Luksuskaupade sektor suudab
majanduslanguses üldiselt säilitada oma elastsust, kuid praegune majanduslangus
on nii tõsine, et on võtnud rajalt maha ka nemad ning nende aktsiad. Kas see
tähendab, et praegu võiks lisada portfelli mõned "pärlid"?
On täiesti normaalne, et endale lubatakse pühadehooajal luksusasju, kuid investeerimisportfelli neid lisada pole siiani olnud väga hea mõte, kirjutab CNBC.
90ndate aastate majanduslangus ei puudutanud üldiselt luksuskaupade müüjad, kuna aktsiaturg püsis siis tugev. Isegi 70. ja 80. aastatel läksid intressid lakke, kuid luksuskaupade sektor jäi sellest üsna puutumata.
Seekord on aga asjalood teisiti. Luksusehete müüja Tiffany (TIF) aktsiad on kukkunud paari kuuga 60%. Nahkkottide valmistaja Coach (COH) tegi oma selleaastase kõrgpunkti maikuus, enne kui langes novembris 14 dollarini.
Kõrgklassi kaubamajadel pole paremini läinud. Nordstream (JWN) ning Saks (SKS) on sellel aastal kukkunud 80% ühekohaliste aktsiahindade juurde.
Turul liigub üldiselt ringi kaht tüüpi luksuskaupade ostjaid ning mõlemad tüübid on püksirihma oluliselt pingutanud. Esimene on ülijõukas ostja, kes ostab ka majanduslanguses valimatult asju. Kuid nüüd peab ta tagasi tõmbama, kuna aktsiaturud on raskelt kukkunud ning see on vähendanud nende jõukurite varade väärtust.
Teine tüüp on "himur shoppaja" ehk naine, keda ei saa demograafiliselt liigitada, kuid kes turgutab end sageli 600-dollariliste käekottide ning 800-dollariliste kingadega. Ta oli kui end juveelidega kaunistav kanaarilind söekaevanduses - esimene indikaator, et juveelitööstusel hakkab halvasti minema.
Analüütikute sõnul muutuvad taolises turusituatsioonis ülirikkad ostlejad kiirelt üsna leplikeks ning vähenõudlikeks. "Himurate shoppajatega" nii kindlad ei olda.
Jaemüüjate siseinfo valdajad ise ütlevad, et 2009. aasta tuleb väljakutset pakkuv ning taastumist ei nähta enne 2010. aastat. Mis veelgi tähtsam, nad usuvad, et luksuskaupade ettevõtete aktsiatel on veel langusruumi, kuigi aktsiahinnad on novembrikuu põhjadest kõvasti põrganud.
Seotud lood
Luksusehete müüja Tiffany Co oli
sunnitud peale 21%-list pühademüügi vähenemist vähendama oma
kasumiprognoose.
Järgmine märk, et USA luksuskaupade müük on
maandunud raskelt, on MasterCardi avaldatud luksuskaupade müüginumbrid, mis
oktoobris kukkusid aastataguse ajaga võrreldes tervelt 20%.
Kuigi eelmiste majanduslanguse perioodidel
on luksusautode tootjad suutnud end paremini elatada kui tavaautode tootjatest
ametivennad, lähevad asjad seekord teisiti.
Halvenev majandusolukord on kasvatanud
tagaotsitavaks kuulutatud kallite autode arvu, uurijad ei välista neist paljude
puhul kindlustuspettusi.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.