• OMX Baltic0,2%293,11
  • OMX Riga0,45%889,32
  • OMX Tallinn−0,04%1 863,16
  • OMX Vilnius0,01%1 137,04
  • S&P 5001,38%5 597,67
  • DOW 300,97%41 210,47
  • Nasdaq 1,84%17 621,13
  • FTSE 1000,85%8 615,15
  • Nikkei 2250,72%37 053,1
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%92,9
  • OMX Baltic0,2%293,11
  • OMX Riga0,45%889,32
  • OMX Tallinn−0,04%1 863,16
  • OMX Vilnius0,01%1 137,04
  • S&P 5001,38%5 597,67
  • DOW 300,97%41 210,47
  • Nasdaq 1,84%17 621,13
  • FTSE 1000,85%8 615,15
  • Nikkei 2250,72%37 053,1
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%92,9
  • 14.11.08, 07:26
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti kalleim tee-ehitus kipub veelgi kulukamaks

Eesti seni kallima tee-ehitusobjekti maksumusest pea pool kulub maantee muldkeha tugevdavale geovõrgule, mille tehnilised tingimused viitavad tootjale, kelle geovõrgu kasutamine muudab ehituse 150 miljonit krooni kallimaks.
"Kui kogu ehitus maksab 500-600 miljonit krooni ning ainuüksi võrgu eest tuleb maksta 300 miljonit krooni, siis on proportsioonid paigast ära. Meile tundus see 300 miljonit raiskamisena, mistõttu pakkusime esimesel hankel odavamat, aramiidita võrku," rääkis ASi Talter juht Sven Pertens.
Maanteeamet tunnistas kevadel väljakuulutatud Kukruse-Jõhvi teelõigu ehituse hanke oktoobri lõpus kehtetuks. Uus hange kuulutati välja 1. novembril.
Esimesel hankel ei kinnitanud maanteeametile ükski osaleja, et kasutavad tee muldkeha tugevdamiseks aramiidvõrku. Geovõrgu kasutamine on vajalik tee alla jäävate vanade kaevanduskäikude tõttu.
Geovõrgu kiud on valmistatud kuumakindlast sünteetilisest materjalist, seda kasutatakse näiteks kuulivestides.
Pertensi sõnul tõstaks aramiidisisaldusega võrgu kasutamine ehituse hinda vähemalt 150 miljonit krooni. "Kui arvestada, mitu 150miljonilist tee-ehituse objekti on aastas, siis jääb ühe käe sõrmedest üle," tõi ta võrdluseks.
"Ei pea olema tingimata aramiidisisaldusega võrk. Võib olla ka samaväärne geovõrk, mis vastaks etteantud parameetritele," selgitas maanteeameti riigihangete osakonna juhataja Märt Kiisel.
Keerulise geoloogilise olukorra tõttu on Kiiseli sõnul mõistlik tee muldkeha tugevus pigem üle dimensioneerida, oluline on, et liiklejatel oleks hiljem ohutu liigelda.
"Otsisime esimese hanke ajal aramiidisisaldusega võrkude tootjaid. Neid oli küll mitu, kuid etteantud tingimustele vastas ainult ühe tootja võrk," rääkis Pertens.
Ka geovõrke müüva NordGarden OÜ juhatuse liige Mait Soasepp imestas, miks surutakse peale üht toodet, mida toodab ainult Saksa firma Huesker Syntetic GmbH.
"Hueskeri esindajad tegid projekteerija juures osavat lobitööd," arvas teine geovõrke maale toova firma ViaCon Eesti juhataja Ermo Killar.
Merko Ehituse insenerehituse arendusdirektori Arvo Kelleri sõnul leidsid nemad peale Hueskeri veel ühe firma, kuid see toodab aramiidvõrku eritellimusena ning ruutmeetri hind tuleks sel juhul veelgi kõrgem.
Kiisel ei nõustunud arvamustega, et hange mängitakse kätte ühele geovõrgu tootjale. "Tootjate paljusus on garanteeritud," kinnitas ta.
Aramiidvõrgu hinnad jäävad vahemikku 650-800 krooni ruutmeetri eest, mis on kolm korda tavalisest rohkem. Kokku kulub teelõigu ehitamisel 320 000 ruutmeetrit geovõrku.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele