Kuidas hankida poole aastaga idufirmasse 176 000 eurot, räägib firma Shipitwise looja ja juht Aleksandr Gansen, kes kaasas investoritelt just sellise summa vaid poole aastaga.
- Aleksandr Gansen. Foto: Erakogu
Äripäeva venekeelse väljaande Delovõje Vedomostiga vestelnud Gansen tunnistab, et idufirma loomise idee sündis tema sünnipäeval Londonis kaks aastat tagasi. „Mu naine on sisekujundaja, ta tahtis mulle kingiks osta suurt puust hobust – eks tal oli meie kodus juba koht välja vaadatud, kuhu see hobune pidi minema. Uurisime siis müüjalt, kas nad toimetavad kauba meile koju. Tema küsis vastu, et millisesse Londoni piirkonda,“ muigab Gansen ja jätkab: „Meie talle, et Eestisse.“
Siis ilmneski probleem, et enamik kauplusi ei paku kauba mõistliku hinnaga üle maailma kohaletoimetamise võimalust ja suurfirmad saadavad kaupa vaid suurtes kogustes. „Aga mida teha väikestel?“ küsib Gansen. „Nad ei saa sellist tegevust ette kavandada, sest täna palutakse kaup saata Hiinasse, homme kuskile Eestisse. Keegi ei paku sellistele kauplejatele head teenust, ammugi veel vastuvõetava hinnaga.“
Haistis head ärivõimalust
Maailmas on küll juba olemas sadu tuhandeid transpordi-logistikafirmasid, kuid Gansenit see ei heidutanud. Ta on olnud tegev mööbliäris 20 aastat ja pakkunud sisekujundusteenust. „Kui näiteks osta erikujundusega kamin Ameerika internetipoest, siis on suur peavalu leida hea hinnaga kohaletooja. Transpordi-logistikafirmad küsivad eraklientidelt ikka maksimaalselt kõrget hinda,“ räägib ta. „Kokkuvõttes me mõistsime, et siin on äri loomise võimalus.“
Idufirmade üritused, kus Shipitwise osales
Suurbritannias idufirmade konverents Demo Days, mille organiseeris Wise Guys.
Austrias Viinis idufirmade festival, kust saadi tohutu hulk kontakte.
Eestis Latitude59
Leedus LOGIN
Soomes Helsingis Arctic 16, kus ilmus neist artikkel Soome idufirmade ajalehes Arctic Startup.
Kui te vaatate meie maanteid, siis sõidab seal suur hulk veokeid tühjalt või pooltühjalt, jätkab Gansen. Selles seisnebki tema äriidee – Shipitwise aitab koormaid täita. „Mõte oli luua IT-meestest ja logistikaspetsidest tiim ja ühendada meiega väikeäride tellimused. Me lihtsalt käisime neid ärisid läbi ja pakkusime välja, et tahame nende kaubavedu vahendada. Ja kiitlesime, et kogused on meil suured.“ Gansen täpsustab, et eks alguses oli suurte koguste jutt bluff, kuid seda taipasid ka nende partnerid. „Nad uskusid meisse ja mõistsid, et me ka jõuame suurte kogusteni.“
Shipitwise kogub tellimused kokku, nii et suured transpordifirmad ei pea ise väikeäridega tegelema, vaid jätavad vahendamise idufirmale, kes kogub tellimused ja jagab need transpordifirmadele.
Idufirma saab elu sisse
Rahastajate leidmisel tuli mängu Aleksandri poeg Sander, kes on majandushariduse saanud USAs. Koos osalesid nad eelmisel sügisel ideedeinkubaatoris Garage48, kus nad lõid prototüübi ja said oma esimese kliendi, kellele tuli toimetada mootorratas.
„Lõime veebilehe, liitsime selle Pipedrive’iga, lõime tarkvara, tänu millele saime hakata klientide tellimusi menetlema. See kõik hakkas juhtuma selle aasta jaanuaris. Siis otsustasime lülituda ärikiirendisse Wise Guys. Meid võeti vastu ja 18. jaanuarist hakkasime nendega tööle,“ loetleb Gansen. Wise Guys investeeris isa ja poja idusse 30 000 eurot – see oli esimene raha, mille nad said kulutada firma peale ja millega pidid hakkama saama jaanuarist juunini. „Me ei maksnud palka, kõik peale meie kaasasutaja Anna tegid tööd tasuta,“ räägib Aleksandr. „Põhiline kulu läks reisimisele ja mõnedele teenustele.“
Reisimine tähendas idufirmade konverentsidel käimist. Ja suhete loomist. „Aprillis läksime raha kaasama Funderbeami platvormile – see firma alustas tegevust aprillis ja me olime nende esimene suurklient. Nende kaudu hakkasime investoreid meelitama.“ Funderbeamini aga jõudsid nad Wise Guysi kaudu, rõhutab Gansen.
Palju on inimesi palgal?
Firmas töötab 3 IT-inimest, 3 tegeleb logistikaga, 4 müüb, 1 disainer, 1 turundaja, 1 tegevjuht ja 1 peadirektor.
Plaan on 2018. aastaks palgata vähemalt 100 töötajat.
Kuidas õnnestus raha kaasata?
Siis järgnes teadlik meediakampaania ja pandi käima blogi, saadeti välja 2000 „pimedat“ e-kirja neile, kel võiks teoreetiliselt raha olla. „Tulemuseks oli see, et meie firmasse pani raha 135 inimest,“ ütleb Gansen. Suurima summa, 25 000 eurot, pani nende alla üks hambaarst Belgiast.
Kokku õnnestus Shipitwise’il koguda 176 000 eurot. „Vastutasuks andsime ära 6,5% osaluse firmas. Investorid ei oma seda otse, vaid firma kaudu, milles nad kõik on osanikud,“ selgitab Gansen.
„Lähiajal on plaan jõuda 100 000eurose käibeni, mis tooks 25 000 eurot kasumit – see tähendab, et tuleb teha 300 tarnet 25eurose kasumimarginaaliga,“ tutvustab Gansen järgmisi eesmärke. „Kui selle saavutame, siis oleme tasuvuspunkti jõudmise poolel teel.“
Eduka idufirma ülesehitamise võti on see, et enne tuleb paar idukest põhja lasta, ütleb Gansen. „See on hädavajalik kogemus ja meie meeskonnas on see olemas.“
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.