Äripäevale teadaolevalt ettevõtja Aivo Pärna ja abilinnapea Valvo Semilarski kinnipidamise üheks põhjuseks olnud kohtuvaidlusi ja tülisid põhjustanud Tartu bussiveohanke pooled eitavad kokkumängu süüdistusi.
Eesti Bussiga samal hankel osalenud veofirma Hansa Bussiliinid saatis eelmisel nädalal välja pressiteate, milles kahtlustas Tartu linnavalitsust kokkumängus konkurendi, firmade kaudu Hugo Osulale kuuluva Eesti Bussiga.
Äripäeva andmetel pidas kaitsepolitsei ärimees Aivo Pärna kinni seoses sellesama kirgi kütva Tartu bussiveohankega, mida korraldavat linnamajanduse osakonda kureeris samuti kapo uurimise alla sattunud reformierakondlasest abilinnapea Valvo Semilarski.
Aivo Pärn, kes täna vabanes 48 tundi kestnud kapo kinnipidamiselt, keeldus kommenteerimast enda kinnipidamisega seotud asjaolusid, kuid ütles, et Hansa Bussiliinid on hanget korralikult analüüsinud ja oma järeldustega õigel teel. Ta ütles, et nii läbipaistmatut ja segaste tingimustega hanget pole ammu nähtud. "Linnavalitsuse liikmed on liiga palju oma juristidele lootnud," lausus Pärn.
„Vaadates, kuidas Tartu linnavalitsus teavitas pakkujaid hankeprotsessi ajal, siis hämamist, varjamist ja vassimist oli igas riigihanke astmes ja meil tekkis kahtlus, et siin ei ole kõik puhas. Minu kahtlus on ja ma ei häbene seda välja öelda, et ju on Eesti Bussile lubatud, et tema võidab selle hanke,“ sõnas Hansa Bussiliinide juhatuse liige Andres Puskar.
Nii Eesti Buss kui Tartu linn eitavad neile süüks pandavat kokkumängu. Tänane Äripäev kirjutas palju kirgi kütnud Tartu bussihanke saagast, kus on ainuüksi praegu käimas kolm paralleelset kohtulahingut.
Hange on käinud korduvalt läbi ka riigihangete vaidlustuskomisjonist ning kogu protseduur on juba teisel ringil, sest esimene Tartu linnavalitsuse korraldatud ligi saja miljoni euro suurune hange kümneks aastaks Tartusse uue bussiliikluse pidaja leidmiseks kukkus läbi. Nüüdse, järjekorras teise hanke võitja peaks hakkama Tartus bussiveoga pihta 2019. aasta 1. juulist.
Rivaalid ühinesid kolmanda vastu
Konkurendi süüdistatud Eesti Bussi esindav advokaat Veikko Puolakainen selgitas, et kogu Tartu ühistransport tahetakse selle hanke tulemusel kümneks aastaks ainult gaasibussidel sõitma panna.
"Ise küsimus on see, kui otstarbekas on see hankijale majanduslikult. 64 täiesti uue gaasibussi ja sellises mahus gaasitankimistaristu väljaehitamise nõue pakkuja kulul muudab alginvesteeringu väga suureks ja seeläbi mõjutab ka teenuse hinda, mida hankija peab maksma hakkama," selgitas Puolakainen.
Kuna alginvesteering teenuse pakkumiseks on nii Eesti Bussi kui Hansa Bussiliinide hinnangul väga suur, jõudsid mõlemad seisukohale, et hanke teisel katsel võitnud GoBus tegi seda alapakkumusega. See tekitas Puolakaineni sõnul pakkujate vahel vaidluse, kuidas on võimalik pakkuda ülimadalat teenuse hinda, kui tööjõukulu suuruse on linn juba ise fikseerinud, uute gaasibusside hinnad turul samas suurusjärgus ja kütuse hind ka kõikidele pakkujatele sama.
„Selles osas on nii Eesti Buss kui Hansa Bussiliinid ühte meelt, et GoBus pakkus hinda, millega ei saa teenust osutada, vähemalt mitte hankija ootustele vastavalt. GoBus ise muidugi on teist meelt, aga ei avalda, mille arvelt väidetav sääst tuleb,“ lisas ta.
GoBusi juhatuse liige Enn Randmaa ütles eile Äripäevale, et ei oska seda teemat kuidagi kommenteerida.
Kust tulevad kokkumängu süüdistused?
Puskari süüdistused linna ja Osula firmakokkumängust on ajendatud sellest, et Tartu linnavalitsuse otsusega muudeti Eesti Bussi paremuselt kolmandat pakkumuse hinda ning seetõttu vahetati koht seni teisel kohal olnud Hansa Bussiliinidega.
See tähendab, et kui GoBusi tulemus peaks siiski tunnistatama alapakkumuseks ja langeb eest ära, on paremuselt teine pakkuja ehk uus võitja nüüd juba Eesti Buss, mitte enam Hansa Bussiliinid.
Puolakainen selgitas, et hanketingimuste kohaselt pidi linn hindama hinnapakkumuses esitatud vedude kogumaksumust. Hindade võrdlemiseks liidetakse kokku pakkuja pakutud normaalbussiga ja liigendbussiga vedude koguhind koos käibemaksuga.
Linn hankijana kontrolliski pakkumuses esitatud liinikilomeetrite maksumust arvestusliku kogumaksumusega ja avastas pakkumuses ilmselge arvutusvea, normaalbussi ja liigendbussi liinikilomeetri hinnad olid valesti kokku liidetud. See tähendab, et kui teenuse ühikuhinnad linna ette antud liinikilometraažiga läbi korrutada, ei klapi tulemus arvestusliku kogumaksumusega. Seejuures ühikuhinnad ise olid õiged.
„Seetõttu tegigi hankija pakkujale ettepaneku arvutusvea parandamiseks ja sellega Eesti Buss OÜ ka nõustus. Arvutusvea avastas ja parandas hankija ise ehk Tartu linnavalitsus. Mingit kokkumängu ei ole,“ lausus ta. Poulakainen lisas, et arvutusvea parandamine oli vea avastamise ajal ehk 10. aprillil 2017 kehtinud riigihangete seaduse kohaselt lubatud ja seda ei käsitleta pakkumuse muutmisena.
Tartu linnakantselei õigusteenistuse juhataja Anneli Apuhtin kinnitas samuti, et Eesti Bussi pakkumuse parandamisel lähtus linn riigihangete seaduse vanast redaktsioonist.
Juriidilised nõksud
Hansa Bussiliinid esitas riigihangete vaidlustuskomisjoni (VAKO) kaebuse selle peale, et linnavalitsus arvutust ise parandas ja seejärel Eesti Bussi pakkumuse Hansa Bussiliinide omast paremaks tunnistas (vahetusid 2. ja 3. koht) ning sai sealt ka võidu ehk otsuse, millega vaidlustuskomisjon käskis Tartu linnal tühistada vangerdus Eesti Bussi pakkumusega.
Paraku ei jõudnud see VAKO otsus kunagi jõustuda, sest Eesti Buss kaebas selle kohe edasi Tartu halduskohtusse. Tartu linnal ei olnud Apuhtini sõnul vaja seega vaidlustuskomisjoni otsuse täitmiseks midagi teha.
Tartu halduskohus omakorda on tänaseks selle vaidlustuskomisjoni otsuse juba tühistanud, märkides, et Hansa Bussiliinid platseerusid oma pakkumusega pärast Tartu linna parandusi alles kolmandale kohale, vaidlustada saanuks vaid teisele kohale tulnu. Puskarit häiris, et kohus ei arutanud nende kaebust sisuliselt, mistõttu kaebas Hansa Bussiliinid asja edasi ringkonnakohtusse, kust oodatakse otsust 16. novembriks.
Puder ja kapsad: kohtuvaidlused Tartu bussihanke ümber
1. Tartu halduskohus tühistas 29. septembril riigihangete vaidlustuskomisjoni 8. augusti otsuse, millega rahuldati ASi Hansa Bussiliinid esitatud vaidlustus ja tunnistati kehtetuks Tartu linnavalitsuse 6. juuni 2017 käskkirja punkt Eesti Buss OÜ pakkumuse vastavaks tunnistamiseks.
Kohus leidis, et VAKO-l puudus õigus Hansa Bussiliinide vaidlustust sisuliselt menetleda, kuna vaidlustuse esitamisel rikuti kaebeõigust ja see oli esitatud tähtaega rikkudes.
Vaidlustuse esitamise hetkel olid pakkujad paremusjärjestustes nii: GoBus, Eesti Buss, Hansa Bussiliinid. Kolmandal kohal olnud Hansa Bussiliinidel polnud kaebeõigust, et kontrollida Eesti Bussi pakkumuses arvutusvea parandamise õigsust. Samuti leidis kohus, et Hansa Bussiliinid esitasid vaidlustuse kaebetähtaega rikkudes.
Kuna kohus tühistas VAKO otsuse, ei analüüsinud kohus vaidlustust sisuliselt ehk seda, kas hankijal oli õigus parandada arvutusviga või mitte. Kohus märkis, et arvutusvea parandamine iseenesest ei riku kuidagi Hansa Bussiliinide õigusi, kuna selle vaidluse tulemus ei viiks viimast hankelepingu sõlmimiseni. Selle otsuse vaidlustuse tulemust ootab Hansa Bussiliinid 16. novembriks.
Mõlemad, nii Eesti Buss kui Hansa Bussiliinid, esitasid vaidlustuse GoBusi pakkumuse edukaks tunnistamise otsuse peale. Mõlemad vaidlustused baseerusid väitel, et GoBusi pakkumus on põhjendamatult madala maksumusega ning et linn hankijana on jätnud kontrollimata selle madala hinna põhjendatuse.
Kohtu arvates ei saa riigihankevaidluste loogikast tulenevalt olla mõlemal pakkujal korraga vaidlustuse esitamise õigust. Pakkumuse edukaks tunnistamist saab vaidlustada ainult see, kelle pakkumus on paremusjärjestuses teisel kohal. Paremusjärjestuses tagapool kui teisel kohal olev pakkuja peab hankelepingu sõlmimise võimaluse säilitamiseks vaidlustama kõigi temast eespool asetsevate pakkujatega ja pakkumustega seotud otsused.
2. Kuna seoses arvutusvea parandamisega 10. aprillil 2017 tekkis olukord, kus paremusjärjestuse teisele kohale pretendeeris korraga kaks pakkujat, siis pidi VAKO vaidluste õigeks lahendamiseks esmalt tuvastama teisele kohale jäänud pakkuja.
Halduskohus leidis, et VAKO on õigesti tuvastanud ja otsusega lahendanud esmalt paremusjärjestuses teise koha vaidlustuse ning seejärel jätnud kolmandale kohale jäänud Eesti Bussi vaidlustuse läbi vaatamata. Sellele otsusele on Eesti Buss OÜ esitanud kaebuse, toimik on saadetud edasi ringkonnakohtusse.
3. Hansa Bussiliinide kaebuse jättis Tartu halduskohus samuti 10. oktoobril rahuldamata. Hansa Bussiliinid kaebasid kohtusse otsuse, millega VAKO ei rahuldanud 18. augustil Hansa Bussiliinide vaidlustust tunnistada kehtetuks GoBusi võit.
Kohus märkis, et Hansa Bussiliinid ei ole esitanud ei VAKO-le ega kohtule sisulisi põhjendusi, miks ei vasta GoBusi pakkumus hanketingimustele, hinnaerinevus konkurentide omadest ei anna veel alust kahelda pakkumuse tõsiseltvõetavuses. Samuti on kohtu hinnangul tõendamata Hansa Bussiliinide väited GoBusi väiksest finantsvõimekusest.
Sellele halduskohtu otsusele vaidlustuse esitamise tähtaeg Tartu ringkonnakohtus on täna.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.