Voolikud, mille kaudu pumbati Estonian Airi
raha ja kütust, lõigatakse läbi - SASi uue strateegilise kava järgi lähevad SASi
ja Estonian Airi teed lahku, kirjutame tänases juhtkirjas.
Kaks nädalat tagasi soovitasime valitsusel loobuda osalusest Estonian Airis - see püsis vaid suurema osaniku rahasüstide toel - ja keskenduda Tallinna lennujaamale.
Konkurentsis niigi kurnatud SAS väsis ootamast - keeruline majandussituatsioon nõuab palju kiiremat reageerimist, kui selleks on suuteline Eesti riik - ja loobus ise. SAS kärbib liine ja keskendub Põhjamaadele. Siiski märgib SAS strateegilise koostöö jätkumist Estonian Airiga. See on meie lennufirma jaoks väga oluline.
Kui SASil on tulevikupilt selge, on see õigupoolest kergendus kõigile osapooltele, eeskätt SASile endale. Estonian Airi jaoks on selge siiski vaid see, et strateegilist investorit on vaja kiiresti. Selleta võib firma koomasse langeda iga hetk - ainult õhu ja Eesti riigi juhtide patriotismiga lennukid ei lenda.
Estonian Airi nõukogu esimehe Olev Schultsi sõnul ei huvitaks uut võimalikku investorit 49protsendiline osalus, vaid kogu firma. See oleks muidugi parim lahendus Estonian Airi jaoks, eriti kui tegemist oleks kogemustega välisinvestoriga. Üks omanik, üks visioon. Takistuseks võib saada aga Eesti riigi kangekaelne soov oma osalusest iga hinna eest kinni hoida.
Senised kogemused ütlevad, et ei pruugi ka kogemustega partner olukorda päästa - ka SAS ei saanud hakkama. Enamikul kogemustega suurtel lennukompaniidel rasked ajad ja lennufirmad pole seetõttu kusagil maailmas praegu investorite soosingus. Seega on rahaka kaasomaniku leidmine Estonian Airile väga keeruline. Kuid mitte võimatu - kõnelusi käib ka soliidsemate Lääne firmadega. Sellegipoolest peab Eesti riigil olema plaan B ka lennukompanii jaoks. Kui riik loobub eelisostuõigusest, uut strateegilist investorit ei leita piisavalt kiiresti ning riik on sunnitud vastutuse Estonian Airi käekäigu eest ajutiselt enda kanda võtma.
Häid lahendusi pole. Loobumine tähendaks Estonian Airi lõppu, mis pole riigi eesmärk. Ostmiseks raha pole. Kui ostuks raha laenatagi, nõuab lennukite õhus hoidmine edaspidi iga kuu miljoneid lisakroone.
Viia osa Estonian Airist börsile, otsides edasi strateegilist investorit - see oleks veel üks võimalus. Majandusminister Juhan Partsi jutust aimdub ka kohaliku raha huvi lennufirma vastu.
SAS on andnud märku, et tema siin enam äri teha ei taha. Huvilistel on kasulik kiiresti tegutseda ja Estonian Air ära osta, et mitte lasta ettevõtet olukorda, kus seda tuleks kohe elustama hakata. Uutel omanikel odavam oma värskete ideedega esialgu veel toimiv ettevõte tervistada.
Autor: 1706-aripaev