Väävlidirektiivi rakendumine ei mõjuta merevedude liikumist maanteedele, leidis logistika ja ekspedeerimise assotsiatsiooni juhatuse esimees Alvar Tõruke.
2015. aasta 1. jaanuarist hakkab kehtima ELi direktiiv, millega võib laevakütustes olla väävlisisaldus maksimaalselt 0,1%. Lisaks teistsuguste kütuste kasutuselevõtule tähendab see ka paljude laevade ümberehitamist, mis tõstab erinevatel hinnangutel merevedude hinda 30-50 protsenti. Tallinki juht ja omanik Enn Pant teatas täna konverentsil Äriplaan, et Tallinki laevadel tuleb selle tulemusena tõenäoliselt piletihinnatõus.
„Konteinerlaevade puhul on hinnaerisus maanteeveoga suurem, kui võimalik hinnalisa. Ma hetkel julgen küll kahelda, et see saab nüüd otsustavaks tõukeks. Pigem jääb ikkagi merevedu maanteeveost oluliselt soodsamaks. Aeg on teine teema, milles konkureeritakse, aga sellel ei ole antud kontekstis üldse mingit puudet,“ rääkis Tõruke.
Ta märkis, et assotsiatsioonis ei ole direktiivi peatsest rakendumisest juttu olnud, sest see ei puuduta klassikalist logistika- ja ekspedeerimisvaldkonda. Samas tõdes ta, et kaudselt võivad direktiivi mõjul muutuda ekspedeerijate kasutatavad laevandushinnad, mis on teenuses kuluartiklina sees. Tõruke ei ole aga kuulnud, et sel teemal oleks läbirääkimisi peetud.
„Kaubaveohinnad on rohkem konkurentsipõhised, ma julgeks arvata. Võib-olla tuleb mingisugune muutus, võib-olla mitte,“ kommenteeris ta võimalikku hinnatõusu.
Lisaks märkis ta, et ärikliendi puhul on täiesti tavaline asi kütuselisa, millega äriettevõtted omavahel kompenseerivad nii kallinevaid kütuseid kui ka hinnalisa komponente.
Tõrukese hinnangul saab direktiiv mõjutada ELEA liikmeid selles osas, kuivõrd see kajastub üleveo hindades, millisel kujul ja kas üldse. Samuti pidas ta seda üheks täiendavaks argumendiks hinnaläbirääkimistel järgmisel hooajal.
„Erinevalt reisijateveo poolest, kus on hinnakiri, mille sa ütled välja, on seal kahe äriettevõtte vaheline kokkulepe, milles ühel on ühed kohustused ja teisel teised,“ selgitas Tõruke. Tema sõnul ei saa öelda, et assotsiatsioon on valmistunud selleks, et laevakütuse nõuete muutumine võib kaasa tuua hinnatõusu.
„Me muidugi põnevusega ootame, mis see teeb, meile veel sellekohast infot tulnud ei ole, aga läbirääkimiste aeg on varsti ukse ees. Sinna (direktiivi jõustumiseni – toim) on veel aasta aega, konkurentsiolukord võib muuta vägagi palju. Eks elu näitab.“
Seotud lood
Tallinki juht ja omanik Enn Pant lausus Äruipäeva konverentsil Äriplaan 2014, et aastaks 2015 on oodata ilmselt piletihindade tõusu Tallinki laevadel.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”