Äripäeva andmetel pidas kaitsepolitsei ärimees Aivo Pärna kinni seoses kirgi kütva Tartu bussiveohankega, hanget korraldavat linnamajanduse osakonda kureeris samuti kapo uurimise alla sattunud reformierakondlasest abilinnapea Valvo Semilarski.
- Ärimees Aivo Pärn. Foto: Väinu Rosenthal
Vaadates, kuidas Tartu linnavalitsus teavitas pakkujaid hankeprotsessi ajal, siis hämamist, varjamist ja vassimist oli igas riigihanke astmes ja meil tekkis kahtlus, et siin ei ole kõik puhas.
Andres Puskar,
Hansa Bussiliinid juhatuse liige
Pärn oli hankel osalenud, kuid sellele mitte kvalifitseerunud MRP Linna Liinide esindaja. Tallinnas linnaliine sõitva MRP Linna Liinid omanik on keskerakondlane Rein Vinni.
Ehkki MRP Linna Liinid kukkus hankelt välja, siis Äripäevale teadaolevalt tiirles Pärn üsna aktiivselt hanke ümber edasi ning Äripäeva allikale jäi mulje, et Pärna huviks oli hanke tühistamine. Pärna toimetamise motiiv võis olla ka parima pakkumise teinud GoBusi hankelt väljapuksimine. Mäletatavasti kuulus Pärn aastate eest GoBusi omanikeringi ning tema sealt väljaarvamine olevat jätnud okka hinge.
GoBusi juhatuse liige Enn Randmaa ütles, et ei oska seda teemat kuidagi kommenteerida.
Küll kureeris hanget korraldavat linnamajanduse osakonda abilinnapeana Valvo Semilarski, keda muu hulgas kahtlustatakse altkäemaksu võtmises ühelt ärimehelt. Selleks ärimeheks võibki olla Pärn.
Vaidlused ja kohtuasjad
Tartu linn on bussivedaja leidmiseks järgmiseks kümneks aastaks juba teisel katsel. Ligikaudu sada miljonit eurot maksev hange on täis vaidlustusi ja kohtuasju.
Eelmisel nädalal saatis üks hankel osaleja Hansa Bussiliinid pressiteate, milles kahtlustas Tartu linnavalitsust kokkumängus konkurendi, firmade kaudu Hugo Osulale kuuluva Eesti Bussiga.
„Vaadates, kuidas Tartu linnavalitsus teavitas pakkujaid hankeprotsessi ajal, siis hämamist, varjamist ja vassimist oli igas riigihanke astmes ja meil tekkis kahtlus, et siin ei ole kõik puhas. Minu kahtlus on ja ma ei häbene seda välja öelda, et ju on Eesti Bussile lubatud, et tema võidab selle hanke,“ sõnas Hansa Bussiliinide juhatuse liige Andres Puskar.
Puskar kirjeldas, kuidas Tartu linnavalitsuse otsusega muudeti Eesti Bussi paremuselt kolmandat pakkumuse hinda ning seetõttu vahetati koht seni teisel kohal olnud Hansa Bussiliinidega.
„Kui pakkuja teeb pakkumuse, et kütuse peale läheb nii palju, palkadeks nii palju ja muud kulud on nii palju, siis alla tuleb kogusumma. Selle summaga oli Eesti Buss paremuselt kolmas. Nüüd Tartu linn võttis ja tegi jõuga selle summa väiksemaks kui meie pakkumine ehk nad tõusid teiseks. Tekkis olukord, kus selle väiksema summaga ei oleks Eesti Bussi kuluartiklid ära kaetud ja tegu oleks olnud alapakkumisega. Selline meelevaldne arvutusvea parandamine on ebaseaduslik,“ kirjeldas Puskar.
Ka riigihangete vaidlustuskomisjon otsustas, et linnavalitsus on teinud ebaseadusliku otsuse.
Absurdne seis
Asja absurdsus on Puskari sõnul selles, et hoolimata vaidlustuskomisjoni otsusest ning sellest, et ka linnavalitsus on tunnistanud oma eksimust, ei ole paremusjärjestust muudetud. Veelgi enam, linnavalitsus viitab halduskohtu otsusele, mille järgi pole Hansa Bussiliinidel üldse õigust vaidlustada Eesti Bussi pakkumuse muutmist, kuna nad on paremuselt kolmandal kohal ja vaidlustusõigus on teisel kohal oleval pakkujal.
Paremuselt teisel kohal olemine on nii oluline vaidluskoht seetõttu, et kui GoBusi parim pakkumine peaks tunnistatama alapakkumuseks, siis võidab hanke teisel kohal olija.
Eesti Bussi juhatuse liige Andrus Koha tunnistas, et ta ei ole Tartu bussiveohanke detailidega küll väga kursis, kuid Hansa Bussiliinide kahtlustused lükkas ta kindlalt tagasi. „Meie oleme käitunud seadusi järgides,“ kinnitas ta.
Tartu reformierakondlasest linnapealt Urmas Klaasilt ning linnavalitsuse linnamajanduse osakonnalt ei õnnestunud eile kommentaari saada.
„Ma arvan, et nii suure hanke puhul, kus on mängus kümne aasta peale 100 miljonit eurot, siis see on linnapea ja abilinnapea tasand,“ arvas Hansa Bussiliinide juhatuse liige Andres Puskar.
Seotud lood
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.