Tasub märkida, et kasvanud on nende majapidamiste hulk, kelle eelarve on üpris piiratud, seega jaekaubanduse müügimahtude kasvu oodata ei ole, sõnas Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut.
"Statistikaameti andmetel kasvas jaekaubandusettevõtete müügimaht juunis eelmise aasta sama perioodiga võrreldes püsihindades 6,5% ning suurimat kasvu võis täheldada apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes, kus müügimahud kasvasid püsihindades eelmise aastaga võrreldes 15,4%," märkis Paabut.
Ta lisas, et üle 10% aastakasvu püsihindades võis täheldada ka spetsialiseerimata kaupluste (peamiselt kaubamajad jmt) müügimahtudes ja müügis interneti või posti teel. Samas toidukaupluste müügimahud on kasvanud aasta algusest saadik ligi 9% (eelmise aasta esimese kuue kuuga kasvasid toiduainete kaupluste spetsialiseerimata kaupluste, kus ülekaalus toiduained, müügimahud keskmiselt püsihindades veidi vähem kui 6% aastases võrdluses).
"Selline kasvu kiirenemine ühelt poolt on selgitatav toiduainete hinnakasvu pidurdumise ja kõrgema võrdlusbaasiga, ent teisalt võib müügimahtusid mõjutada ka tarbijate eelistuste muutus ning majapidamiste kasutatava tulu tagasihoidlik kasv," lausus makroanalüütik.
"Võrreldes eelneva kuuga on jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük statistikaameti andmetel kasvanud 3% (sesoonselt kohandatud andmetel 1%), mis omakorda kirjeldab kasvutrendi jätkumist," lisas ta.
Aasta teiseks pooleks ootame jaekaubandusettevõtete müügimahtude kasvu jätkumist, mis tuleneb osalt jätkuvalt kasvavast Eestit väisavate turistide arvust ning eestimaalaste eelistustest veeta suvepuhkus just kodumaal. "Lisaks mõjutab kulutamisjulgust ka majapidamiste sissetulekute kasv, mida omakorda mõjutab nii olukorra paranemine tööturul kui ka kasvavad palgad. Hirm töötuks jääda on võrreldes aasta alguskuudega märkimisväärselt kahanenud, julgustades inimesi sooritama oste, mida veel aasta alguses pigem edasi lükati," rääkis ta.
"Samas tasub märkida, et kasvanud on ka nende majapidamiste hulk, kelle eelarve on üpris piiratud, mis tähendab, et lähitulevikus väga kiiret jaekaubanduse müügimahtude kasvu oodata ei ole – pigem jäävad kasvumäärad stabiilselt 7% lähedale," sõnas Paabut.
Seotud lood
Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük suurenes 2012. aasta juunis eelmise aasta juuniga võrreldes püsivhindades 7%.
Maikuus oli Eestis jaekaubanduse kasv Euroopa Liidu kiireim, see näitab, et meie tarbija on Euroopas üks julgemaid, sõnas majandusministeeriumi peaspetsialist Karel Lember.
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.