Tallinn Dollsi rõivaste valmimisega jännis olnud Mari Martin rajas Ida-Virumaale väiketootmise, mis pakub leevendust nii tema enda kui ka teiste Eesti disainerite tootmismuredele.
- Mari Martin Tallinna üksuses Foto: Andres Haabu
tekst:Kui meie otsime endale ateljeesse õmbeljat, siis võtab see umbes aasta, et leida õige töötaja.
nimi:Aldo Järvsoo,
amet:moekunstnik
“Väiketellijana ei ole sa kunagi ühegi tootja jaoks prioriteetne,” kurtis Martin. Varem on tema firma KM Ideas OÜ, mis tegeleb peamiselt Tallinn Dollsi rõivabrändi tootmise ja müügiga, kasutanud allhankeid. “Kuid allhankijate leidmine muutus keeruliseks ning olime olukorras, kus oma tootmise ülesehitamine oli vajalik - eelkõige fookusega miniseeriatele,” märkis ta.
Martin lõi firma KM Ideas kaudu tootmise Ida-Virumaal Kiviõlis. Tootmisüksus alustas vaid Tallinn Dolls rõivaste valmistamisega, kuid nüüd pakub tootmislahendust ka teistele brändidele. Tootmine käivitati eelmise aasta lõpus ning see on tegutsenud neli kuud. Seal töötab neli õmblejat ja brigadir. “Tootmisüksus panustab eelkõige kiirusele, et tellimuste täitmise aeg oleks võimalikult lühike,” lausus Martin.
#number#
eurot kasumit teenis KM Ideas OÜ 2015. aastal 95 372 eurose käibe juures.
Kui ettevõtte tootmine asub Kiviõlis, siis tootearendusüksus asub Tallinnas Koidu tänaval ning tegeleb tootmise tehniliste ettevalmistustega. Seda on toetanud EAS 162 714 euroga ning see summa kulus spetsiiflisele trükimasinale, mis trükib naturaalseid kangaid. “Seda me veel ootame. See oleks Eestis esimene omataoline ning sellele on ligipääs kõikidel Eesti disaineritel,” märkis Martin. Kokku oli moedisainerite ühise tootmisüksuse loomise projekti maksumus koos omafinantseeringuga 203 393 eurot.
Tellimused uuelt platvormilt
Väiketellimuste tootmine toimib koostöös uue ettetellimise keskkonnaga Pre-o-Porter.com. Platvormi kaudu saavad inimesed teha tellimused enne tootmist ning selle kaudu finantseerida disainerite tootmist.
“Platvormi äriloogika on see, et ta aitab disaineritel kasvada miniseeriate kollektsioonide suunal. Praegu teevad disainerid enamasti ainult ateljeemoodi, kuna neil pole ressurrsi ega võimalusi investeerida tootmisesse,” selgitas Martin, kes on platvormi ärimudeli autor.
Pre-o-Porter.com platvormi haldab Pre Production OÜ, mis sai EASilt projektile 99 253 euro suuruse toetuse. “Projekti raames arendatakse välja ka teine platvorm onlinepattern.com. See on platvorm, mis ühendab loomemaastikul disainerid, lõiketegijad ehk konstruktorid ja kangapakkujad. Siin võib tuua paralleeli inseneride valdkonnas GrabCADiga,” märkis EASi loomemajanduse programmijuht Katre Purga.
Disainerite hinnavõit
Moekunstnik Aldo Järvsoo sõnul on kiirreageerijate tootmisüksus Ida-Virumaal hädavajalik. “Kiirreageerimistootmine on selline asi, mis peaks Eesti disaineritel olema. Tellimusi võib tulla väga kiireid ja väga palju. Tänu sellele tootmisüksusele võidavad disainerid hinnas. Kõik, mis Harjumaal toimub, on natuke kõrgema hinnaga,” selgitas ta.
Ning teisalt, mujale kui äärealadele on tootmisüksuste rajamine keeruline, sest ainult seal on oskustöölised alles. Näiteks Tallinnas on paljud õmblejad vahetanud pärast suurte õmblusfirmade lagunemist eriala. “Kui meie otsime endale ateljeesse õmbeljat, siis võtab see umbes aasta, et leida õige töötaja,” möönis Järvsoo.
EASi toetused projektile
KM Ideas OÜ sai toetuse loomemajanduse taristu- ja tehnoloogilise võimekuse arendamise voorust 162 714,40 eurot. Kokku oli projekti maksumus koos omafinantseeringuga 203 393 eurot.
Pre Production OÜ sai starditoetuse 14 400 eurot ja loomemajanduse taristu ja tehnoloogia arendamise toetuse väärtuses 99 253,09 eurot (toetuse saamine kinnitatud, kuid väljamakseid veel teHtud ei ole).
Moekunstnik Tiina Talumees arvab, et uue platvormi suurim kasutegur disaineri jaoks on kindlasti tootmisriskide maandamine. “Pre-o-Porter on väga põnev uus lahendus, mis on heaks abimeheks brändile parimate tooteotsuste tegemisel. Meie jaoks on see kindlasti hea võimalus astuda Eesti naisele samm lähemale, jälgida, mis talle meeldib, mida ta vajab, mida ta tahab kanda. Lisaks on kogu süsteem tehtud nii mugavaks kliendile - toodud diseinerid kokku ühte kohta. Just nendel põhjustel otsustasimegi ka oma kollektsiooni platvormiga liita, et veelgi paremini tunnetada klienti ja olla tema jaoks mugavalt kättesaadav,” rääkis Talumees.
Mari Martin usub, et kõige rohkem on uudsest lahendusest šokeeritud jaekaubandus, kuna see kipub kõige rohkem ajale jalgu jääma. Poodisesse jõuavad disainerrõivad peale ettetellimist ja siis juba täishinnaga.
Jaekaupmees jääb rahulikuks
Ülemiste ja Viru keskus toodavad suurimaid Eesti moekaupade käibeid ning Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits ei usu, et uus platvorm tuleb neid segama.
“Jaemüüjate käibeid selline ettevõtmine ei ohusta kindlasti mitte. Start-up'id tekitavad probleemi, mida tegelikult ei ole. Siis nad lahendavad selle probleemi ära ja üritavad kunstlikult tekitatud probleemi lahendust maha müüa,” kommenteeris Pärnits.
“Kuid väga hea, et teevad, sest paljudest sellistest pisikestest algetest võib midagi suurt ka tekkida, kuid praegu ma küll ei näe, et massid hakkaksid uue platvormi kaudu rõivaid ostma. E-kaubandus on üks asi, mis trügib kaupmehe või poepidaja vanale mängumaale, kuid uus platvorm mind väga ei šokeerinud,” märkis ta.
Ülemiste keskuses on Eesti disainitoodangust esindatud kõik Baltika grupi kaubamärgid ja Kairi Vilderson ning Pärnitsa sõnul suuremat nõudlust Eesti disaini järele keskuses polegi.
Baltika Grupi jaekontseptsioonide ja brändingu arendusjuht Maire Milder ütles, et see, et uus portaal pakub kliendile võimalust tellida disainerbrändide esemeid soodushinnaga ette, on kindlasti teatud klientide jaoks oluline argument ja loodetavasti annab Eesti disainile võimaluse veelgi kasvada.
“Täpsustan, et moeäris ei toimu allahindlused ainult hooaja lõpus, vaid ka hooaja keskel (mid-season sale), lisaks praktiseerivad paljud rahvusvahelised moebrändid spetsiaalseid pakkumisi – aina levinum on näiteks see-now-by-now printsiip, kus moebränd pakub eeltellimiseks esemeid, mida ta samal ajal catwalk'i laval näitab. Samas on ja jäävad ka need kliendid, kes tahavad osta just täpselt siis, kui tekib soov ja nad külastavad oma lemmikbrändi kauplust või e-poodi ja teevad ostu kohe,” rääkis Milder.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.