• OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • OMX Baltic−0,41%301,31
  • OMX Riga0,36%879,88
  • OMX Tallinn1,25%1 929,99
  • OMX Vilnius−0,83%1 171,07
  • S&P 500−1,71%6 013,13
  • DOW 30−1,69%43 428,02
  • Nasdaq −2,2%19 524,01
  • FTSE 100−0,04%8 659,37
  • Nikkei 2250,26%38 776,94
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%93,1
  • 01.10.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Erakondade rahastamine on muutunud veel ebaselgemaks

Viis aastat tagasi riigikogu ees esinedes rõhutasin, et annetuste keelamise asemel tuleks pearõhk panna rahastamise läbipaistvusele ja kontrollile. Vahetunud on koalitsioonid ja lubadused, hüppeliselt kasvanud erakondadele eraldatavad riigieelarve vahendid ja valimiskulutused. Ja vähenenud selgus erakondade rahastamise osas, mida ilmestavad aegajalt avalikkuse ette jõudvad korruptsioonihõngulised lood.
Ma ei saa anda hinnangut Äripäevas toodud juhtumile (puudutab Jüri Vilmsi Sihtkapitali - toim). Tegemist pole vaid üht erakonda puudutava küsimusega. Erakondade rahastamisega haakuvad valimisreklaamid. Kui surve valimiskulutuste kasvamiseks jätkub, suureneb ka ebaselge päritoluga raha vool erakonna kassasse. Valimiskulude suurus on pöördvõrdelises sõltuvuses sooviga tugevdada kontrolli. Sestap on arusaadav soovimatus reklaami piirata ja rahastamise kontrolli suurendada.
Iga piirang nõuab järelevalvajat, Eestis see puudub. Euroopa Nõukogu (GRECO) hinnang erakondade rahastamise kontrolli süsteemile on ühene: ei vasta rahvusvaheliselt tunnustatud põhimõtteile. Avalikkus (meedia) üksi pädeva kontrollorganita ei suuda tagada piisavat järelevalvet. Erakondadele, kellele meeldib iga tulega ristmiku ületada, praegune kord ja venitamistaktika paraku sobivad.
Valimiskulude piiramiseks on mitu võimalust. Leedus näiteks võttis parlament kevadel vastu seaduse, mis keelab valimisklippide, -filmide jms näitamise kampaania ajal. Poliitiline reklaam raadios ja TVs võib toimuda vaid diskussioonide ja debattidena, seda rahastatakse riigieelarvest keskvalimiskomisjoni kaudu.
Kui aga seada kuludele ülempiir, tagatakse kontroll erakonna pangakontode deklareerimise kaudu järelevalveorganis. Kõik kulutused tehakse selle pangakonto kaudu. Selliselt on reaalajas võimalik kokku lugeda reklaamiks kulutatud kroonid ja sendid. Kui reklaami ost kontol ei kajastu, on rikutud seadust.
Eelnõu ettevalmistamist ei või lubada parteide tagatubadesse. Olukorras, kus parlamendi erakonnad seavad endale mängureegleid, on avalikkuse kaasamine möödapääsmatu. Kui Eesti riik ei taha kontrollida erakondi, riskib ta võimalusega, et seda hakkavad tegema mõne teise riigi erakonnad.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.02.25, 11:51
SEB: digilahenduste võidukäik ei vabasta ettevõtteid küberturvalisuse vajadusest
Küberründed sagenevad
Viimastel aastatel on pangateenused liikunud hoogsalt digilahenduste suunas. SEB ettevõtete segmendijuhi Maarja-Maria Aljase sõnul kasutab juba pea pool äriklientidest lisaks internetipangale ka mobiilipanka ja erinevaid pangaliideseid.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele