• OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • 15.12.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Majanduslikust soodsusest lähtuda on mõistlikum

Rahandusministeeriumile tuli üllatusena ehitusettevõtjate liidu vahendatud arvamus, et ehitustööde riigihangetel on mõistlik valida võitja madalama hinna järgi majandusliku soodsuse asemel. See tähendab, et ehitusettevõtjate liit toetab sisuliselt niisugust lahendust, mida ehitusettevõtjad avalikult justkui ei toeta.
Riigihangete seadus eeldab, et esimeses järjekorras lähtub hankija majanduslikust soodsusest. Kui hankijat huvitab ­ainult hind, siis valib ta selle järgi.
Seega ei ole küsimus mitte seaduses, vaid selles, kas hankija ise otsustab lisaks hinnale võtta arvesse täiendavaid kriteeriume. Näiteks võib otsustamisel lisaks hinnale anda osakaalu ka tarne tähtaeg, kvaliteet, toote kogu elutsükli kulutused. Pakkujat iseloomustavad andmed, sh usaldusväärsus, ei ole hindamisetapil asjakohased.
Euroopa suundumustega vastuolus. Tõsi on see, et Eestis rakendatakse majandusliku soodsuse hindamiskriteeriumit umbes 20 protsendil hangetest. Samas on nii mõnigi hankija võtnud ise eesmärgiks enamjaolt seda kasutada. Ühegi analüüsiga pole siiani leidnud kinnitust ka väide, et majandusliku soodsuse hindamine suurendaks vaidlustamiste arvu.
Ehitusettevõtjate liidu arvamus on risti vastupidine Euroopa suundumusega – Euroopa Komisjon on koostöös liikmesriikidega valmistanud ette riigihangete direktiivide eelnõusid, milles on alles jäetud ainult majandusliku soodsuse kriteerium.
Tõsi, liikmesriigile jäetakse õigus riigisiseses õigusaktis võimaldada teatud valdkondade puhul ka ainult hinnast lähtumist.
Kui Euroopa Parlament direktiivide eelnõud saabuva aasta esimestel kuudel vastu võtab, peavad liikmesriikide uued seadused jõustuma 2016. aastal. Kindlasti kaasame ka huvigrupid eelnõu koostamisse ja ilmselgelt saab hindamiskriteerium olema arutelude üheks oluliseks teemaks.
Pakkumusi võib avalikustada. Ka praeguse seaduse järgi ei ole pakkumuste avalikustamine iseenesest välistatud, kui need ei sisalda konfidentsiaalset teavet. Küsimus on eelkõige selles, kuidas hankija saab veenduda, et ta ei avalda salajast infot.
Julgustan kasutama enam majandusliku soodsuse hindamiskriteeriumit.
Kuna juba umbes pooled ostudest tehakse ­e-hangetena, on lihtne saada riigihangete registri kaudu ülevaadet, milline on teiste hankijate praktika ja milliseid kriteeriume võiks isegi eduka pakkuja väljaselgitamisel hinnata.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 14:25
Paljudel tööstus- ja laohoonetel jätkuvalt tuleohutusülevaatus tegemata: Forus on ettevõtetele oluliseks partneriks
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele