• OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 2250,94%39 067,52
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • OMX Baltic−0,45%271,67
  • OMX Riga−0,16%862,52
  • OMX Tallinn−0,44%1 726,94
  • OMX Vilnius0,28%1 066,75
  • S&P 5001,09%5 930,85
  • DOW 301,18%42 840,26
  • Nasdaq 1,03%19 572,6
  • FTSE 100−0,26%8 084,61
  • Nikkei 2250,94%39 067,52
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,41
  • 28.08.14, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hullud ideed investeerimiseks

Apple, Facebook, Google ja Microsoft on oma toodetega inimeste igapäevaelu pöördeliselt muutnud. Järgmiseks võivad meie elu ümber kujundada uued transpordilahendused. Investorid, kes teevad õigeid otsuseid, saavad suurelt tasustatud.
Kosmoseliftid, lendavad autod ja kaupu koju toovad mehitamata õhusõidukid – tundub teaduslik fantastika, kuid viimasel ajal on arendatud transporditehnoloogiaid, mis võimaldavad muuta need ideed osaks meie igapäevast.
Mehitamata kaubalennukid ja hübriidsed õhusõidukid, arendaja Lockheed Martin. Mehitamata õhusõidukid mängivad lahinguväljal suurt rolli. Lähitulevikus võivad aga välja ilmuda mehitamata sõidukid, mille eesmärk on toimetada moona lahinguväljale. Lockheed Martini Aerial Reconfigurable ­Embedded System (ARES) kasutab kaht suurt ventilaatorit, et võimaldada vertikaalset õhkutõusu ja maandumist. Õhu­sõiduk on disainitud selleks, et tuua sõduritele uut varustust ja evakueerida kannatanuid. Esimesed katselennud olid edukad ja prototüüp peaks valmima 2015. aastal.
Peale mehitamata kaubalennukite arendab ettevõte ka hübriid-õhulaevu. Lockheed Martini arendatud P-791 võimaldab hõljuksõidukil maanduda kuhu iganes. Heeliumi täis kest ja propellerid tiibadel võimaldavad lennukil tegutseda maandumis- ja hoovõturajata. Hübriid­sõiduk suudab tankimata õhus püsida 2–3 nädalat ja transportida suuri veoseid.
Seesugune transpordiviis võiks jõuda ka tsiviil­käibesse, näiteks peaks asjast huvitatud olema online-jaemüüja Amazon. Firma tegevjuht ütles eelmise aasta lõpus, et sellise transpordiviisi testimine juba käib.
Päikeseenergial töötavad sõidukid, arendaja SunPower Corporation. USAs loodud SunPower Corporation on päikeseenergial toimivate tehnoloogiate arendamises üks maailma juhtivaid ette­võtteid. SunPower disainib, toodab ja turundab päikeseenergial põhinevaid kõrge töövõimega elektritootmisseadmeid.
7. detsembril 2011. aastal teatas SunPower, et hakkab päikesepaneelidega varustama ­Solar Impulse’i projekti. Projekti käigus on valmistatud kaks lennukit, mis suudavad õhus ­püsida ööpäev läbi – seda vaid päikeseenergia abil.
SolarImpulse plaanib 2015. aastal lennata maandumata ümber maailma. Projekti loonud Bertrand Piccard ja Andre Borshberg on optimistlikud ning loodavad korraldada lennunduses revolutsiooni.
25. augustil sai ettevõtte aktsia hoo sisse, kui SunPoweriga sõlmis lepingu USA suurim telekommunikatsioonifirma Verizon.
Teise põlvkonna ülehelikiirusel lendavad lennukid ja kombineeritud veosed, Boeing. Ülehelikiirusel transport lõpetati 2003. aastal suure kütusetarbimise ja müra tõttu. Nüüd võib kiire lend tagasi tulla, kui leitakse mooduseid, kuidas lennukid odavamaks ja vaiksemaks muuta. Selle nimel teevad tööd Boeing ja Lockheed Martin.
Üks suuremaid takistusi on kõmin, mis tekib helibarjääri ületamisel. Esimese põlvkonna ülehelikiirusel lendavatel lennukitel keelati selle müra tõttu maa kohal lendamine.
Ühtlasi proovivad lennu- ja transpordifirmad leida mooduseid kombineeritud veoste (rohkem kui ühe veoliigi kasutamine transpordiveol) arendamiseks. Kombineeritud vedudes toimus revolutsioon mitu kümnendit tagasi, mil leiutati roll on- / roll off-kontseptsioon, mis lubas laevadel laadungi otse merelt ühes tükis veokitesse panna – sellega hoiti kokku palju raha ja aega. Sellist viisi kasutati ka õhutranspordis – Boeing proovis ideed 1970. aastate alguses, kuid teenusele polnud toona turgu ja projekt tühistati.
Lendavad autod, arendaja Terrafugia. USA ette­võte Terrafugia väidab, et on varsti valmis müüki paiskama mass­toodanguks sobiva lendava auto. Mudel Transition tegi 2013. aasta suvel esimese avaliku testlennu. Lendav auto sõidab õhus 160 km/h, kasutab kütusena pliivaba gaasi ja sel on 600kilomeetrine transpordiraadius. Sõiduki hind on praeguse prognoosi järgi umbes 211 000 eurot.
Samal ajal pingutavad suured autotootjad selle nimel, et välja töötada veelgi uuenduslikum toode – juhita lendav auto. Pidurdamist, roolimist ja muud sellist juhiksid arvutid. Ka Terrafugia töötab vastavat tehnoloogiat kasutava uue mudeli  TX-F kallal. Praegu on siiski valmis vaid iselendava ­auto kontseptsioon ja enne 2021. aastat seda õhus ei näe.
Terrafugia ei ole veel aktsiate esmaemissiooni läbinud ja ettevõttesse saab investeerida vaid USA väärtpaberi- ja börsikomitee loal.
Kosmoseliftid, arendaja Obayashi Corporation. 2012. aastal teatas Jaapani ehitus- ja tehnoloogiaettevõte Obayashi Corporation, et aastaks 2050 ehitatakse kosmoselift. Ettevõttel pole ­aimugi, kui palju võiks projekt maksma minna, aga arendus juba käib ja siht on paika seatud.
Kosmoselifti peaks mahtuma 30 inimest ja reis 36 000 km kõrgusele kestaks veidi üle nädala. Kosmoselift näeks välja selline, et hiiglaslik kaabel on tõmmatud vertikaalselt maapinnast avakosmoseni. Lift oleks täiuslikult tasakaalus, see tähendab, et gravitatsioonijõud, mis seda alla tõmbab, oleks võrdne Maa tsentrifugaaljõuga, mis seda üleval hoiab.
Kosmoselift võib tunduda võimatu, kuid töötab samamoodi, nagu orbiidil olevad geosünkroonsed sidesatelliidid. Kui lift on paigas, saab seda kasutada materjalide ja lastide transportimiseks kosmosesse ja kosmosereisideks.
 
Tasub teada
Kuidas aktsiaid osta?
Aktsiaid saab osta kõigi peamiste Eestis tegutsevate pankade vahendusel. Kui pank ei võimalda soovitud aktsiaid osta, tasub soovist teada anda oma maaklerile, kes selle võimalusel ostu­nimekirja lisab.
Teenustasud:– SEB pank: tasu 0,2% tehingusummalt + 14 eurot– LHV pank: teenustasu 11 eurot + 0,3%– Nordea pank: soetamiskulu 0,2% tehingumahust ja minimaalselt 20 eurot– Swedbank: soetamiskulud kauplemiskonto kaudu minimaalselt 14,06 eurot või 0,15% tehingusummast– Danske Bank: teenustasu 0,25% ja minimaalselt 31,96 eurot
Allikas: Äripäev, pangad

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.12.24, 16:05
Investeerimine kunsti: muuseumikvaliteet võib maksta vähem kui pool telefoni
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele