• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 07.06.10, 11:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Teder viis vee hinna riigikohtusse

Õiguskantsler Indrek Teder saatis riigikohtule taotluse tunnistada Tallinna linnavalitsuse veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste hindu kehtestav põhiseadusvastane määrus kehtetuks.
Õiguskantsleri hinnangul on määrus vastuolus seaduste ja põhiseadusega, kuna Tallinna linnavalitsus on jätnud täitmata oma kohustuse tagada veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenustele õiglased hinnad. Linnavalitsus ei ole sisuliselt kontrollinud AS Tallinna Vesi hindade kulupõhisust ning vee-ettevõtjale on tagatud põhjendamatult suur tulukus.
Tallinna linnavalitsus ei täitnud õiguskantsleri 24. märtsil esitatud ettepanekut viia määrus kooskõlla seaduste ja põhiseadusega.
Veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste puhul on tegemist universaalteenustega, mida vee-ettevõtja osutab turgu valitsevas seisundis olles, märkis õiguskantsler. Et turgu valitsevas seisundis olev vee-ettevõtja oma positsiooni ei kuritarvitaks ning ei kehtestaks veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenustele ebaõiglaseid hindu, on seadusandja ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seadusega volitanud kohalikku omavalitsust kehtestama veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenustele õiglased hinnad.
Õiglased on need hinnad siis, kui kohalik omavalitsus on veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste hindade kehtestamisel lähtunud konkurentsiõiguse üldpõhimõtetest ning kehtestanud veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenustele hinnad, mis on võimalikult sarnased hindadega, mille eest vee-ettevõtja müüks kaupu n-ö tavapärastes konkurentsitingimustes.
Konkurentsitingimustes majandab ettevõtja end üldjuhul efektiivselt. Et ka vee-ettevõtja end efektiivselt majandaks, tuleb kohalikul omavalitsusel veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste hindade kehtestamisel hinnata vee-ettevõtja kulude ja nende ulatuse põhjendatust ning hindade kehtestamisel arvestada vaid nende kuludega, mis on põhjendatud. Samuti tuleb kohalikul omavalitsusel hinnata vee-ettevõtjale tagatava tulu põhjendatust ning kehtestada sellised veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste hinnad, mille arvelt poleks vee-ettevõtjal võimalik ülemäärast kasumit teenida.
Kui kohalik omavalitsus on veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste hindade kehtestamisel neid põhimõtteid eiranud, siis on see hindu kehtestav määrus õiguskantsleri hinnangul vastuolus ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse ja põhiseadusega.
Õiguskantsleri hinnangul on Tallinna linnavalitsus kehtestanud oma 30.09.2009. a määruse „Tallinna ühisveevärgi ja –kanalisatsiooni põhitegevuspiirkonna veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuse hinnad“ seaduste ja põhiseadusega vastuollu minnes.
„Tallinna linnavalitsus ei ole õigesti, see tähendab seadusandja juhistest ja eesmärkidest lähtuvalt reguleerinud AS Tallinna Vesi hinnakujundust nii, nagu seda teeks sõltumatu hinnaregulaator: ta ei ole hinnanud eraldi AS Tallinna Vesi kulude ja nende ulatuse põhjendatust ning on taganud vee-ettevõtjale oluliselt suurema tulukuse, kui saaks põhjendatuks pidada,“ selgitas õiguskantsler. „Seega  pole Tallinna Linnavalitsus kaitsnud tarbijaid turgu valitsevas seisundis oleva vee-ettevõtja ebaõiglase hinnakujunduse eest.“
Õiguskantsleri hinnangul ei ole vaja määruse põhiseaduspärasuse kontrollimiseks võtta eraldi seisukohta, kas vee-ettevõtja ja linna vahel sõlmitud teenuslepingus kokkulepitu vastab ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seadusele ning kas AS Tallinna Vesi erastamine oli põhiseadusega kooskõlas. Seda põhjusel, et lõppastmes on määruse põhiseaduspärasuse kontrolli puhul oluline vaid see, kas määrusega kehtestatud hinnad vastavad ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni seaduse nõuetele ja sedakaudu põhiseadusele, mitte aga see, kas määrusega kehtestatud hindadeni viinud teenusleping on seadusega kooskõlas.    
Õiguskantsler taotleb riigikohtult Tallinna linnavalitsuse 30.09.2009. a määruse „Tallinna ühisveevärgi ja –kanalisatsiooni põhitegevuspiirkonna veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuse hinnad“ § 1 kui põhiseadusvastase normi kehtetuks tunnistamist.

Seotud lood

Börsiuudised
  • 07.06.10, 15:15
Omanike keskliit: Tallinna Vesi on kahe tule vahel
Tallinna Vee vastuväited Eesti Omanike Keskliidu hagile on põhjendamatud. Veemonopol püüab iga hinna eest säilitada tarbijate arvelt seadusevastaselt saadud ülikasumeid, leiab liit.
Uudised
  • 07.06.10, 11:50
Tallinna õigusjuhil hea meel, et Teder riigikohtusse läks
Tallinna linn tervitab õiguskantsleri Indrek Tederi otsust, kes saatis täna hommikul riigikohtusse taotluse Tallinna linnavalitsuse vee hinda kehtestava põhiseadusvastase määruse kehtetuks tunnistamiseks.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele