Omanäoline Eesti kerisetootja Huum võlgneb oma kiire populaarsuse eest tänu omanäolisele disainile ning selgele eristumisele kõigist konkurentidest.
Huumi elektrikeriste vastu oli suur huvi juba enne seda, kui esimene partii valmis sai, kirjutab Äripäev 18. septembri tööstuse rubriigis.
Huumi arendaja Siim Nellis puutus saunade ning saunatarvikutega esmakordselt kokku ülikoolis. Valdkonnaga tutvudes sai talle selgeks, et Eestis on saunakeriste turul olulisi tühimikke, mida võiks täita - saun on maailmas küll üpriski tuntud, kuid seda peetakse rohkem luksustooteks, mis on mõeldud jõukale tarbijale. Lisaks leidis Nellis, et pakutavad kerised on enamasti välja arendatud vana saunakultuuriga maades ning disainile pole sealjuures kuigi olulist rõhku pandud. "Nii ongi kujunenud olukord, kus suur osa toodangust ei vasta väga tugeva turusegmendi ootustele," tõdes ta.
Huumi keriste disain loodi koostöös Eesti Kunstiakadeemiaga, toote arendustöösse andsid oma panuse ka mitmed nimekad Eesti metalliettevõtted. "See oli aeganõudev protsess, mis nõudis mitme ettevõtte inseneride tööd, enne kui jõuti soovitud tulemuseni." rääkis Nellis, märkides, et kõige võimekamaks ei osutunud mitte kõige suurem, vaid noore ja teotahteliseima kollektiivi ning kaasaegseima tehnoloogiaga ettevõte. "Ülesanne oli kõigile osapooltele huvitav väljakutse ning seda lahendati pühendunult kogu meeskonnaga," märkis Nellis. "Suutsime üheskoos lahendada kõik probleemid ning seeriatootmiseks sobilik toode sai valmis kümneid kordi kiiremini kui eelnevate partneritega."
Kuna kerisetootmise eelduseks oli toote kohandamine konkreetse tootja tehnoloogilistele võimalustele, sai koostööpartneri valikul muu hulgas määravaks ettevõtja võimekus ja motiveeritus teha koostööd toote arendamisel. Nellis tõdes, et sellist võimekust kahjuks väga paljudel ettevõtetel napib. "Usutavasti võiks aga just see olla võtmeks, kuidas tuua ja luua kodumaisele tootvale tööstusele juurde uusi kõrge lisandväärtuse ja ekspordivõimekusega tooteid," nentis ta.
Huumi elektrikeriste Drop populaarsus ja edu on olnud muljetavaldav. Ettevõtte toodangu vastu oli suur huvi juba enne seda, kui esimene partii valmis sai. Peatselt tuli ka esimene tunnustus - Huum OÜ loodud ettevõtte visuaalset identiteeti peeti selle aasta Kuldmuna konkursil firmagraafika kategoorias pronksmuna vääriliseks. Nellis usub, et just toote omanäoline disain on loonud olukorra, kus ilma suurema müügitöötagi on nõudlus arvestatav.
Parim reklaam on olnud toode ise. "Tugev disain ja selge eristumine konkurentidest ongi meie edu aluseks," märkis Nellis veendunult. "Me pole lubanud omale järeleandmisi ei disaini ega kvaliteedi osas." Nellis lisas, et tootmine toimub täielikult Eestis ja see on üks aspektidest, mis eristab neid enamusest elektrikeriste tootjatest.
Värskelt turule tulnuna osutusid Dropi kerised ülimenukaks ning mitmed arvestatavad edasimüüjad võtsid Huumiga ise ühendust. Lisaks Eestile on huvi tuntud ka palju kaugemalt - üle kogu Euroopa, Venemaalt, Põhja-Ameerikast ning isegi Jaapanist. Kõige eksootilisem klient on olnud Põhja-Iraagist. Nellis märkis, et praegu plaanitakse siseneda mahukamalt Soome turule ning lähiajal vaadata ka ida suunas. "Sisuliselt kogu Euroopa on tegelikult mõttes ja töös," kinnitas ta plaanitavaid ekspordisuundi. "Võiks öelda, et esmajärjekorras on töös soome ja vene turg, hiljem püüame senisest suuremal määral sättida tegevust ka lääne poole," lisas ta.
PANE TÄHELE
Miks nimeks valiti just Huum?
Nimi Huum sündis koostöös Kunstiakadeemiaga ning on loodud konkursi käigus tudengi poolt. Nime alge pärineb ladinakeelsest sõnast humidum, mis tähendab auru ja niiskust ning nii kõla kui tunnetuslik tähendus on sobiv leilile - sõnast huumama. Huum on lihtne nimi ja jääb hästi meelde - teist sellist, mis sobiks hästi ja poleks juba kasutusel, polnuks sugugi kerge leida.
Allikas: Siim Nellis
KOMMENTAAR
Mugav ja vajalik toode
Lauri Laprik, Saunamaailma müügikonsultant:
Kuigi Eesti turul leidub mõningaid puukeriste tootjaid, on elektrikeriste turg meil olnud siiani üpris katmata. Huum täidab seda tühimikku ning on Eesti keriseturul kahtlemata üks väga huvitav, innovaatiline toode.
Eriliseks teeb ta just mugavus ja praktilisus - inimesel on võimalik mobiilirakendusega saun sooja panna, ükskõik, kuskohas ta ka ise samal hetkel ei viibiks. Sauna temperatuuri ja kütmisaega saab mobiilist kergelt seadistada ning jälgida.
Drop kerise suur kivide hulk ning unikaalne kuju tagab saunas ideaalse leili. Küllap on see ning toote omanäoline disain just peamisteks põhjusteks, miks Huum nii edukaks on saanud.
Suurepärase disaini edulugu
Pille-Liis Milvere, MTÜ Eesti Disainikeskus:
Huum kerise eelis teiste keriste ees on disain. Tegemist on suurepärase disaini edulooga. Loodame, et selliseid ettevõtjaid tekib palju, kellel on disaini vajalikkuse mõistmist ning oskust liikuda disainist seeriatootmise ja müügini.
Kas miski oleks olnud teisiti, kui tootedisain oleks tellitud kogemustega disainibüroolt? Kindlasti oleks kokkuvõttes olemas ka siis toode, mida on mugav paigaldada, transportida, kasutada ning mida on muidugi ka esteetiliselt hea vaadata. Suurim erinevus tudengite ja kogenud disaineri töö vahel on see, et disainer suudab ära teha ka palju sellist, mida Huumi näites tegi insener. Tootedisainereid on koolitatud nägema toodet läbi kasutaja vajaduse ning kasutaja on nii tootja, pakendaja, transportija, müüja kui ka lõppkasutaja. Kui haridusele lisandub praktiline kogemus materjalidega, toodetega, tootjatega jne, siis on disainer võimeline tulema inseneri tööle poolele teele vastu. Inseneri roll jääb kindlasti alles, kuid koostöös sünnib kiiremini ja väiksema vaevaga toode, mis arvestab kõiki kasutajagruppe.
Samas on tudengid just alustavale ettevõtjale väga hea võimalus disaintootega algust teha. Koostöö ettevõtjaga annab hea tulemuse korral tudengile võimaluse n-ö endale nimi teha.
Kui aga juba tegutsev ettevõtja plaanib alustada koostööd disaineritega, siis on kõik oodatud Eesti Disainikeskuse Disainveduri programmi, mis on turvaline start disainimaailma.
MIS ON MISKogu tootearendus ja tootmine on sündinud Eestis.Saunakerisele on tellimusi esitanud nii Soome, Rootsi, Venemaa, Inglismaa Saksamaa kui teiste riikide edasimüüjad.Sel suvel jõudis turule spetsiaalse mobiilirakendusega juhitav elektrikerise juhtpult Uku.Toote disainer on Mihkel MassoKaubamärgi logo ja visuaalide autor on Helene Vetik ja Karl Saluveer.2014. aastal pälvis Huumi visuaalne identiteet Kuldmuna konkursil pronksmuna auhinna.
Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
Seotud lood
Tänavu jaanuaris turule tulnud disainsaunakeriste tootja Huum hakkab tootma Lääne-Euroopa turule suuremaid ja võimsamaid keriseid ning Soome ja Eesti turu nõudluse järgi ka puuküttega disainkeriseid.
Telia Digikoristuspäev toimub juba 31. jaanuaril. Meenutame, kuidas viidi sel aastal digikoristust läbi Eesti Kaitseväes, kus IT-süsteemidest ja seadmetest kustutati kokku kümnete terabaitide ulatuses digikeltsa.