Ettevõtja Hans H. Luik leidis eilsel Hedman Partnersi juubelifoorumil, et praegune põlvkond ärimehi olid julgemad ja rohkem pealehakkajad kui uus põlvkond ärihuvilisi.
Luik kirjeldas enda põlvkonda kui nii-öelda võitjaid, kellel ei olnud selliseid teadmisi nagu tänapäeva noortel ettevõtjatel on võimalik omandada, kuid kes sellest hoolimata murdsid ärimaailmas läbi.
"Mis ma saan öelda meie põlvkonna kohta? Väga raske on defineerida 50aastaste põlvkonda Eestis. Meil ei olnud äriharidust, sest see ei olnud sotsialismi ajal kättesaadav. Meil ei olnud teadmisi võõrkeelte kohta, sest piirid olid kinni. Mis meil on, on stressitaluvus," rääkis Luik, kirjeldades erinevaid protsesse, mis toimusid nii Nõukogude Liidu ajal kui ka selle lagunemisel.
Ta rääkis raskustest majandussurutise ajal, mil pankadel muutus järjest keerulisemaks vastu tulla oma klientidele, kes olid suuri laene võtnud. Luige sõnul on inimesed tema põlvkonnast ühest küljest tänulikud pankadele, kes neid toetasid, kuid samal ajal ei julge nad enam uusi riske võtta. "Riskid on need, mis hoiavad kapitalismi kasvamas," tõdes Luik ning tõi näitena julgetest investeeringutest Copterline`i ja Tallinna Kaubamaja laienemise Helsingisse.
Järgmisel generatsioonil on Luige hinnangul puudu sellest alfaisase jõust, mis on tema enda põlvkonnal. "Kui ma palkan oma firmadele juhte, näen üha vähem inimesi, keda võiks nimetada alfaisasteks. Nad on hästi ette valmistatud, et töötada mõnes konsultatsiooni- või kindlustusfirmas, mis ei ole küll halb, kuid me ei saa niiviisi omale uusi juhte," sõnas ta.
Meediaärimehe kinnitusel peaks uus põlvkond leidma omale rohkem motiive, et riskida ja investeerida ning tuua kapitalismi uusi tuuli. "Meie ilusad autod ei huvita nooremat põlvkonda. Suur maja neelab energiat," kirjeldas ta, kuidas noorte inimeste suhtumine erineb praegusest põlvkonnast. Luige sõnul on muutus Eestile hea ning ökoloogiline eluviis võiks olla uue põlvkonna advokaatide, ärimeeste ja meediaspetsialistide huvides.
"Uus põlvkond peab leidma motivatsiooni töötada pikki tunde, anda endast kõik, et arendada seda, millega nad tegelevad, olla oma tööandjale truu ning olla piisavalt julge, et võtta üle," rääkis Luik. Tema hinnangul ei ole kasu investorist, kes ei võta riski ega investeeri nii, nagu seda on teinud tema eakaaslased. "Sellised investeeringud on omased minu nii-öelda võitjate põlvkonnale."
Seotud lood
Kui Hans H. Luige sõnul oli tema põlvkonna ärimeestel rohkem julgust ja pealehakkamist, siis noore ettevõtja Pärtel Tombergi sõnul on uus põlvkond rahvusvahelisem ja haritum.
Ettevõtja Priit Rebane ei pea noorema põlvkonna ettevõtjaid eelkäijaist kehvemaks. Küll teeb muret ettevõtja kuvand ühiskonnas.
H. H. Luik on tavapäraselt vaimukas, aga seekord ta tõenäoliselt provotseerib. Intelligentne mees saab ju aru, et ühe alfaisase kõrvale teisi ei mahu, ja seetõttu tuleb kurtmist võtta pigem naljana, kirjutab ACE Logistics Groupi nõukogu esimees Karli Lambot (Vaba Isamaaline Kodanik).
Kui Hans H. Luige sõnul oli tema põlvkonna ärimeestel rohkem julgust ja pealehakkamist, siis noore ettevõtja Martin Kõiva sõnul pole vanadel "vettinud mäkradel" uutele noortele ja vihastele ettevõtjatele midagi vastu panna.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”