• OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,82%38 336,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,11
  • OMX Baltic−0,46%269,56
  • OMX Riga0,18%875,39
  • OMX Tallinn−0,57%1 722,97
  • OMX Vilnius−0,24%1 042,44
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,79%8 149,27
  • Nikkei 2250,82%38 336,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%106,11
  • 12.01.13, 09:33
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kallim tootmine muudab ka kauba kallimaks

Alanud aasta hinnatõusud löövad valusalt ka tootjate tulukuse pihta, toodete omahinna kallinemine kõigis sektorites seab ohtu ettevõtete konkurentsivõimekuse eksportturgudel.
Ettevõtjate hirmud on ennekõike seotud energiaturu vabanemisega kaasneva hinnatõusuga, mis viib paratamatult ka kõik teised kulud üles. Lisaks langeb näiteks joogitootjate õlule senisest suurem aktsiisimäär.
A. Le Coq'i juhi Tarmo Noobi hinnangul joogiturg käesoleval aastal tõenäoliselt ei kasva ning jääb mullusele tasemele, samal ajal mõjutavad sektorit erinevad hinnatõusud.
Tema sõnul mõjutasid eelmist aastat kehv suvi ja tarbimise langus ning 2013. aastal kasvab joogiturg vaid juhul, kui tuleb eriliselt soe suvi.
"Esiteks mõjutab sel aastal tootjaid ja tarbijaid lahja alkoholi aktsiisitõus; teiseks mõjuriks on poliitiline risk, kuna Eestis on valimisaasta ja tõenäoliselt tahetakse piirata või reguleerida õlle, energia- ja karastusjookide tarbimisega seonduvat; kolmandaks kallinevad mitmed joogitööstuse toorained, mis on pikaajaline ja püsiv trend seoses rahvastiku kasvuga maailmas; neljandaks tõuseb energia hind," loetles Noop.
Ta lisas ka turundusliku riski, sest tootjatel on palju raskem oma sõnumeid tarbijateni viia, kuna ostjad on killustunud eri kanalite vahel ning uusi tarbijaid on aina raskem juurde võita.
"Joogituru ainukeseks tundmatuks muutujaks jääb suvi ning kui see tuleb mullusest parem, ennustan joogiturule kasvu," lisas Noop.
A. Le Coq'ile oli möödunud aasta Noobi kinnitusel joogituru keskmisega võrreldes oluliselt edukam, kuna ettevõte kindlustas liidripositsiooni, samal ajal kui õlleturg kukkus -4% ja mittealkohoolsete jookide sektor kahanes -5%. A. Le Coq'i käive kasva eelmisel aastal 5%.
Noobi sõnul on 2013. aastal lahja alkoholi kategoorias eesmärgiks siidrituru liidripositsiooni võitmine ning long-drink'is suurema turuosa võitmine.
Mittealkohoolsete jookide turul on sihiks turuosa suurendamine mahla-, vee- ja karastusjoogi segmendis ning energiajookide turul.
Eesti Põllumajandus- ja Kaubanduskoja nõukogu aseesimees, ASi Tartu Agro juhataja Aavo Mölder möönis, et põllumajandus on suhteliselt aeglase käibega majandusharu, siin ei juhtu suuri muudatusi äkki ja üleöö. Sektori jätkusuutlik tegevus sõltub paljuski ettevõtete konkurentsivõimest. See aga tähendab ennekõike efektiivsuse tagamist ja kulude kokkuhoidu. Ettevõtete konkurentsivõimet ja jätkusuutlikkust mõjutavad nii maailmaturul toimuvad muutused kui ka kohapealsed poliitilised otsused ja tegevused. Lisaks veel ka klimaatilised tingimused.
"Kindlasti mõjutavad uuel aastal ja ka edaspidi sektorit põllumajanduse otsetoetuste tase ja võrdsus Euroopa Liidu tasandil," märkis Mölder. "Loodame väga, et uuel eelarveperioodil siiski rakendatakse nn Balti erisust ja kolme Balti riigi põllumehed saavad võrdsemad toetused kui praegu.
Ka OÜ Kehtna Mõis juhataja Märt Riisenberg elektri hinna tõusu tõttu tootmise sisendite kallinemisele ning  põllumajandustoodangu omahinna suurenemisele.
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele