“Nähes kukkuvat kaupa, on inimesel instinkt see kinni püüda. Ära tee seda, vaid jookse ära!” soovitas Bauhof Groupi haldusjuht Heiki Muda ladustamise aastakonverentsil “Laoseis 2013”. “90% kaupadest on nii rasked, et inimene ei suuda neid kinni püüda,” põhjendas ta.
Muda tutvustas, kuidas nemad tagavad ohutuse laos. Bauhofis on see teema pidevalt aktuaalne, sest ettevõttele on ladu samas ka müügisaal, kus liiguvad kliendid oma peredega. Üle poole ladustamispinnast on klientidele vaba juurdepääsuga.
Seetõttu on ettevõte muutunud ohutusjuhendite jälgimisel väga rangeks. “Kui töötaja ei täida ohutusjuhendeid, siis esimesel korral teda hoiatatakse, teisel korral lõpetatakse tööleping,” kinnitas ta.
Igapäevasele kontrollile lisaks pisteline. Ohutuse tagamine laos on haldusjuhi sõnul oluline ja keeruline ühekorraga. Kaupluse vastutav töötaja peab Bauhofi müügisaalis-laos tegema kontrollringkäigu kaks korda päevas.
Tema ülesanne on jälgida, et ei oleks mingeid ohtlikke olukordi kaupade ladustamisel, riiulite seisukorras, tõstukite kasutamises jne. Kõik avastatud puudused kantakse kontrolltabelisse. Et süsteem toimiks – ringkäigud ei oleks formaalsed ega täidetaks kontrolltabeleid tagantjärele – korraldab Bauhofi juhtkond pistelisi kontrolle. Viimase aasta jooksul on tehtud 54 pistelist kontrolli. “Nende käigus avastati viis suuremat rikkumist ja kümme väiksemat rikkumist,” rääkis Muda.
Viimase suurema avastatud rikkumisena tõi Muda välja selle, kui tõstetööde ohutsoonis viibis ka kaupluse külastaja. Samuti on pistelise kontrolli käigus avastatud juhtumeid, kus üksuse juht on jätnud ringkäigu tegemata või on märkinud ringkäigu tagantjärele paberitesse. Samuti avastatakse puudusi, mida ei ole ringkäigu ajal leitud.
Kaupluse juhatajat karistatakse selliste puuduste avastamisel tulemustasu vähendamisega. Viimasel aastal on seda tehtud viiel korral. “Ohutuse tagamiseks teeme rohkem, kui seadus nõuab,” ütles Muda, kelle sõnul analüüsitakse iga intsidenti ja midagi kinni ei mätsita.
Et kõik töötajad teaksid ohutusnõudeid ja saaksid aru nende olulisusest, korraldatakse pidevalt koolitusi. Töötajate juhendamiseks on kokku pandud ka 16-leheküljeline manuaal, kus selgitatakse, miks ja kuidas midagi tegema peab. “Ohutus on äärmiselt tähtis ja seetõttu rõhutame seda ka kaupluste üldkoosolekutel,” lisas Muda.
Osa töötajaid kipub vigurdama. Tõeliselt ohutu lao pidamiseks ei piisa reeglitest ja koolitusest, vaid kõige aluseks ongi pidev kontroll. “Kui iga päev ohutusreegleid meelde ei tuleta, siis neid ei täideta,” märkis Muda. Ta ise on peale sattunud nii sellele, kuidas mööda riiuleid turnitakse, kui ka inimesi kahveltõstukiga lae alla kõrgustesse aidatakse. “Inimeste tõstmiseks on meil spetsiaalsed korvtõstukid, kahveltõstukiga inimese tõstmine on absoluutselt lubamatu,” rõhutas ta. Ohtliku vigastuse saamiseks pole vaja kõrgelt kukkuda, selgroogu võib vigastada ka juba siis, kui suure kaubaga tavaliselt pukkredeleilt alla kukkuda.
Muda ei väsi rõhutamast, et laotöötajatel tuleb pidevalt silm peal hoida, sest mõni äsja tööle tulnud noormees võib tõstukiga vägagi uljalt ringi sõita, lõhkudes masinat ja tekitades ohtlikke olukordi. “Sattusin kord peale, kuidas lipsus ettevõtte juhti lae alla tõsteti,” meenutas Muda.
Oluline on jälgida ka masinate tõstegraafikuid. “Kui raskemaid asju lubatust kõrgemale tõsta, lähevad tõstukid ümber. Testitud mitu korda,” kinnitas Muda. Tõstukijuhil peavad silmad olema igal pool. “Ja kui kogemata riivatakse riiulit, tuleb seda öelda, mitte varjata,” rõhutas Muda ja tõi välja, et vigastatud posti kandevõime kahaneb ja seda uuesti müksates võib terve ladu kokku kukkuda.
Suur murekoht ladudes on avariiväljapääsude ja tuletõrjevahendite esised, mis peavad olema vabalt ligipääsetavad. “Kui pidevalt ei jälgi, siis midagi sinna ette ikka tekib. Ka peab vaatama, et väljas ei kuhjataks näiteks lund avariiväljapääsu ette,” rääkis Muda. See probleem hakkas Bauhofis vähenema, kui turvaalade ette kleebiti maha kollased lindid.
Ka tarnijatega ollakse ranged. Kõrgete riiulitega laos on väga oluline ka see, et kaup oleks paigutatud korrektselt, surmava vigastuse tekkeks piisab vaid ühe tellise pudenemisest, riiulites on kaupa aga lausa tonnides. “Meil on täpsed juhised, mitu euroalust tohib üksteise peal olla,” ütles Muda. Alati tuleb pakend taas sulgeda ja kiletada. “Ohu koht on keraamiliste plaatide hoidmine,” märkis ta. Keraamilised plaadid seisavad püsti reas ja paki avamisel on suur võimalus, et lahtise kauba tagasipanemisel lagunevad need laiali.
Probleeme on eriti kohalike tarnijate kaupadega, tuhande kilomeetri kaugusel tehasest tulnud euroalused on üldjuhul korralikult pakitud, sest arvestatakse pika teekonnaga. “Me põhimõtteliselt ei võta vastu vigastatud aluseid, sest nendega võib õnnetusi juhtuda. Kui kaup on paar korda vigase aluse tõttu tagasi saadetud, siis tarnijad enam ebakvaliteetselt pakitud kaupa ei saada,” lisas Muda. Pidevalt jälgitakse ka aluste seisukorda, sest pehkinud euroalust raske kaubaga riiulist tõstukiga alla tõsta ei saa.
Palju tööõnnetusi juhtub ka kauba avamisel. “Meil on olemas käärid, noad, kindad ja kõik muud vajalikud töövahendid. Kuid ikka hakkavad inimesed pakke paljaste käte ja hammastega avama ning vigastavad ennast,” rääkis Muda ja tõi välja, et ettevõte pole vajaliku turva- ja ohutusvarustuse soetamisel eelarvele piire seadnud. “Hoolimata sellest käiakse tööl botaste ja plätudega, mitte kohustuslike turvajalanõudega.”
Tasub teada
Kuidas tagada ohutus laos
Hoia ennast ja teisi, ära sea ennast ega teisi ohtu oma tegevuse või tegemata jätmisega.Kaup peab olema ettenähtud kohal, mitte evakuatsiooniteedel, tehnoruumidesse pääsu ees jne.Kaup peab olema ladustataud korrektselt, paiknema stabiilselt ega olema ohtlik inimestele, virnad on sirged, kaup on kiletatud ja avatud pakid taas suletud, oluline on järgida kaalupiiranguid.Pakendi avamisel kasuta selleks ettenähtud vahendeid.Tehnikat kasuta selleks ettenähtud viisil, käsikahveltõstuk ei ole tõukeratas, järelkäidaval virnastajal sõit on keelatud.Kasuta õiget kaitseriietust, turvajalatseid ja ilmastikule vastavat varustust.Töökoht olgu korras ja ohutu, enne tööle asumis kontrolli üle masinate korrasolek.
Allikas: Bauhof Groupi haldusjuht Heiki Muda
Abiks on ka tehnika
Laos inimeste ohutuse ja vara turvalisuse suurendamiseks on välja töötatud uudsed tehnilised lahendused.Valguskardinad ja magnetkinnitusega turvalindid aitavad piirata ohtlikke alasid.Postikaitsed toestavad poste ja annavad lisakaitse.wuBump, kahvlite kaitsed ja DAGS-kahvlite katted muudavad tõstukid ohutumaks.LEedtuled mastile ja blue light aitavad valgusega tõstuki töötamisele tähelepanu juhtida.Accu-Tilt aitab tõstukijuhil tõstukit tasakaalus hoida.Ülekoormuse indikaator välistab liiga raskete koormate tõstmise.
Allikas: Laaduri tegevjuht Fred Märtsoo
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.