• OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • OMX Baltic−0,03261,6
  • OMX Riga−0,42865,92
  • OMX Tallinn−0,031 696,8
  • OMX Vilnius0,03986,19
  • S&P 500−1,735 408,42
  • DOW 30−1,0140 345,41
  • Nasdaq −2,5516 690,83
  • FTSE 100−0,738 181,47
  • Nikkei 225−0,7236 391,47
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,9
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0099,85
  • 15.03.17, 19:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Saksamaa hiiglane kalastab Eesti bussiturul

Saksa riigifirmale Deutsche Bahn kuuluv bussifirma Arriva mõtleb haarata tüki Eesti turust. Arriva on kohtunud pea kõigi Eesti suuremate bussifirmadega ning kuuldavasti jäi sõelale Tiit Pruuli ja Marcel Vichmanni GoBus, kuid tehinguni pole jõutud.
Bussiettevõte Arriva on juured alla ajanud enamikes Suurbritannia linnades, samuti kasvatanud turuosalust Rootsis.
  • Bussiettevõte Arriva on juured alla ajanud enamikes Suurbritannia linnades, samuti kasvatanud turuosalust Rootsis. Foto: EPA
“Olete kolmas ajakirjanik, kes sel teemal tahab rääkida. Ma ei tea, mis jutud need on, aga allikas ei ole väga usaldusväärne,” kommenteeris GoBusi omanik Tiit Pruuli.
Laia haardega, näiteks Suurbritannias ja Rootsis kanda kinnitanud Arriva uuris Superbusi kärarikka turule trügimise varjus Eestis maad juba kaks aastat tagasi. Praeguseks on Superbus skandaali tuules Eesti tolmu jalgelt pühkinud, kuid Arriva püsib jätkuvalt siin.
Istus GoBusiga maha
Arrivaga kohtus GoBus eelmisel aastal. “Nad on käinud ühte ja teist kompamas, aga rohkem ei oska öelda. Praegu pole ühtegi uudist, müügitehingut Arrivaga plaanis ei ole,” lausus Pruuli.
Kui tõenäoline on, et millalgi on? “Kolm protsenti,” kostis Pruuli.
GoBusi teine omanik Marcel Vichmann on konkreetne, kui küsida, kas Arrivaga käivad läbirääkimised. “Ei,” ütles ta. Sellele, kas läbirääkimised on käinud, ta ei vastanud. “Igasuguseid läbirääkimisi on olnud paljudel paljudega.”
Sama kidakeelsena püsis GoBusi omanikfirma Go Groupi juht Jüri Etverk, sõnades, et isegi kui Arrivaga on nad kohtunud, ei saa ta sellest rääkida.
Pikemalt kosjas
Arriva keskendus eelmisel aastal ning aasta varem avaliku maakonnaveo ettevõtete külastamisele – turg on jagunenud peamiselt nelja suure vedaja vahel – Atko, GoBus, Hansabuss ja Sebe.
Kohtumised organiseeris EAS eesotsas Toomas Kästikuga, kes kuulub välisinvesteeringute projektimeeskonda.
Ettevõtja Tiit Pruuli lükkab ümber väited, nagu läheks Arrivaga tehinguks.
  • Ettevõtja Tiit Pruuli lükkab ümber väited, nagu läheks Arrivaga tehinguks. Foto: Andras Kralla
Aga kust te sellest protsessist kuulsite?
Toomas Kästik
EASi välisinvesteeringute projektimeeskonna liige
Nüüd, intervjuu ajal tekkisid Kästikul vastuste asemel pigem küsimused. “Kust te sellest protsessist kuulsite?” Tõdemuse peale, et ta aitas Arrival turul ringi vaadata, uuris Kästik, kust info pärineb.
Millal Arriva EASi pöördus? “Aga millal see lugu tuleb?” küsis Kästik vastu. “Mina ei saa seda teemat kommenteerida. Kõik, mis puudutab Eesti ettevõtluskeskkonna arengut positiivses suunas, on täiesti üheselt positiivne.”
Arrival on huvi laieneda – nii kirjeldati Äripäevale, kuidas EAS kohtumisi põhjendas. Arriva mainis vestlustes veel Lätit ja Leedut, seega ilmselt käis ka naabritel kosjas. Mõistlik, tõdevad ettevõtjad, sest nii suurel ettevõttel poleks kasulik pühenduda vaid Eestile.
Arriva sõidab Stockholmi lääneosas ning väidetavalt võitis töö alapakkumisega. “Kuna ta kuulub Deutsche Bahnile, siis on neil jaksu seda miinust kinni taguda,” märkis üks Eesti turul tegutseja ja tõmbas paralleeli Arriva ja Veolia vahele. Viimane oli samuti bussitranspordis sees ja tegi Arrivale sarnaseid pakkumisi Skandinaavia maades. Mõne aja pärast aga põrus. Kohalikud vedajad kaotasid turu, Veolia pakkis asjad kokku. Samamoodi võib minna Arrivaga, oletatakse.
Praegu vaatavad turuosalised üksteisele küsivalt otsa, küsiv pilk olevat ka majandusministeeriumil: “Kas Arriva ostab GoBusi? Kas sa tead midagi?” Valitseb üldine seisukoht, et kus suitsu, seal tuld. Väidetavalt pidurdab tehingut hinnaküsimus. 
Arriva kommunikatsioonijuht Alison Cole kommenteeris Äripäevale, et nad hoiavad silmad lahti ja aeg-ajalt on uurinud võimalusi kõigis Balti riikides. Praegu aga laienemiseks plaani pole.
Majandusministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja Ain Tatter kinnitas Arriva huvi, viimati nägid nad läinud sügisel. “Oleme kohtunud, aga me ei kommenteeri selle kohtumise sisu.”
Mis Arriva turule sisenemise järel juhtuks, sõltub Tatteri hinnangul sellest, kuidas Arriva seda teeb. “Kas teeb midagi uut või ostab kellegi.”
#lai# Kes on Arriva?
Arriva pärineb Ühendkuningriigist Sunderlandist, kus siiani asub ettevõtte peakontor.
Ettevõte kasvas välja 1938. aastal perekond Cowie asutatud mootorrattapoest.
Praeguseks on Arrivast saanud üks Euroopa suurimaid transpordifirmasid, mis kuulub Deutsche Bahnile ning vastutab kontserni regionaalsete vedude eest väljaspool Saksamaad. Deutsche Bahn ostis Arriva 2010. aastal.
Arrivas töötab 60 000 inimest ning firma veab üle 2,2 miljardi reisija 14 Euroopa riigis.Lisaks bussiliiklusele pakub firma ka teisi transpordivahendeid, alustades trammidest ja rongidest ning lõpetades veebussidega.
1994. aastal asutatud Deutsche Bahn AG tegutseb ühtekokku 130 riigis, pakub tööd 300 000 inimesele ning veab üle Euroopa 11 miljonit inimest päevas.
Huvitav areng
Häirekella pani turuosaliste peas helisema hiljutine Tartu linna hange, kus GoBus suutis pakkuda kõige madalamat hinda: 6,6 miljonit eurot. Talle järgnes 800 000 eurot kallima pakkumisega Hansa Bussiliinid, kes lubas sõita 7,4 miljoni euroga. Hansa Bussiliinide kannul püsis Eesti Buss 7,5 miljoni euroga. Tööd jaguks võitjale kümneks aastaks. Praegu näib, et GoBusil on leping põhimõtteliselt taskus.
GoBusi pakkumine teenis teiste silmis välja sildi “hüsteeriline”. “Tartu hange on tõehetk. Kas GoBus teeks sellise pakkumise, kui poleks muud mõtet? Näiteks äramüümine. Ei saa olla, et teised arvutasid valesti,” imestas üks ettevõtja. “Kui mina oleksin Arriva, siis mind huvitaks ettevõte, kellel on kõige rohkem äsja võidetud hankeid. See kindlustaks mulle olukorra, kus saaksin rahulikult turul sisse elada.”
Veel näivad turuosalistele kõnekad GoBusi majandustulemused. Omakapitali jagub GoBusil miljon eurot. 2015. aasta käive oli bussifirmal 17,7 miljonit eurot ja kahjum pea 1,6 miljonit eurot.
“Nii suurel ettevõttel on ainult miljon eurot omakapitali ja suur kahjum. Kuidas pangad talle raha annavad? Investeerida tuleb Tartus uutesse bussidesse umbes 16-18 miljonit eurot,” ütles anonüümseks jäänud tegija.
Sebe juhatuse liige Malle Raud mäletab kohtumiselt Arrivaga, et toona huvitas neid Vilniuse linna hange, samuti liinivedude hanked, kus sõidaks vähemalt 90 bussi. Selle mahu suudaksid välja mängida Tallinn, heal juhul Tartu. Hugo Osula firmad Arriva orbiidile ei jäänud. “On teada, et Hugo ei müü oma firmasid.”
Raud usub, et GoBusi majanduslik olukord kinnitab: suurte investeeringute jaoks finantseerija leidmine Eesti turult võib olla neile suletud.
“Nad peavad endale kindlasti investori leidma. GoBusile oleks see väga hea äriidee, neil on avaliku liiniveo turul laienemiseks vinged perspektiivid olnud, aga olukord on tänaseks selline, nagu on,” oletas Raud, et GoBusi müük võiks olla üks võimalus kahjumlikust avaliku liiniveo ärist väljumiseks. 
GoBusi juhatuse liige Enn Randmaa ütles, et nad saaksid Tartus tööga hakkama ja finantseeringule on kindlasti mõeldud. Milline see oleks, jättis Randmaa enda teada. “Ei ole võimalik täpsustada.”
Randmaa kiidab GoBusi. “Meil kindlasti ei ole kehv seis. Kõik kadestavad meid. Meil läheb hästi, kõik on korras.”
Raud pakkus, et võib-olla kurameerib Arriva ka Hansabussiga. Hansabussi juht Neeme Tammis kinnitas, et läbirääkimisteni nad Arrivaga ei jõudnud, seega Hansabussi müüki plaanis ei ole. “Ilmselt meie ettevõte neile ei sobinud.”
Kui te mõne poisiga kohtute, siis ei tähenda see, et kohe tehing käsil on.
 
Margo Tomingas
Atko Liinide juht
Tuttav võõras
Peale bussiettevõtete, EASi ja majandusministeeriumi on Arriva suhteid loonud maanteeametiga, mille ühistranspordi osakonna juhatajale Kirke Williamsonile on Arriva inimesed varasemast tuttavad. Nimelt ristusid nende teed viimati paar aastat tagasi, kui Williamson veel Eesti Bussi palgal oli. Tema oli üks, kes Arrivale Sebet tutvustas. Arriva käis maanteeametis oktoobris.
„Praegu lihtsalt vestlesime Eesti maakonnaliikluse teemal. Kuidas on hanked korraldatud, bussijuhtide miinimumpalgast, ühistranspordi hinnaindeksist, arengusuundadest, ühistransporditurust,“ kirjeldas Williamson Arriva ja EASi ühist külaskäiku. „Sellest, kas nad plaanivad kedagi ära osta, ei olnud juttu.“
Uuesti pidi Arriva maanteeameti uksest sisse astuma selle aasta veebruari keskel. „Arriva esindajatel tuli midagi ootamatut vahele ja kohtumine jäi ära.“
Williamson hoiab endale mõtted sellest, kuidas Arriva turuletulek siinset maastikku kujundaks. „Ei hakka selle üle spekuleerima enne, kui vajalik otsus Eesti turule sisenemiseks on tehtud,“ sõnas ta. Samuti ei spekuleeri ta tõenäosuse üle, et Arriva ostab GoBusi või mõne teise tegija.
Ka Atko Liinide juht Margo Tomingas väldib oletamist. “Kui te mõne poisiga kohtute, siis ei tähenda see, et kohe tehing käsil on,” teatas Tomingas.
“Oleneb, kas Arriva leiab võimaluse, on valmis piisavalt raha maksma. Konkurents on igal juhul edasiiviiv. Kõiki ettevõtteid huvitab laienemine, võib-olla on neil ka rohkem know-how’d pakkuda, kui siin juba on. Võib-olla on neil paremad logistilised programmid ja sisseostutingimused,” rääkis ta.
Tomingas ütles, et ta ei saa kommenteerida, kas Arriva on Atkoga laua taga istunud. “Ma ei kinnita ega lükka seda ümber,” sõnas ta ja lisas, et GoBusi teemaga ta kursis kindlasti ei ole.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.09.24, 09:00
Kolme ettevõtte kogemus Foruse kõnekeskuse teenusega: kuidas koostööpartneri abiga kulusid kokku hoida?
Kõnekeskuse ja klienditoe teenus läbi välise partneri kogub viimastel aastatel populaarsust – see on hea võimalus kokku hoida tööjõukuludelt. Kui teised sarnase teenuse pakkujad vastavad vaid klientide kõnedele, teeb Foruse eriliseks operatiivsus reageerida kiirelt kohapeale patrullekipaaži ja tehnikutega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele