Vaatamata allahindluskampaaniatele ja
kaupmeeste pingutustele müüki tõsta on jaemüük endiselt alla eelmise aasta
taseme, kommenteeris majandusministeerium nõudluse jätkuvat vähenemist
novembris.
Statistikaameti andmetel langes jaemüük jaekaubandusettevõtetes novembris võrreldes eelmise aasta sama kuuga 9%, mis oli oktoobrikuu müügitempost 2 protsendipunkti võrra vähem. Võrreldes oktoobrikuuga kahanes jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük novembris 7% võrra. Viimastel aastatel kasvas jaemüük kiiresti laenude arvel, nüüd on see praktiliselt ära langenud, samuti pidurdavad jaemüüki negatiivsed uudised tööturult ja vähenenud investeerimine. Tarbijad on muutunud ettevaatlikumaks ja ostavad kaupu vähem.
Müük langes novembris võrreldes eelmise aasta sama kuuga peaaegu kõikides kauplusegruppides, välja arvatud toidukaupade spetsialiseeritud kauplustes (kasv 7%) ning postimüügis (kasv 1%).
Inimesed ostavad vaid vajaminevat kaupa
Toidukaupluste müügimaht jäi eelmise aasta sama kuuga võrreldes muutumatuks. Veidi on langenud toidukaupade hinnad, kuid see ei ole toonud endaga kaasa müügimahtude suurenemist. Võrreldes oktoobriga kahanes toidukaupluste jaemüük püsivhindades 7%. Inimesed ostavad viimasel ajal poodidest vähem toitu, rahvas eelistab valmistoidule isevalmistatud rooga ning odavamaid tooteid, samuti ostetakse viimasel ajal poodide asemel toitu ka turult. Ka ei ole talvekaupade müük olnud novembris nii edukas, et oleks müüki tõstnud.
Nõudluse languse tõttu vähenes novembris tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kaupluste müük võrreldes eelmise aastaga 18% võrra. Selles kauplustegrupis oli eelmisel aastal veel kõrge võrdlusbaas (kasv 17%). Müügi suurenemist takistab inimeste ebakindlus tuleviku suhtes ning tarbitakse vähem. Kõrged küttehinnad ja eluasemekulud vähendavad tarbijate ostujõudu, inimesed on hakanud oma kulutusi rohkem planeerima, ostavad ainult vajaminevaid kaupu ja ootavad sooduskampaaniaid.
Ka ehitus- ja kodukaupade kauplustel on rasked ajad. Nende müügitempo on aasta algusega võrreldes pidevalt vähenenud. Novembris vähenes majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kaupluste müük võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 26% ning oktoobriga võrreldes 16%. Kasvu pidurdab jätkuvalt kinnisvara- ja ehitusturu madalseis, mis mõjutab ehitusmaterjalide ja sisustuskaupade müügimahtusid. Ehitusettevõtete tellimustega kindlustatus väheneb pidevalt.
Automüük kukkus kolinal
Majanduslangus on mõjunud kõige rohkem autode müügile. Võrdselt (54%) vähenes novembris nii uute kui ka kasutatud autode registreerimine. Tunduvalt on vähenenud liisinguga müük, sest tarbijad on muutunud ettevaatlikumaks ja ka esimene sissemaks on liiga kõrge. Viimati oli nii suur autode registreerimise langus (-58,1%) 2000. aasta märtsis. Sõidukikaubandusettevõtete müügitulu (kajastab nii jae- ja hulgimüüki kui ka liisingut) vähenes novembrikuus jooksevhindades 35%, sellest mootorsõidukite ja nende varuosade müügitulu 48% võrra. Seoses tulude kahanemisega ja sõitude piiramisega kahanes mootorikütuse jaemüük 8%. Mootorikütuse hindade kasvutempo on novembrikuu jooksul alanenud 16 protsendipunkti võrra. Võrdluses eelmise aasta sama kuuga oli kasv 1%.
Majanduslangus süveneb, inimeste kindlustunne väheneb ning seetõttu ei ole detsembris jaekaubanduses jaemüügi kasvu oodata. Kaupmehed ennustasid 2008. aasta jõulumüüki varasematest aastatest tagasihoidlikumaks. Ka Eesti Konjunktuuriinstituudi (EKI) ettevõtete novembrikuu uuringu kohaselt jätkub majanduse jahtumine ja järgmise 3 kuu prognoosid näitavad kaupade tellimuste ja müügi langustrendi süvenemist. Kaubanduse kindlustunde indikaator oli novembris -33, mis oli 11 protsendipunkti võrra oktoobrist halvem. Ärikonjunktuuri hindas heaks vaid 7% kauplustest, 57% kaupluste hinnangul oli olukord rahuldav ja 36%-l halb. Tarbijate kindlustunde indikaator oli novembris -30 ehk 3 protsendipunkti võrra oktoobrist madalam.
Seotud lood
Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük
vähenes 2008. aasta novembris eelmise aasta novembriga võrreldes püsivhindades
9%, teatas Statistikaamet.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.