• OMX Baltic0,34%282,38
  • OMX Riga−0,44%870,32
  • OMX Tallinn0,64%1 780,34
  • OMX Vilnius0,64%1 108,18
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 1000,7%8 258,57
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,91
  • OMX Baltic0,34%282,38
  • OMX Riga−0,44%870,32
  • OMX Tallinn0,64%1 780,34
  • OMX Vilnius0,64%1 108,18
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 1000,7%8 258,57
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,91
  • 13.03.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Levirat ei tasu müüa ainult eelarve aukude lappimiseks

Eesti riik valmistub 51protsendise osaluse müügiks. Põhjenduseks tuuakse, et Levira spetsiifika on muutunud ja telepilti edastavast firmast on saanud telekommunikatsiooniettevõte, mille haldamine polevat riigi asi.
MKMi sideosakonna juhataja Tõnu Nirk kinnitas eelmisel nädalal, et ka Prantsuse päritolu vähemusosanik TDF Group näitas üles huvi võimaliku müügi vastu ja tegi selles suunas riigi poole samme.
Kui ministeeriumist siiani tulnud vähese info põhjal proovida analüüsida Levira müügi põhjendatust, siis on selge, et ettevõtte tegevuse eripära või vähemusosaniku müügisoov  ei tohiks olla peamised müügiotsuse kaalutluspunktid.
Peitusemäng. Majandusministeerium, kelle haldusalasse Levira kuulub, peaks kõigepealt hoopis selgitama avalikkusele, missugune on Levira turupositsioon erinevate teenuste osutamisel. Kas on teatud teenuste alal turgu valitsev või monopoolne seisund või mitte? Kui ei ole, siis kes on alternatiivsed teenusepakkujad? Kas vabale konkurentsile kujutab müük ohtu või mitte? Kuid kui teatud teenuste osas on Leviral domineeriv seisund, siis kuidas riik tagab, et uus omanik ei hakka seda kuritarvitama? Kas konkurentsiregulatsioonidest piisab, et kohalik telepilt jõuab kanaleid ja vaatajaid diskrimineerimata levisse?
Tallinna Vee erastamise järel pole paljudel inimestel enam usku riigi võimekusse monopolide ohjeldamisel.
Riigiettevõtete müümisel peaks olema esikohal pikaajaline avalik huvi monopolide kontrollimisel.
Põhjendused. Olnuks hoopis sümpaatsem, kui MKM oleks Levira müügist rääkides esitanud avalikkusele järgmise kaalutluse: majanduses peab valitsema aus konkurents. Rakendame kõiki riigipoolseid meetmeid, et vältida domineerivate või monopoolsete ettevõtete tegevust. Kui monopoolse ettevõtte tekkimist ei saa vältida, peab see olema avalikule kontrollile allutatud ja majandustegevuses läbipaistev.
Kas Levira müük vastab nendele tingimustele? Pigem võib oletada, et valitsuskoalitsioon peab silmas hoopis lühiajalisemaid eesmärke riigieelarve aukude lappimiseks, mis on tekkinud näiteks Estonian Airi ebaõnnestunud majandamisest.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 12:49
Tarkvaraarendaja Merada: turvanõrkusi tuleks otsida vähemalt kord kuus
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele