• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 30.09.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ärimudel - mis see on?

Kirjutamiseks andis osalt tõuke Mait Raava kirjutis "Palka tõstab uus ärimudel" (10.09). Ei, mitte soovist autoriga vaielda. Lihtsalt terminit "ärimudel" kasutatakse üha sagedamini, ent alati pole päris selge, mida selle all mõeldakse. Üldistatult: ärimudel kirjeldab, kuidas ettevõte konkureerib, kasutab ressursse, korraldab suhteid partnerite-klientidega, et luua uusi väärtusi ja teenida kasumit. Vaatame Gary Hameli käsitlust. Ta leiab, et ärimudel koosneb neljast põhikomponendist: põhistrateegia, strateegilised ressursid, partnerluste võrgustik, kliendisuhted.
Põhistrateegia määratleb, kuidas ettevõte konkureerib: milles näeb missiooni, milliste toodete-teenustega millistel turgudel konkureeritakse, milles seisneb taotletav eelis - põhivõimalused on ikka saavutada kululiidri positsioon, diferentseerida tooted konkurentide omadest või fokuseerida tegevus kitsama turuniši teenindamisele.
Strateegilised ressursid on tuumkompetentsid ja strateegilised varad. Tuumkompetentsid on oskused või võimed, mille abil saab edestada konkurente ning pakkuda tarbijatele täiendavaid hüvesid. Strateegiliste varade all peetakse silmas midagi haruldast ja väärtuslikku, mida ettevõte omab (nt asukoht, brändid, patendid, kvalifitseeritud töötajad, kliendiandmebaasid, olulised partnerlused).
Tuumkompetentsidele ja strateegilistele varadele tuginedes püütakse luua püsiv konkurentsieelis.
Partnerluste võrgustik: siia kuuluvad hankijad, allhankijad, sisseostetavate teenuste pakkujad jt olulised partnerid, nt võrgustikud, ettevõtete organisatsioonid, ühisettevõtted, strateegilised liidud.
Kliendisuhted: sihtturu määratlemine - reeglina tuleb ettevõttele kasuks, kui sihtturg on võimalikult konkreetselt fikseeritud; klientideni jõudmine - kuidas toode või teenus "läheb turule"; klientidele pakutavad tugiteenused; hinnakujunduse eripära - otsustada tuleb näiteks see, kas auto rentimise eest tuleb maksta vastavalt kasutusajale või kilometraažile, kas konsultant võtab tasu tunnitariifi järgi või täidetud ülesandest sõltuvalt. Mõelda sellele, millelt eelkõige teenitakse - kas suurem tulu saadakse toote müügist või hoopis hiljem sellele lisatarvikuid müües, hooldust pakkudes.
Uue ettevõtte rajamisel võiks sündmuste järjekord olla siis selline, et kõigepealt leitakse äriidee, seejärel analüüsitakse selle teostatavust, seejärel koostatakse ärimudel.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele