseta liikuv elektrivool. Selleks, et tagada magnetite häireteta töö, ümbritseb neid vedel heelium, mis on jahutatud – 271 kraadini C.
Avariiraporti järgi tõusis kahte magnetit ühendavate juhtmete temperatuur liiga kõrgeks, mille tulemusena muutus juhe takistiks ning 8,7 kiloamprine elektrivool purustas ümbritseva vaakumtoru.
Selle tagajärjel lekkis suurem kogus heeliumi, kui kontrollklapid suutsid kinni pidada. Millisekundite jooksul aurustas heelium ligi meetrise augu kahe magneti ühendusse, ütles USAs Fermi laborites töötava kiirendi juures töötav füüsik Jim Strait, kes on töötanud äsjase õnnetuse uurimise juures konsultandina.
Vedel heelium voolas augu kaudu välja vaakumiga täidetud isolatsiooniruumi, mis pidi termosena hoidma magneteid külmana. Sekundite jooksul tekkis masinas nii suur rõhk, et see paiskas magnetid terastugedelt maha.
Strait väidab, et ventiilid, mis peaks heeliumilekke ära hoidma, olid kavandatud valearvestusega.
“Lekkinud heeliumi hulk oli suurem kui need ventiilid olid kavandatud kinni pidama,” ütles ta. “Seda võib nimetada projekteerimisveaks.”
Gilles nõustub, et nende mudelitega, mille põhjal arvutati lekkiva heeliumi hulki, oli kindlasti midagi lahti, kuid tema sõnul on raske ette näha kõiki võimalikke stsenaariume. “See masin on ise enda katsemudel,” lisas ta.