Populaarsust koguvad idufirmad vallutavad vanade olijate pahameelt trotsides turge.
2010. aastal USAs turule tulnud Uberi taksoäpi kasutamine on lihtne – telli endale rakendusest nupuvajutusega juhiga auto, vaata kaardilt selle asukohta ja peale sõitu saad mobiili kaudu ka maksta. Pealtnäha kergete nippidega on aga väikesest idufirmast saanud ülemaailmne ja edukas ettevõte. Eelmisel kuul pandi Uberi teenused tööle rekordiliselt mitmekümnes uues linnas, nende seas ka Euroopa metropolides nagu Lissabonis ja Peterburis.
Taksofirmad vihased. Traditsioonilise taksondusega tegelevad firmad Uberi turule tulekuga rahul ei ole. Põhjuseid on kaeblejate sõnul mitu – kõige suuremaks probleemiks peetakse aga seda, et Uberi autode juhid ei oma taksojuhi litsentsi, mis on omakorda taksofirmade väitel ohuks sõitjale. Samuti kritiseeritakse ettevõtte ärimudelit, mis põhineb suurema nõudlusega ajal hinna tõstmisel – näiteks maksavad Uberi teenused tipptundide ajal rohkem.
Vastusseis taksofirmade poolt on läinud nii kaugele, et Euroopas mitmes linnas toimusid eelmisel kuul Uberi-vastased protestid. Suurim streik leidis aset Londonis – taksojuhid jäid autodega tänavatele seisma ja tekitasid liiklusummikuid. Meelt avaldati ka Pariisis, Madridis ja Berliinis.
Eestil omad. Ühendriikide idufirmad pole ainukesed, mis vanadele tegijatele jalgu jäävad. Eestist alguse saanud isikult-isikule laenuteenust pakkuv Bondora on tänu oma kasvule tõusnud pankade ja teiste laenuandjate seas häirivaks teguriks. Platvormi omava isePankur ASi juhataja Pärtel Tombergi sõnul peavad nad pidevalt võitlema erinevate konkurentide poolt esitatud süüdistustega. „Ühel hetkel, kui me agressiivsemalt turundasime ja turgu haarasime, siis me pidime kord nädalas tegelema lobitöö tulemusel tekkinud nõuetega,“ ütles Tomberg.
Otse ei ütle aga keegi midagi, süüdistused tulevad Tombergi väitel erinevate ametite kaudu – Bondorat on pommitanud näiteks tarbijakaitseamet ja erinevad juristid, kusjuures valdavalt on tarbijakaitsesse Bondorat kaevanud teised ettevõtted, mitte tarbijad. Tombergi sõnul on selle põhjuseks laenufirmade ja pankade madal reputatsioon, mille tõttu ei julge nad otse rünnata. „Kui võetakse avalikult sihikule inimeste vaheline platvorm, siis see ei ole üldiselt mõistlik,“ arvas ta.
Välismaa meedias laineid löönud Eesti rahavahetusega tegeleva Transferwise’i agressiivsetele reklaamikampaaniatele maailma pangad veel vastulööke teinud pole. „Ülemaailmne valuutaturg on hiiglaslik - räägime triljonitest eurodest, mis aasta jooksul omanikku vahetavad. See on ka üheks põhjuseks, miks TransferWise’i konkurentideks olevad pangad ei ole seni jõuliselt reageerinud. Innovatiivsed ja tehnoloogiliselt esirinnas olevad pangad on aga hoopis meie koostööpartneriteks, sest nad näevad selles vastastikkust kasu,“ ütles TransferWise’i üks asutajatest Taavet Hinrikus.
Kaikad lendavad kodaratest mööda. Olenemata konkurentide pahameelest on nende kaebused enamuses siiski rahuldamata jäänud – idufirmad tegutsevad edasi ja hammustavad turust aina suuremaid tükke. Bondora klientide arv ületas juuliks 100 000 inimese piiri, TransferWise’i eduloost annab aimu juba suurinvestorite Richard Bransoni ja Peter Thieli rahasüstid.
Pärtel Tombergi sõnul ei ole süüdistuste tõttu nende firmas midagi kardinaalselt muutunud. „Pole ühtegi teemat, millel oleks tõepõhja all olnud. Kannatab vaid see, kui sa tegeled teenuse arendamise ja klientide teenindamise asemel erinevate süüdistustega. See võtab aega ja energiat.“
Ka Uberi konkurendid ei saa viimaste uudiste üle rõõmustada - eelmisel neljapäeval võitis näiteks ettevõte lahingu, kui Londoni transpordiamet otsustas, et Uberi telefonirakendust ei saa pidada taksomeetriks ja seega ei saa seda kasutamast keelata. Sõja lõplik tulemus selgub aga kohtus, kuhu ettevõte ka kaevati.
Samuti on lühikeseks jäänud erinevad Uberi vastased keelud. 2012. sügisel San Francisco munitsipaaltranspordiameti poolt rakendatud tegutsemiskeeld tühistati juba järgmise aasta jaanuariks. Sama juhtus Virginia osariigis, kus sarnane keeld eemaldati tänavu juuli alguses, ainult kuu aega peale selle kehtestamist. Uber on praeguseks veel keelatud linnades nagu Brüsselis ja Pittsburghis.
Uber ise on pahameelt trotsinud ja püüdnud tavataksode juhtidega ka koostööd teha – juunis tuldi välja rakendusega UberTaxi, mis võimaldab läbi äpi ka Londonis tavataksosi tellida. Omakasuna saab ettevõte 5% teenitud rahast endale.
Ka Pärtel Tomberg loodab, et pikemas perspektiivis Bondora ärisuhted pankadega paranevad. „Tõenäoline tulevikustsenaarium on see, et kui klient soovib majalaenu või liisingut, siis me suunaksime ta oma partnerpanga juurde,“ ütles ta lõpetuseks.
Seotud lood
Rahvamassid, ekstreemsed ilmastikuolud, elektrikatkestus, probleemid tehnikaga, vara lõhkumine, veekogude lähedus ja keelatud esemed – need on vaid mõned näited, millega tuleb arvestada ühe ürituse turvalisuse tagamisel. Iga turvapartner peab kõikvõimalikud stsenaariumid läbi mõtlema, mis võib juhtuda ning mis võib minna valesti. Vahel võib pisieksimus ühe meeldiva koosviibimise hetkega rikkuda.