Radissoni hotelliketi omanikfirma Carlson Hotelsi minek Hiina ettevõtte HNA Tourism Groupi kätte näitab, kuidas hiinlaste kapital kanda kinnitab.
- Radisson saab endale uued hiinlastest omanikud. Foto: Andras Kralla
Pane tähele
Carlson Hospitality Group teatas eile, et on sõlminud kokkuleppe ettevõttega HNA Tourism Group. Kokkuleppe järgi müüakse Hiina ettevõttele kogu Carlson Hotels, millele kuuluvad muu hulgas Radissoni ja Carlsoni brändide all tegutsevad hotelliketid.
Kokkuleppe järgi võtab HNA Tourism Group üle kogu Carlson Hotelsi ja selle osalused teistes ettevõtetes. Carlson Hotelsi peakontor jääb USAsse Minnetonkasse.
HNA Tourism Group on ülemaailmne turismikonglomeraat, mis pakub lisaks majutusele ka näiteks lennundus-, finants- ja veebiteenuseid. Ettevõte asutati 2007. aastal Hiinas ja sel on üle 20 tütarettevõtte.
“Hiina tõuseb,” kommenteeris naerusel toonil EfTENi juht Viljar Arakas, kes sai omanikemuutusest teada neljapäeva hommikul meilipostkasti potsatanud kirjast. Arakasele oli uudis oluline, sest EfTENi Kinnisvarafond II ostis eelmise aasta jaanuaris 46 miljoni euroga Radisson Blu Sky hotellikinnistu omaniku ja hotelli opereeriva Astlanda Hotelli ASi täisosaluse.
Arakas sõnas, et igaüks, kes Tais puhkamas käib, näeb, kuidas vene turistide hordide asemel on nüüd kohal hiinlased. Seega loodab ta, et Radissoni kaubamärk saab Hiinas tuntust juurde, tõmmates ka Eestisse järjest rohkem hiinlasi.
“Hiinas on tekkimas keskklass, kes tahab maailma näha, aga olles realist, siis ei tasu trummi põristada ja hurraa-optimistlik olla, sest eks see kõik võtab väga pikalt aega. Pigem annab see muutus juurde, kui et võtab ära,” rääkis Arakas. Ta ise kuulis Carlson Hotelsi ostnud Hiina firma HNA Tourism Groupist esimest korda ja tõdes, et Tallinn ei ole tähtsuselt uuele omanikule kindlasti hotellide keti esimeses otsas.
Küll kinnitab Hiina kapital üleüldiselt järjest rohkem kanda. “Igal kuul ostavad hiinlased midagi,” lausus Arakas, kuid meenutas ühte kaotust, mille hiinlased hiljuti üle elasid. Nimelt rullus avalikkuse ees lahti võidupakkumine Hiina kindlustusfirma Anbang Insurance Groupi ja Marriott Internationali vahel – mõlemaid huvitas Starwood Hotelsi kett. Peale jäi Marriott.
Märgiline ost
Radissoni hotelliketi müügist juba mõnda aega kuulujutte kuulnud Tallinn Hotels grupi tegevjuht Ain Käpp naljatas hiinlaste aktiivse investeerimise üle kogu maailmas. “Kui saja aasta pärast räägime Eesti ajaloost, siis kõige tähtsam punkt on, millal avati esimene Hiina saatkond Tallinnas,” ütles ta ja puhkes naerma. “Hiina areneb ja kasvab hästi. Arvan, et hiinlased ostavad Radissoni, sest see on väga tugev ettevõte. Kui siia peaks nüüd hakkama rohkem Aasia inimesi saabuma, siis on see kõigile väga positiivne."
Hiina kontsern on hotellijuhtidele võõras. “Ma ei tea neid, see on mulle uudis,” ütles Swissoteli juht Bart Westerhout napilt.
Telegraafi neli aastat juhtinud Irmela Heinsius oli küll müügiteatega kursis, kuid ka temale on hiinlaste kontsern tundmatu. “Suured mängijad ajavad omi asju, kuigi minu isiklik arvamus on, et suurem pole alati parim. Väike on iseseisev. See on aja märk. Hotelliäri muutub järjest globaalsemaks: äri on nii siin kui ka teises maailma otsas,” rääkis paar aastat ka Hiinas töötanud Heinsius, uskumata, et tehing Eesti turgu kuidagi raputaks. “Aga teada on, et hiinlased on hakanud järjest enam reisima.”
Hotellijuhid ei arva, et omanikuvahetus turismituru pea peale pöörab, sest selleks on Radisson liialt pikkade traditsioonidega. “Nii suurtes asjades sekundiga uusi tuuli ei teki,” lisas Palace’i müügidirektor Tõnu Steinberg.
Sokos Hotel Viru ja Estoria juht Harry Põder ütles, et kapitali tundub Hiinas jaguvat. “Koolis õpetati mulle, et kapitalil ei ole kodumaad, aga tegelikult on. Suuri muutusi see aga alati ei tähenda, kuid näitab, et Hiina turul on vaba raha. Otsitakse, kuhu seda paigutada.”
Seotud lood
Rheinland-Pfalzi liidumaal asuv Hahni lennujaam müüdi Hiina HNA Grupile. Mõlema poole esindajad allkirjastasid lepingu kolmapäeval, teatab uudisteportaal finanzen.net.
Freedom Holding Corp. avaldas oma 2025. aasta teise kvartali tulemused, mis näitavad ettevõtte käibes ja puhaskasumis märkimisväärset kasvu. Tulenevalt laienemisest, tõusid ka ettevõtte kulud.