• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,73%5 754,45
  • DOW 300,65%42 065,25
  • Nasdaq 0,85%18 334,63
  • FTSE 100−0,1%8 176,37
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,35
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,73%5 754,45
  • DOW 300,65%42 065,25
  • Nasdaq 0,85%18 334,63
  • FTSE 100−0,1%8 176,37
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,35
  • 30.08.13, 18:25
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raul Liive: IT hangetel sõltub edu inimsuhetest

Skype beetaprogrammi juht Raul Liive esineb 17. septembril Äripäeva ITuudiste seminaril "Kuidas olla edukas IT hangetel?" Oma ettekandes keskendub ta tarkvaraarenduste hankimisele tellija pilgu läbi.
Järgneb lühiinetrvjuu Raul Liive: Mis on teenuste ja testimise outsourcing'ut puudutavad suurimad väljakutsed tellija jaoks?
Kõige aluseks on inimsuhted. Ettevõtted ei tööta omavahel, vaid need on lõpuks ikkagi konkreetsed inimesed. On vaja üles ehitada väga head ja usalduslikud inimestevahelised suhted. Väga tähtis on inimestega näost näkki kohtuda ning koos vaba aega veeta, et õppida inimesi tundma väljaspool tavalist töökeskkonda.
Tellijana on sul alati oma tulevasest tootest mingi nägemus, kuid teenuseosutaja ei oma sama infopagasit. See muudab kriitiliseks võimalikult täpselt ja ülevaatlikult tööülesanded edasi anda. Asjad teevad veel raskemaks tundmatud muutujad, mis tulevad välja keset arenduprotsessi, kuna ei ole võimalik täpselt tööd ette planeerida kuudeks.
Omaette väljakutse on alati ka leida õige tegija tööle, koos pakkumisprotsessi läbiviimisega. Pakkumisprotsessi läbi viies on võimalik esitada erinevaid nutikaid küsimusi ettevõtetele, mis näitab välja kui palju nad panustavad protsessi. See võimaldab eraldada terad sõkaldest.
Mille vastu enim eksitakse arenduste skoopi hinnates? Kas võib öelda, et tellija ostab reeglina hinda ja üritab selle eest saada võimalikult palju?
Tundmatud muutujad, mida ei suudeta ja mida tihti ei saagi ette näha, on üks probleemide allikas. Arenduse pakkuja arvestab alati sellega, mis on pakkumises küsitud, kuid tellija ja teenuseosutaja arusaam dokumentidest võib olla erinev. Eriti tuleb probleem välja, kui tellija ei ole oma dokumente kõige paremal viisil ette valmistanud.Erineva arusaama visualiseerimiseks on väga lihtne ülesanne lasta ühel inimesel spetsifitseerida tühjale paberile joonistatud lihtsalt objekti (näiteks risti) ning siis teisel inimesel saadud kirjelduse alusel paluda see uuesti joonistada. Peaaegu alati on tulemus erinev. Kui juba sellise lihtsa objekti edasi andmisel tehakse vigu, siis kuidas saadakse aru komplektse IT süsteemi spesifikatsioonist?Kindlasti ostetakse hinda ja valmissaamise kuupäeva. Paljusid teisi aspekte nagu edasiarendatavus, skaleeritavus ning kvaliteet ei osata alati otseselt hinnata. Arendust ostes peaks kindlasti ülal mainitud punktid teenuseosutajaga fikseerima ning seadma mõõdikud, kuidas neid objektiivselt jälgida.Omaette teema on olemasoleva arenduse jätkamine lisahankega, kus võib olla tekkinud olukord, et vana teenusepakkuja tunneb süsteemi märgatavalt paremini kui tellija. Sellisel juhul on tellija sõltuvuses teenusepakkujast ning suure tõonäosusega ei suuda läbi viia korralikku hanget.Ostate oma äriprotsesse toetavaid (tugi)teenuseid sisse teistest riikidest. Mis on peamised erinevused võrrelduna Eesti (või Skandinaavia ärikultuuriga). Mida tasuks arvestada kui on soov oma tugiteenuseid outsource'ida?
Ostame teenuseid nii Eestist kui ka piiri tagant. Äritavad sõltuvad väga tugevalt riigist. Alati tasub ennast kurssi viia kohaliku riigi eripäradega, nende ärikultuuri, tavade ja kommetega. Parima tulemuse saavutamiseks peame kohandama oma tegevust vastava riigi ärikultuurile omaseks.  Näiteks tuleb meeles pidada, et osades kultuuriruumides ei vastata sulle EI, mis teeb teatud küsimuste küsimise raskeks.
Eriti oluline on teada, mida loetakse tähtsaks asukohariigis. Osades riikides on kõige aluseks paberile pandud leping, teistes on jällegi palju tähtsam suuliselt kokkulepitu.Mujalt sisseostes tuleb kindlasti arvesse võtta teenusepakkuja kaugust nii ajatsoonides kui ka lennuühendusi Eesti ja teenuseosutaja asukoha vahel. Mida suurem on ajavahe erinevate kontorite vahel, seda raskem on edukat jooksvat suhtlust omada. Kaugelt on kergem osta teenuseid, mis on ühtselt mõistetavalt pakendatavad ning mis ei eelda jooksvalt päev läbi kestvat suhtlust tellija ja arendaja vahel.
Vaata kava ja registreeru üritusele SIIN

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele