• OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • 30.09.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ärimudel - mis see on?

Kirjutamiseks andis osalt tõuke Mait Raava kirjutis "Palka tõstab uus ärimudel" (10.09). Ei, mitte soovist autoriga vaielda. Lihtsalt terminit "ärimudel" kasutatakse üha sagedamini, ent alati pole päris selge, mida selle all mõeldakse. Üldistatult: ärimudel kirjeldab, kuidas ettevõte konkureerib, kasutab ressursse, korraldab suhteid partnerite-klientidega, et luua uusi väärtusi ja teenida kasumit. Vaatame Gary Hameli käsitlust. Ta leiab, et ärimudel koosneb neljast põhikomponendist: põhistrateegia, strateegilised ressursid, partnerluste võrgustik, kliendisuhted.
Põhistrateegia määratleb, kuidas ettevõte konkureerib: milles näeb missiooni, milliste toodete-teenustega millistel turgudel konkureeritakse, milles seisneb taotletav eelis - põhivõimalused on ikka saavutada kululiidri positsioon, diferentseerida tooted konkurentide omadest või fokuseerida tegevus kitsama turuniši teenindamisele.
Strateegilised ressursid on tuumkompetentsid ja strateegilised varad. Tuumkompetentsid on oskused või võimed, mille abil saab edestada konkurente ning pakkuda tarbijatele täiendavaid hüvesid. Strateegiliste varade all peetakse silmas midagi haruldast ja väärtuslikku, mida ettevõte omab (nt asukoht, brändid, patendid, kvalifitseeritud töötajad, kliendiandmebaasid, olulised partnerlused).
Tuumkompetentsidele ja strateegilistele varadele tuginedes püütakse luua püsiv konkurentsieelis.
Partnerluste võrgustik: siia kuuluvad hankijad, allhankijad, sisseostetavate teenuste pakkujad jt olulised partnerid, nt võrgustikud, ettevõtete organisatsioonid, ühisettevõtted, strateegilised liidud.
Kliendisuhted: sihtturu määratlemine - reeglina tuleb ettevõttele kasuks, kui sihtturg on võimalikult konkreetselt fikseeritud; klientideni jõudmine - kuidas toode või teenus "läheb turule"; klientidele pakutavad tugiteenused; hinnakujunduse eripära - otsustada tuleb näiteks see, kas auto rentimise eest tuleb maksta vastavalt kasutusajale või kilometraažile, kas konsultant võtab tasu tunnitariifi järgi või täidetud ülesandest sõltuvalt. Mõelda sellele, millelt eelkõige teenitakse - kas suurem tulu saadakse toote müügist või hoopis hiljem sellele lisatarvikuid müües, hooldust pakkudes.
Uue ettevõtte rajamisel võiks sündmuste järjekord olla siis selline, et kõigepealt leitakse äriidee, seejärel analüüsitakse selle teostatavust, seejärel koostatakse ärimudel.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.02.25, 11:58
Mihkel Nestor: Eesti energeetikas konkurentsieelist pole ja on küsitav, kas see kunagi tuleb
Odav elekter ja tootmisvõimsuste suurendamine on kujunenud justkui Eesti Nokia leidmiseks. Majandusanalüütik Mihkel Nestor ja AVH Grupi tegevjuht ning endine Enefit Greeni finantsjuht Veiko Räim arutlevad, milline on selle Nokia mõju majandusele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele