Kaks hiljutist juhtumit on tekitanud küsimuse, kui tasakaalukas on Eesti ajakirjandus delikaatsete teemade käsitlemisel ja kuivõrd sekkuvad väljaannete sisusse nende juhid ja omanikud.
- Postimehe peatoimetaja Merit Kopli ei näe probleemi Eesti Meedia juhi seisukoha väljaütlemisega, kuna tema sõnul olid ettevõtted olukorda enne omavahel arutanud. Foto: Andres Haabu
Meediaväljaannete sõltumatus ja kallutatus sai eile hoobi, kui tuli välja, et
Eesti Rahvusringhäälingu (ERR) juhatuse esimees Margus Allikmaa ütles ERRi juhtide infokoosolekul, et ERR peaks välistama igasuguse kanepi legaliseerimise pooldamise.
Ettevõtte juhtide sekkumise küsimus meediaväljaannete sisusse ja töösse tekkis ka selle nädala alguses, kui ASi Eesti Meedia juhatuse esimees
Sven Nuutmann teatas BNSile, et nende kontsern toetab tervise- ja tööminister
Jevgeni Ossinovski algatust piirata alkoholi reklaamimist. See tähendab, et juhi väljaöeldud seisukohta propageerivad ka Eesti Meedia väljaanded – Postimees ja Kanal 2, kõik maakonnalehed ning raadiojaamad Kuku, Elmar ja Uuno.
Läbirääkimise koht
Postimehe peatoimetaja Merit Kopli ei näe probleemi, et kontserni juht kõikide oma meediaväljaannete seisukoha ette ütles, sest küsimus oli enne omavahel läbi arutatud. „Ma ei näe siin mingit konflikti,“ ütles ta.
Küsimuse peale, kas ettevõtte omanike ja juhtide seisukoha väljaütlemine ei ohusta meediaväljaande sõltumatust, ütles Kopli, et seni, kuni asjad on omaniku ja ettevõtte vahel läbi räägitud, pole mingit ohtu. Kui aga seisukoht öeldaks välja seda ettevõttega arutamata, oleks Kopli sõnul asi halb. Eriti oleks tema sõnul probleem, kui väljaöeldu toimetuse seisukohaga ei ühtiks.
Kopli lisas, et Ossinovski karmi alkoholireklaami piiramise poliitika pooldamine on mõistetav asi, mida teha. „Kui spetsialistid näevad, et alkoholireklaami piiramisest on kasu, siis me ei hakka selle seaduseelnõu vastu võitlema,“ lisas Kopli. „Postimees ei saa olla nii vastutustundetu, et seada oma huvid rahva tervisest olulisemaks, kui näeme, et alkohol tekitab nii palju kahju.“
Toimetusevabadust ei piirata
Kanal 2 juhi Urmas Oru arvates jäi Sven Nuutmanni teatest ja eriti selle pealkirjast kõlama vale mulje. Tema arvates tuleks Nuutmanni teadet lugeda tagantpoolt ettepoole, sest siis asetuvad asjaolud paremini paika.
Oru selgitas, et Nuutmann viitab teates, et spetsialistide arvamused vajavad piirangute osas lisaselgitusi. Eesti Meedia grupi ärijuhina väljendab Nuutmann Oru sõnul seisukohta, et kuigi alkoholireklaami tulud on märkimisväärsed, ei teki nende piiramisel grupi vaates rahalist kaost – kõik väljaanded tegutsevad edasi ja programmid jätkuvad. „Sellisena annab see pigem toimetustele kindlustunde, et nad saavad oma asja rahulikult ja sõltumatult edasi ajada,“ ütles Oru. Ta lisas, et Nuutmann ütleb oma teates, et kui eksperdid on oma töö korralikult teinud, seaduse ette valmistanud ja see peaks jõustuma, siis Eesti Meedia ettevõtted täidavad seadust ega otsi kõverteid.
„Ma ei näe selles teates kallalekippumist toimetusvabadusele ega seisukohtade dikteerimist,“ ütles Oru. Ta lisas, et Kanal 2 jaoks on kõikvõimalikud reklaamipiirangud, ka alkoholireklaami piirang, olulise tähtsusega. „Anname jätkuvalt endast parima, et asjatundmatu häma ja põhjendamatud seisukohad seadusteks ei vormuks,“ märkis ta.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.