Eelmisel aastal algatas siseministeerium riigipiiri seaduse muutmise, millega loodi võimalus luua kolmes Eesti maanteepiiripunktis (Narva, Koidula, Luhamaa) ühtne piiriületuse ootejärjekorra infosüsteem ning iga piiripunkti lähedale ooteala.
Praeguseks on infosüsteemi hanke võitnud OÜ Girf loonud GoSwifti-nimelise süsteemi ning ettevõte käivitab selle juba juulis. Kohustuslikuks muutub eelbroneerimine nimetatud piiripunktides 1. augustist.
Iseenesest uus kord piirijärjekorda päris ära ei kaota, sest järjekord hakkab olema elektrooniline. Sisuliselt on siseministri Ken-Marti Vaheri sõnul loodav süsteem sarnane praegu mandri ja saarte vahelise praamipileti broneerimise süsteemiga. See tähendab, et eelbroneeritav maht on ca 50% ning teine sama palju toimib elava järjekorra alusel. "Ega me garanteerigi, et pikad järjekorrad nüüd ära kaovad, kuid me anname võimaluse inimestele oma aega paremini planeerida," ütles Vaher. Eelbroneeringu süsteem toimib aga lihtsalt. Tuleb broneerida koht, ette antud ajast umbes tunni võrra varem saabuda piirijärjekorra ootealale ning seejärel ületada piir.
Siseministeeriumi piirivalvepoliitika osakonna juhataja asetäitja Rando Kruusmaa sõnul lahendab uus süsteem seni prognoosimatu olukorra kaubavedajatele. Kuid ta rõhutas, et vedajad saavad eelbroneeringu üleveoks teha alles siis, kui on olemas reaalsed kaubad. "Broneerimissüsteemi jaoks on vaja lisada ka veose dokument," rääkis Kruusmaa.
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp sõnas samuti, et uus süsteem annab eelkõige suurima eelise äritegevuses kaubavedajatele, kellel tekib võimalus uue korra järgi närvesäästvamalt tööaega planeerida. "Autovedajad on sellist lahendust oodanud kaua, usume, et see lahendab seni valitsenud planeerimatuse positiivselt," sõnas Kuldkepp. Uue elektroonilise süsteemi Go Swiftiga kaasneb teenuse kasutamise ehk eelbroneerimise tasu, mis on sel aastal üks euro.
Lisaks broneeringutasule tuleb tasuda teenustasu piiripunktides ooteala teenuse eest.
Minu teada euroraha elektroonse piirijärjekorra süsteemi loomiseks ei kasutatud. Süsteemi loomise maksis sisuliselt kinni Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon, kes tellis Girfilt süsteemi infotehnoloogilise arenduse juba paar aastat tagasi. Sama süsteemiga osales Girf ka siseministeeriumi korraldatud riigihankel, mille ta võitis.
Kas uuest süsteemist midagi muutub, näeb paari kuu pärast. Ise arvan, et autovedajate ja Venemaale eksportijate jaoks muutub tegevus prognoositavamaks, kuna enam ei pea autot kaubaga Venemaale saates seisma vastakuti teadmatusega kui kaua kulub aega piiril. Piiriületusaeg muutub prognoositavaks mõnetunnise eksimisvõimalusega. Ehk siis tööstuste Venemaa-tarnete aeg võib lüheneda mitmest päevast kuni nädalateni.
Tere AS tarnib praegu Venemaa suunas nii lühikese kui pika realisatsiooniajaga toodangut.
Kuna lühikese realisatsiooniajaga toode kuulub nn kiirelt rikneva kauba kategooriasse, on sellele kaubale tagatud ka kiirem piiriületus juba nüüd. Elektroonse süsteemi rakendusega muutub oluliselt efektiivsemaks tavapärase kauba logistika.
Kindlasti annab see võimaluse paremini tööd korraldada neile ettevõtetele, kes sellega seotud.
See samm lisab ka eelkõige usaldusväärsust meie partnerites, sest lubatud kauba kohalejõudmise aega on võimalik nüüd ka paremini tagada.
See on vahest olulisemgi kui mõningane rahaline võit.
Seotud lood
2018. aastal Leedus loodud ühisrahastusplatvormi
Profitus idee sündis järk-järgult, kui kinnisvara ostjate ja müüjatega suheldes ning kinnisvaraprojekte arendades võis näha inimeste üha suurenevat investeerimishuvi.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele