Reedel, 1. veebruaril oli osal Estraveli reisibüroodest tõrkeid lennupiletite väljastamisega, sama päeva õhtuks sai probleem büroo teatel lahendatud ja ükski pilet müümata ei jäänud. Selline segadus juhtus esimest korda.
“Segadus puudutas Ukraina lennufirma Aerosvit (pankrotis – toim) väljaarvamist lennufirmade ja reisibüroode vahelisest arveldussüsteemist BSP, sest seetõttu oli reisibüroodele esitatud topeltarveid. Selle tulemusel ei töötanud osas Estraveli büroodes ühe tööpäeva vältel ühegi lennufirma piletite väljastamine BSP-süsteemi kaudu,” selgitas Estraveli tegevdirektor Anne Samlik.
Tema sõnul kõiki büroosid see ei puudutanud. “Kuna meil on palju müügibüroosid kolmes riigis ja tänapäevased sidevahendid ühenduse pidamiseks, siis ükski pilet tegemata ei jäänud,” lausus Samlik.
Segadused ka naabermaades. Estraveli teada esines samasugune probleem kümnetes meie naaberriikide reisibüroodes (Skandinaavia maades ja Balti riikides) ja veel vähemalt ühel Eesti reisibürool.
Samlik kinnitas, et reisibüroo sai sama tööpäeva jooksul arveldused korda ja lennupiletite müük taastus õhtul kell 19.
Selliseid segadusi ei ole Estravelil BSPga varem ette tulnud. “Vastutuse küsimuse loodame oma hea partneri BSPga lähiajal läbi arutada, sest arvete esitamine ei olnud korrektne. Kuna tegu oli lühiajalise segadusega, mis meie büroode tööd otseselt ei häirinud ning tegelesime aktiivselt tõrgete kõrvaldamisega, siis ei tekkinud tarvidust avalikkust teavitada,” põhjendas Samlik.
Reeglid muutusid. Samlik juhtis tähelepanu, et BSP selle aasta jaanuaris muutunud protseduurireeglitel võib tulevikus olla märksa suurem mõju lennureisijatele. “Lennufirma BSPst väljaarvamisel, mille põhjus on tavaliselt maksejõuetus või maksejõuetuse-eelne olukord, jäid senimaani kõik väljaarvamise hetkeni sooritatud tehingud kehtima. Nüüdsest aga tühistatakse tagasiulatuvalt ka kuni viimase 15 päeva tehingud, enamasti on sellises olukorras tegemist lennupiletite tagasimaksetega. Seega suurenevad veelgi ilma vastava kindlustuskatteta reisijate riskid lennufirma pankroti korral,” lausus ta.
Eesti Turismifirmade Liidu (ETFL) president Sven Lõokene lausus, et keegi ei saa Eestis Aerosviti pileteid BSP-süsteemi kaudu müüa. Aga seda ei olnud ta kuulnud, et Estravel ei saanud ka muid pileteid müüa ja et ka kellelgi teisel olnuks selline probleem.
Ebamäärane seis. Aerosviti puhul on Lõokese sõnul häda selles, et lennufirma staatus on määratlemata – kas ta on pankrotis või ei ole. “Pankrotiavaldus on sisse antud, aga mingit otsust ei ole. IAPA (The International Au Pair Association ehk rahvusvaheline lennuorganisatsioon) arvas Aerosviti BSPst välja ja selle süsteemi kaudu ei ole Eestis ega mujal Euroopas võimalik müüa,” sõnas Lõokene.
Selle kohta, kas Estravel oleks pidanud avalikkust probleemist teavitama, ütles Lõokene, et tarbija ilmselt ei taha osta sellise lennufirma pileteid, mis on tõsises pankrotiohus. “Kui see oleks olnud massiline, nii et terves Eestis ei saa pileteid müüa, siis oleks pidanud teavitama,” märkis Lõokene.
Mis on mis
BSP - Billing and Settlement Plan
Ülemaailmne lennufirmade ja reisibüroode vaheline elektrooniline arveldussüsteem.Vahelüli, mis korjab reisibüroodelt raha ja jagab vastavalt müügile lennufirmade vahel.Eesmärk on, et lennufirmad (mida on sadu) ja reisibürood (mida on kümneid tuhandeid) ei peaks sõlmima omavahel eraldi lepinguid ja iga kord eraldi arveldama.
Seotud lood
Küberturvalisus peaks olema igaühe igapäevaelu lahutamatu osa. Olenemata sellest, kas oled eraisik, väikeettevõtja või suurfirma juht, mõjutab digitaalne maailm paratamatult kõiki, kes internetis toimetavad. Tele2 ärikliendi erilahenduste ja IT-teenuste juht Janek Jaago selgitab, miks on vähemalt esmane digikaitse hädavajalik igale kasutajale.