Septembris toimunud Tartu Juhtimiskonverentsil esinenud ROWE (Results Only Work Environment) ekspert Jan Rehberg selgitas USA suurimas elektroonikakaupade ketis BestBuy välja töötatud teooriat, mille järgi ei kontrollita seda, kuidas inimesed tööd teevad, vaid pelgalt töö tulemust.
Inimesed võivad töötada kuidas, kus ja millal soovivad, senikaua, kuni saavutatakse kokkulepitud tulemused. Projekti tagajärjel kasvas efektiivsus ja motivatsioon. Sama ressursiga saavutati paremaid tulemusi, kuigi inimeste endi sõnul tegid nad vähem tööd.
Rehberg soovitas ROWE põhimõtteid laiemalt kasutada. Tööaja kontrollimine on aja raiskamine, rõhutas ta. Töötajate kontrollimisel on tüüpilisemaks kontrollitavaks väärtuseks tööaeg. "Aga mis me sellega saavutame? Kas me oleme kindlad, et kui töötaja istub arvuti taga, ta ka töötab? Ärgem hinnakem tööaega selle järgi, kui kaua inimene kontoris viibib, pikalt kontoris istuja lobiseb suure tõenäosusega sõpradega MSNis või Skype'is, raisates tööandja ressursse."
Üha enam pooldatakse paindliku tööaja kasutamise võimalikkuse põhimõtet ka Eesti ettevõtetes. ASi Webmedia juhatuse liikme Urmo Pärgi sõnul on Webmedial paindliku tööaja praktikate rakendamisega töökorralduses pikaajaline kogemus, mis on seni positiivne.
"Meie töö nõuab keskmisest suuremat pühendumist ja vaimuvärskust. Paindliku töökorralduse kasutamine annab väärtusliku võimaluse tasakaalustada töö- ja eraelu, ilma et kumbki pool kannataks."
Praktika põhineb Pärgi sõnul vastastikusel usaldusel: eelnevalt kokkulepitud töö peab saama tehtud ja lubadused õigeks ajaks täidetud ning iga töötaja valib ise, millistel kellaaegadel ja millise koormusega ta need tingimused täidab. "Aga kuna tööülesannete edukas täitmine eeldab üldjuhul meeskonnatööd ja tihedat omavahelist suhtlust, välistab see võimaluse, et üks tiimiliige viibib kontoris ainult päevasel ajal ning teised ainult õhtul," märgib Pärg.
Kuna Webmedia spetsialistide arv on piisavalt suur, ei mõjuta üksikute töötajate koormuse kõikumised erinevatel aegadel ettevõtte terviklikku võimekust. "Pigem on vastupidi: väheneb n-ö töötavate laipade hulk ettevõttes," ütleb Urmo Pärg.
OÜ KPMG Raamatupidamisteenused raamatupidamisteenuste juht Ursula Noorväli pooldab paindlikku tööaega, kuid eeldab, et töö oleks õigeks ajaks tehtud.
"Teisalt määratlevad meie koostööpartnerid, kliendid, perekond ja lähedased selle, mis ajal me töötame," märgib ta. "Seega surutakse meid tahes tahtmata kellaajalistesse raamidesse ning kokkuvõttes olulist vahet ei ole."
Omanimelise advokaadibüroo juhi Aivar Pilve sõnul on advokaaditöö äärmiselt kliendikeskne ja tööaega planeerida saab klientide vajaduste järgi. "Meie töö saab olla just nii paindlik, kui klientide tingimused seda võimaldavad," kinnitab Pilv.
Üldiselt on töö piiramatu ajaga ning kestab sageli kauem, kui norm seda ette näeb. "Meie üldine reegel on, et kõik peab olema tähtajaks tehtud, kõik dokumendid õigeaegselt vormistatud ja väljastatud," ütleb Pilv.
Aga võimalik on planeerida oma tööpäeva algust: enamikule meeldib küll tulla varakult, aga kellele sobib rohkem hilisem tööaja algus, on ka see võimalik. Hiljem tulles kestab tööpäev lihtsalt veidi kauem.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.