Sarnaselt Tallinna Veega püüab konkurentsiamet kodudesse tele- ja raadiosignaali saatva monopoolse Levira marginaali kärpida.
Levira 2009/2010 majandusaasta aruande kohaselt on ettevõtte marginaalid kopsakad. Ettevõtte EBITDA oli 96 miljonit krooni ja marginaaliks kujunes 55,5%. EBITDA kasvas aastaga 10%. Mullune ärikasum oli 62,6 miljonit krooni, puhaskasumiks kujunes 59,5 miljonit krooni.
„Kasumiaruandepõhised marginaalid on üsna kõrged ja see tekitab hämmastust. Põhjus on selles, et meie käive on võrreldes varade mahuga üsna pisikene. Kõik need telemastid ja saatjad, mis on tulnud osta ja ehitada, on kallid,“ selgitas ASi Levira juht Mart Einpalu. Ta märkis, et siiski lasub neil kohustus ka tehtud investeeringud tagasi teenida.
Einpalu sõnul vaatab konkurentsiamet aga ettevõtte kapitali tootlust ja see on ettevõttel keskmisel tasemel. „Konkurentsiamet on meie hinnapoliitikat ja kogu tegevust uurinud aastaid. Minu töötamise jooksul Leviras on neid protsesse mitu korda olnud ja meie majapidamine on korras, seda peab küll ütlema,“ selgitas Einpalu.
Telekanalid ja raadiosaadete tootjad ütlevad, et Levira küsib liiga kõrget hinda. ASi TV 3 juhi Priit Leito sõnul kasutab Levira oma monopoolset seisundit ära ja dikteerib telekanalitele teenuste hinda. „Ringhäälingute liit on esitanud kaebusi konkurentsiametile, kuid see pole aidanud,“ ütles Leito. Tema sõnul tahab Levira ka digilevi hinda tõsta 30%. „Telekanalid peavad praegu sel teemal raskeid läbirääkimisi Leviraga, kuid positsioonid on küllalt ebavõrdsed, sest teenusele sisulist alternatiivi turul ei ole,“ märkis ta.
Raadioprogrammide tootmise ja eetrisse edastamisega tegeleva Trio LSL ASi juhataja Priit Jõgi sõnul peaks Levira hinnad tele- ja raadioettevõtetele olema kulupõhised, sest praegu ei ole monopoolsel ettevõttel mitte mingit hinnasurvet. „Hinnad on kõrged ja läbipaistmatud ning see on tinginud selle, et enamik raadioettevõtteid võimalusel välistab Levira teenuse kasutamise,“ lisas ta.
Kommentaar
Urmas Oru, AS Kanal 2 peadirektor2009. aastal jäid eratelekanalid summaarselt ülisuurde kahjumisse ja samal ajal oli Levira kasumimarginaal 36% - siin polegi midagi rohkem lisada. Jooksvad hinnad ja eriti hinnatõusud on alati telekanalite ja Levira vahel vaidlusi põhjustanud. Eelviidatud kasuminäitajate valguses tekib minu arvates igati põhjendatud küsimus, kas Levirale makstavad tasud on õiglased ja mõistlikud. Lisaks vahetult Leviraga vaidlemisele on telekanalid aastate jooksul pöördunud selgituste saamiseks ka majandusministrite ja konkurentsiameti poole, kuid tulemus on ümmargune null.
Mis on misLevira51% kuulub Eesti riigile ja 49% Prantsuse telekommunikatsioonikontsernile TDF Group.
Pakub teenust 15 kanalile, aasta lõpuks loodetakse arv kasvatada 20in. Kanaleid edastatakse Skandinaaviale, Lätile, Leedule, Lõuna-Aafikale, plaanitakse minna ka Balkanile.Ettevõtte müügitulu oli 2009/2010 majandusaastal 172,9 miljonit krooni, suurenes 7%. EBITDA oli 96 miljonit krooni ja marginaaliks kujunes 55,5%. Eelmise majandusaastaga võrreldes suurenes EBITDA 10%. Ärikasum oli 62,6 miljonit krooni ja puhaskasum 59,5 miljonit krooni.Riik saab sel aastal Leviralt ligi 15 miljonit krooni dividende.
Autor: Kadrin Karner, Silvia Kruusmaa
Seotud lood
AS Levira üldkoosolekul kinnitasid aktsionärid ettevõtte lõppenud majandusaasta aruande, mille järgi oli ettevõtte konsolideeritud müügitulu 9,3 miljonit eurot ja puhaskasum 1,46 miljonit eurot.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.