Eestis pakutavate autode müüjad jagunevad suures osas nelja kategooriasse, selgub auto24.ee koostatud statistikast.
Auto24.ee andmetel tehakse aastas kasutatud autode turul ligi 125 000 tehingut (Eestis siseturul vahetavad omanikku ligi 95 000 sõidukit + ligi 30 000 esmaselt maaletoodud sõidukit) ja uusi sõidukeid müüakse aastas ligi 22 000.
Tavakasutajad 55% - inimene, kes müüb iseenda kasutuses olnud autot. Kuulutusi on tal olnud aasta jooksul ainult 1-3 (kontrollitud nime ja pangarekvisiitide järgi). Sisaldab ka neid, kelle auto on liisingettevõtte vara ja tegelevad ise selle müügiga. Müügipõhjuseid võib olla mitmeid – vahelduse soov, liisingleping hakkab lõppema – auto on hästi hoitud ja auto väärtus on liisinglepingu jääkväärtusest suurem, mida ei ole mõistlik automüügifirmale jätta.
Võib tunduda, et auto hakkab rohkem remonti vajama ja on soov uuema vastu vahetada, auto on liiga kallis üleval pidada ja on soov ökonoomsema vastu vahetada. Müümine võtab keskmiselt aega 51 päeva, kuulutamise kulu on keskmiselt €14,58 (sisaldab käibemaksu) sõiduki kohta.
„Eraisikutest ärimehed“ 11% (kolm ja rohkem kuulutust aastas) - impordivad peamiselt Itaaliast, Saksamaalt, Belgiast jne. Maksu- ja tolliamet paneb neile süüks, et väga suur osa nende poolt ostetud autodest ostetakse välisriigist neto (ilma lähteriigi käibemaksu maksmata) ja Eestis skeemitatakse nende autode hind siis käibemaksu miinus väike „tankisti teenustasu“ võrra odavamaks.
Iseloomulik on veel see, et enamuses on tegemist keskmisest hinnast oluliselt kõrgemat hinda omavate autodega, mis rändavad liisingusse. Siin tulevad juba appi liisingfirmade partnerid – margiesindused. Iga „eraisikust ärimehe“ riiulifirma seda autot liisingule müüa ei saa, vaid see toimub juba autoesinduste kaudu. Müümine võtab keskmiselt aega 85 päeva, kuulutamise kulu auto24.ee-s on keskmiselt €15 (lisandub käibemaks).
N-ö automüügiplatsid ja rohkem kui kolme autot aastas müüvad tavakasutajad 26% - ei ole liisingfirmade partnerid, võtavad autosid komisjonimüügile, toovad ise välisriikidest. Usaldusväärsus kõigub seinast seina, on väga edukaid ja oma klientuuri kinnistanud ettevõtteid/toimetajaid, kelle müüdud autodega on minimaalselt probleeme ja on ka täielikke vastandeid.
Margiesindused 8% - Süvenev väljakutse on kvaliteetsete ja hinnaga konkureerivate autode puudus. Võetakse ka autosid komisjonimüügile (-10% hinnast või ostetakse kohe välja ligi -30% hinnast). Liisingutest tagastatavad sõidukid, mille vastu kasutaja huvi ei tunne, ei kannata mõistetavatel põhjustel kriitikat ja hind ei ole konkurentsivõimeline. Buumi ajal ehitatud klaaspaleed ja peegelsaalid hoiavad püsikulud üleval, kuid üha harvem jõuab inimene salongi, et lasta endale auto professionaalsete müüjate poolt ära müüa. Kindel nišiturg, millel on oma kindel maksujõuline tarbijaskond.
Ekslik on arvamus, et margiesindused müüvad alati kontrollitud ajaloo ja taustaga kasutatud autosid. Margiesinduse platsidelt võib leida täpselt neidsamu välisriikidest toodud keritud odomeetrite, makrofleksi ning servamata planguga parandatud ja uppunud autosid. Väga positiivne on see, et probleemide ilmnemisel on võimalik lahendusi leida ja ka autot tagastada, kuna hädavajalik on oma müügiesinduse mainet hoida. Kindlasti peab veenduma, et müügi dokumentidesse märgitakse müüjaks konkreetne esindus. Levinud on skeemid kus pannakse viimasel hetkel lepingusse kellegi võõra eraisiku nimi ja hiljem väidetakse, et tegemist oligi komisjonimüügis olnud sõidukiga.
Seotud lood
Eestis on esimese poolaastaga müüdud 3% rohkem uusi sõiduautosid kui mullu samal perioodil. Kokku on tänavu kuue kuuga müüdud 10 590 uut sõiduautot, teatas AMTEL.
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.