Marek ja Janek Pohlale kuuluv meresüstasid ja kanuusid tootev Tahe Kayaks OÜ ostis eelmisel nädalal Prantsusmaal asuva Euroopa veespordivahendite tootmise turuliidri Egalis. Tehing toob Pohlade firmale kaasa 40protsendilise käibehüppe.
Viimsis ja Tartus tegutsevale Tahe Kayaksile on see viimase nelja aasta kolmas oluline tehing. 2009. ja 2010. aastal ostis ettevõte Rootsis kõigepealt veesõiduvahendite brändi Zegul ja seejärel kaubamärgi Trapper. Nüüdseks on mõlema ettevõtte tootmine toodud Eestisse. Tartu tehas asutati 2010. aastal. Kokku müüb ettevõte kaheksat kaubamärki, nendest viis on enda omad. Viimsis valmivad klaas- ja süsinikkiust süstad. Polüetüleenist kajakke ja lisatarvikuid toodetakse Tartus.
“Meil oli paigas strateegia, et tahame osta Lääne-Euroopas mõnda tootmisüksust. Käisime mitmes ettevõttes, tutvusime kümne ettevõttega. Osa ei olnud müügis ja mis oli, ei sobinud,” rääkis Janek Pohla eile firma Viimsis asuvas kontoris.
Egalise kasuks rääkis see, et ettevõte on oma valdkonnas Prantsusmaal tuntud kaubamärk. Lisaks on ettevõttel efektiivne tootearendus, mille kaudu saab arendada koostööd klientidega. “Kui tahad tuntud kaubamärki aerude poole pealt, siis mõtled kohe Egalise peale. Neid väärtustatakse kaubamärgi ja tootearenduse pärast,” märkis Marek Pohla ning tõi võrdlusena jooksuvarustuse puhul Asicsi kaubamärgi.
Tehas jääb Prantsusmaale. Tehingu suurusjärk jääb alla 4 miljoni euro. Lähiajal on ettevõttel plaan investeerida 0,5 miljonit eurot. Tänu Egalisele pääseb ettevõte nüüd paremini Põhja-Ameerika, Ukraina ja Venemaa turule.
Egalise tehast ei ole ettevõttel plaan Eestisse tuua. “Seal on robotiseeritud tootmine ja selle poole pealt ei ole midagi enam säästa. Prantsusmaa turuosa on liiga suur,” tõdes Marek.
2009. ja 2010. aasta majandussurutise aegseid investeeringuid meenutades ütles Janek Pohla, et kui on võimalus investeerida, siis tulebki seda teha, ka kriisi ajal. “Kriisi alguses seda meie valdkonnas tunda ei olnud. Aktiivset puhkust hakati veetma kodus, seega osteti vaba aja veetmise asju ikka. Pigem läks see sektor kriisi alguses üles ning meie ujusime sellest kriisist läbi,” sülitas Janek Pohla olnut meenutades kolm korda üle õla.
Marek Pohla täiendas, et ka Egalis ei olnud tegelikult müügis, aga lõpuks oli ettevõtte juht ja omanik siiski tehinguga nõus. “Läbirääkimistel mängivad mõlemad pooled pokkerit, aga lõpuks ostsime selle poti ära,” märkis ta.
Egalise omandamisega kuulub Tahe Kayaks nüüd Euroopa kolme kõige suurema kajakitootja sekka. Ettevõttel on plaan saada järgmise kahe aastaga Euroopa turuliidriks. Praegu on ettevõte turuliider Skandinaavias.
Tahe Kayaks tähistab järgmisel aastal 25. juubelit. Vennad Pohlad ühinesid ettevõttega 2007. aastal. Mõlemad ei olnud varem selle valdkonnaga otseselt seotud. Ettevõttesse sisenemine oli nende sõnul juhuslik, sest üks asutajatest suri ja teised omanikud tahtsid leida uut omanikku. “Me ei olnud küll sellest valdkonnast, aga Tahe oli meie klient. Päris tundmatus kohas vette ei hüpanud. Tehnoloogia poole pealt ei olnud asi võõras,” sõnas Marek Pohla, kes töötas enne Bang & Bonsomer Eesti ASis, mis müüs Viimsi kajakitootjale materjale ja toorainet. Vend Janek tegeles enne seda turundustööga Sangar Grupis.
Investorid käivad raha pakkumas. Heal järjel ettevõtte ukse taha ilmub teatavasti investorite järjekord ja võib tekkida plaan kapitali kaasata. Vennad Pohlad olid seisukohal, et vajadusel kaasatakse kapitali ja pereettevõtteks jäämine pole kindlasti eesmärk omaette. “Meiega on ühendust võetud ja tahetud investeerida,” märkis Janek Pohla. Tema sõnul on plaan kindlasti veel mõni ettevõte osta.
Tänavu plaanib ettevõte teha konsolideeritult 8,4 miljonit eurot käivet, millest umbes 5 miljonit tuleb Eesti tehastest ja 3 miljonit Prantsusmaalt. Plaan on saada 1,6 miljonit eurot ärikasumit.
Eksomanik: Pohladel on ambitsiooni
Egalise endine omanik ja president Jean-Francois Brenot’ peab Eesti ettevõtte taset väga heaks. Ta ütles, et on tehinguga rahul.
Miks otsustasite ettevõtte maha müüa? Mõlemal ettevõttel on vaja kasvada kiiresti, et olla konkurentsivõimeline tänapäeva kaubanduse globaliseerumises. Nii Tahel kui ka Egalisel on hea maine Euroopas ja on mõtet ühineda, sest nad täiendavad üksteist tehnikavaldkonnas ja geograafiliselt.
Kas oli ka muid huvilisi, kes tahtsid ettevõtte osta? Mina võtsin ühendust ühe Ameerika ja ühe Prantsusmaa ettevõttega, kes olid huvitatud. Aga ainus, mis sobis meie kõikide tehnoloogiatega, oli Tahe.
Kuidas leidsite Tahe Kayaksi inimestega kontakti? Tean Tahe omanikke ning saan öelda, et need inimesed on väga oma äris sees. Nad panustavad sellesse ning on väga selge peaga sellel turul.Egalise omandamine on nende jaoks uus väljakutse, sest nad ei ole kunagi juhtinud ettevõtet teises riigis.
Mida arvate Tahe Kayaksi ettevõttest? Ettevõtte üldine maine on hea ja tooted on hea kvaliteediga.
Mis oli tehingu hind? Olen tehinguga rahul. Tehingu hind oli sarnane sellega, mis on ettevõtte väärtus.
Millised on Teie tulevikuplaanid? Mul ei ole praegu plaane. Ma vaevalt saan aru, et Egalis ei ole enam minu. Minu eesmärk oli selle aasta alguses saavutada Kayaksi inimestega kokkulepe, et nad ei müüks oma ettevõtet. Ma olen 50 ega ole valmis pensionile minekuks. Aga Pohla-vennad on nooremad ja kindlasti ambitsioonikamad.
Taust
Kogu toodang läheb eksporti
Tahe Kayaks OÜ on meresüstasid ja kanuusid tootev ettevõte. Toodangust müüakse peaaegu 100% väljapoole Eestit. Edasimüüjaid on umbes 200, kokku 35 riigis. 2012. aastal saavutati 4,17 miljoni eurone käive. Käive kasvas võrreldes 2011. aastaga 36% ning ettevõtte ärikasumi kasv võrreldes 2011. aastaga oli 53%.Keskmine töötajate arv on umbes 70–75 töötajat, koos Prantsusmaa tehasega on nüüd kokku 90 töötajat.Ettevõte on asutatud 1989. aastal. Turud: Soome, Rootsi, Norra, Taani, Saksamaa, Prantsusmaa, Inglismaa, Itaalia, Šveits, Hispaania, Portugal, USA, Kanada.
Ettevõtte omanikud:Janek Pohla – 24,6%Marek Pohla – 2,4%Tahe Outdoors OÜ (50% Janek Pohla ja 50% Marek Pohla) – 73%Tänavu on plaan Tahe Kayaks OÜ tuua Tahe Outdoors OÜga ühe katuse alla.
Seotud lood
Kaks aastat tagasi Prantsuse kajakitootja ostnud vennad Pohlad laienesid nüüd hoogsalt ka Saksamaale, kus soetasid korraga kaks konkurenti. Ettevõtte eesmärk on saada veespordiäris Euroopa turuliidriks.
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.