Küsimustele vastab Lauri Riit.
Millal ja kui suurt liikluskindlustuse tariifide tõusu võib oodata? Peab tunnistama, et kõrge konkurentsi tõttu on kohustusliku liikluskindlustuse suurus viimasel ajal püsinud ühel tasemel. Mõnede firmade puhul, sealhulgas Inges Kindlustus, võib rääkida isegi teatud hinnalangusest. Tõsi küll, see oli palju seotud asjaoluga, et meie tariifid olid keskmisest kõrgemad.
Kuid varsti võivad tariifid kasvama hakata. Kui järgmine talv tuleb samasugune nagu kaks eelmist, on kindlustuse kallinemine vältimatu. Kaks eelmist lumerohket talve nõudsid kindlustusseltsidelt lisakulutusi ja paljud jäid liikluskindlustuses kahjumisse.
Kas on põhjust rääkida sellest, et seoses liiklusõnnetuste arvu vähenemisega on vähenenud ka kahjum liikluskindlustustest? Meie küll ei ole täheldanud liiklusõnnetuste arvu märkimisväärset kahanemist. Meie statistika järgi oli tänavu esimesel poolaastal ainult 2% võrra vähem liiklusõnnetusi kui aasta tagasi. Kuid samas, võrreldes 2008. ja 2009. aastaga on drastiliselt suurenenud tehniline kahjum liikluskindlustusest. Põhjus on jällegi lumerohketes talvedes.
Räägite, et liikluskindlustus toodab kahjumit. Kas saate konkreetsed numbrid ära tuua? Millistest mahtudest jutt käib? Eestis tegutsevate kindlustusseltside kahjum liikluskindlustusest 2011. aasta esimesel poolaastal oli umbes 3,5 miljonit eurot. Seega kahjumlikkus oli peaaegu 112%.
Mullu perioodi lõpus õnnestus jääda plussi, kuid tulemus ei ole ikkagi rõõmustav - 2010. aasta lõpus moodustas kahjum liikluskindlustusest 96,5%. Kuid see on keskmine näitaja. Igal seltsil on see erinev, näiteks meil õnnestus tänavu esimesel poolaastal viia see näitaja 94,5 protsendini.
Kas kindlustusandjal on õigus keelduda kompensatsiooni maksmisest või vähendada summat, kui avarii põhjuseks olid valed rehvid autol? Liikluskindlustus on autojuhi vastutuse kindlustus. Kui liiklusõnnetuse teinud autol rehvid ei vasta normidele ja see põhjustas avarii, tuleb hüvitis väiksem.
Võimalik, et tulevikus näeb uus kindlustusseadus ette kindlustusandja õiguse esitada finantsnõue sellise avarii põhjustanud isiku vastu. See tähendab, et kindlustusselts kompenseerib kahju, kuid hiljem võib kulud avarii põhjustajalt, kes näiteks sõitis rikkis piduritega või suverehvidega talvisel ajal, sisse nõuda.
Selline kord kehtib juba paljudes Euroopa riikides ning tänu sellele suudeti seal kindlustustariife langetada, mis on õiglane korralike liiklejate suhtes.
Kasko korral võivad kindlustusseltsid ka keelduda hüvitise maksmisest või vähendada selle suurust, kui avarii põhjuseks olid nõuetele mittevastavad rehvid.
Mida sellises kontekstis autoomanikele talve eel soovitaksite? Igal talvel liiklusõnnetuste arv kasvab, eriti kahel esimesel nädalal pärast lume mahatulekut. Kõige tõhusam ja lihtsam on sõita õige kiirusega, hoida distantsi, kontrollida kojameeste ja rehvide seisukorda ning võimalusel vältida liikumist maanteel rasketes ilmastikuoludes.
Kuidas hindate konkurentsi Eesti liikluskindlustuse turul? Kas võitlus käib iga kliendi pärast? Jah, viimasel ajal on konkurents väga tihe. Paljud kindlustusandjad on juba aastaid jäänud liikluskindlustuses kahjumisse. Klientide jaoks aga on kujunenud olukord igati soodne - praegu pakub liikluskindlustust kümme firmat. Tariifid on minimaalsel tasemel, mis praktiliselt välistab uute tegijate sisenemise turule.
Kasvav kahjustatistika toob täiendava töökoormuse ka kahjukäsitlusele, just kahjuklientide teeninduses soovib If Kindlustus eesrindlik olla. Hinnatrende on praegu keeruline prognoosida.
Kui võrrelda eraisikute sõidukite ja ettevõtetele kuuluvate sõidukite kahjude statistikat, siis kasvav trend on just viimaste osas. Hoitakse ju neid sõidukeid pidevalt teedel ja risk avariisse sattuda on seda suurem. Selles segmendis oleme mõnevõrra pidanud ka hindu korrigeerima.
Lisaks aasta alguse rasketele ilmaoludele oleme pidanud tõdema ka kahjude tavapärasest suuremat arvu teisel poolaastal. Liiklus on viimastel kuudel intensiivistunud ja teeolud on rohke vihma ning kehvema nähtavuse tõttu halvemaks muutunud, see kõik kajastub ka meie kahjustatistikas.
Seotud lood
Rahvamassid, ekstreemsed ilmastikuolud, elektrikatkestus, probleemid tehnikaga, vara lõhkumine, veekogude lähedus ja keelatud esemed – need on vaid mõned näited, millega tuleb arvestada ühe ürituse turvalisuse tagamisel. Iga turvapartner peab kõikvõimalikud stsenaariumid läbi mõtlema, mis võib juhtuda ning mis võib minna valesti. Vahel võib pisieksimus ühe meeldiva koosviibimise hetkega rikkuda.