Värvika minevikuga ettevõtja, meediaveergudel õnneotsija tiitli saanud Timo Sas väidab, et laevaärimees Enn Rohula kandib Lindaliini kaudu tema vara välja.
- Lindaliini juht Enn Rohula on enda sõnul hädas aktsionäriga, kes kipub valejutte ajama. Foto: Andras Kralla
„No mida ma saan öelda… ta lihtsalt valetab! Ma ei tea, kas tal on mingeid terviseprobleeme või mis tal viga on – ta ainult valetab,“ ütles selle peale Lindaliini pikaaegne juht Enn Rohula.
Jaanuari alguses esitas värvika taustaga ärimees Timo Sas koos oma esindaja Alar Saluga Harju maakohtule hagi kõigepealt jurist Indrek Nuudi vastu ja seejärel Lindaliini ASi vastu. Esimest hagi menetlusse ei võetud, teise üle maakohus alles otsustab.
Need hagid ilmestavad hästi segapundart, millesse äsja edukalt saneerimise lõpetanud ja üle poole miljoni euro suurusest maksuvõlast lahti saanud laevatranspordi firma Lindaliin segatud on.
Timo Sas – varem Timo Tamme ja veel varem Vladimir Timofejev – on aastate jooksul tuntust kogunud nii arvukate võlgu jäämiste kui ka äripartnerite ninapidi vedamistega. Tema nimi käib läbi laevaremonditehase BLRT aktsionäride tülis, millesse ta on segatud väikeaktsionärina.
Viimane kord kirjutas Äripäev temast pisut üle kahe aasta tagasi, kui tuli välja, et ta oli
kurikuulsa Vene pankuri Mikhail Nadeli äripartner Eestis. Timo Sasi minevikku jääb ka seik 1996. aasta baaritülist, mis lõppes sellega, et Sas ja tema kaaslane Rein Laimets tulistasid öösel Raplamaal automaadiga autode pihta ja tungisid autos olijatele kallale.
Kahtlased vangerdused
Nüüd aga on Timo Sas olukorras, kus ta on endast sõltumata asjaoludel heidetud välja Lindaliini omanikfirma Linda Line Shipping OÜ juhatusest. Lindaliini ASi vastu esitatud hagi järgi on lugu järgmine: Lindaliini ASi suuromanik oli läbi mitme ettevõtte Šveitsis registreeritud ettevõte TS Investor AG. Ettevõttele kuulus enamusosalus Eesti ettevõttest TS Investor OÜ, kellele kuulub omakorda 90% ettevõttest Linda Line Shipping OÜ. Viimane on omakorda Lindaliini enamusomanik.
Eelmise aasta oktoobrist võeti Timo Sas esmalt maha Šveitsi ettevõtte presidendi kohalt ja seejärel arvati ta aktsionäride koosolekul välja nii ettevõttest TS Investor OÜ kui ka Linda Line Shipping OÜst.
- Lindaliini juht Enn Rohula tahaks enda sõnul lihtsalt laevaäriga rahus edasi minna. Foto: Andras Kralla
Juhi õigused anti jurist Indrek Nuudile. Kuigi selle aasta alguseks oli taastatud Timo Sasi juhatuse liikme roll nii Šveitsi ettevõttes, mille nimi muudeti vahepeal Helvetia Shipping OÜks, kui ka TS Investor OÜs. Lindaliini omanikfirma Linda Line Shippingu juhatuse liikmeks on aga senimaani Indrek Nuut. Nuut esindab Šveitsi laevaärimehe Hans-Jürg Grunderi huve.
Kuna Linda Line Shippingu varade hulgas on hagi andmetel muu hulgas ka 160 Lindaliini aktsiat, väärtusega üle 100 000 euro, leiabki Sas, et tema vara võõrandatakse. Kuigi alguses oli ta valmis ajakirjanikuga kohtumagi, keeldus ta hiljem juhtumit kommenteerimast, kui selgus, et Äripäev uurib, millest tüli alguse sai.
Tüli keskpunkt asub hoopis Šveitsis, kus käib Helvetia Shipping AG aktsionäride vaidlus.
Tegu on kummalise inimesega.
Jurist Indrek Nuut
ärimees Timo Sasist
Milles probleem, ei soovinud osapooled enne vaidluse lõppemist avalikult rääkida. Küll aga on vaidlus jõudnud punkti, kus TS Investor OÜ omanikfirma ei ole enam 19. jaanuari seisuga Šveitsi ettevõte, vaid hoopiski Soome firma nimega Varsinais-Suomen Tukkutoimi Oy.
Malsco Law Office’i omanik ja juht Indrek Nuut, kelle vastu Timo Sas TS Investori ettevõtetes välja vahetati, väga palju juhtumit kommenteerida ei soovinud. „Mina olen saanud Šveitsist tavalise juristi volituse ja nende volituste alusel olen tegutsenud,“ ütles ta.
Vaidlus Šveitsis käib selle üle, kes on Helvetia Shipping AG tegelik omanik. „See, et Timo Sas väidab, et tegu on tema firmaga, on bluff. See ei ole tema firma. Vastupidi – tema on seal tegelenud väga huvitavate toimingutega ja kaaperdamistega,“ rääkis Nuut, ent lisas, et rohkem ta midagi rääkida ei saa. „Timo Sas… olete ju kuulnud, kellega on tegu. Tegu on kummalise inimesega,“ lisas Nuut.
Lindaliini juht Enn Rohula sõnas, et on Timo Sasiga hädas sellest alates, kui ostis 2015. aastal Janek Veeberilt ja Urmas Sardiselt välja Linda Line Shipping OÜ aktsiad.
„Ma alguses ei uskunud, et keegi võib nii palju valetada. Nüüd tulevad aga valed riburada pidi välja ja ma lausa imestan,“ rääkis Rohula. Tema sõnul ei kandi keegi Timo Sasi vara välja, vaid tegu on Sasi järjekordsete lubadustega Šveitsi ettevõtte omanikule, mida ta ei pidanud. „Tal pole probleem ainult minuga. Tal on kõigiga probleem! Tal on ainult vale vale vale vale otsa,“ ohkas Rohula.
Tal on ainult vale vale vale vale otsa!
Lindaliini juht Enn Rohula
Timo Sasi kohta
Rohula lisas, et Lindaliin tahaks lihtsalt eluga edasi minna – ettevõte on läbi teinud eduka saneerimise ja
ära tasunud 670 000 euro suuruse maksuvõla. „Ma olen ettevõtte välja vedanud. Tahame uute laevadega edasi minna, kuid nüüd püüab Timo Sas teha mingisuguseid trikke,“ ütles ta.
Lindaliin müüs hiljaaegu maha kõik oma laevad ja plaanib asemele osta vähemalt kolm auto-katamaraani. Paraku ei ole Rohula sõnul äri just kõige lihtsam ajada, kui aktsionäriks on Timo Sas. „Kui natuke guugeldate Timo Sasi ajalugu, siis see on päris kirev,“ lisas ta.
Vaidlused Šveitsis jätkuvad.
- Kütuseärimehena tuntud Timo Sas leiab, et tema vara tahetakse kaaperdada. Kui alguses oli ta valmis ajakirjanikuga kohtumagi, loobus ta hiljem kommenteerimast. Foto: Vallo Kruuser/Eesti Ekspress
Mis juhtus Šveitsis?
Šveitsi ettevõtte Helvetia Shipping AG – firma, mis on nime vahetanud sama mitu korda, kui loo peategelane Timo Sas – üle käib vaidlus, kellele see ettevõte kuulub. Kui ühe osapoole jurist Indrek Nuut ütles, et tegu on aktsionäride vaidlusega, siis Šveitsi väljaanne Aargauer Zeitung avaldas olukorrast oluliselt värvikama loo. Nimelt ilmus Aargauer Zeitungis jaanuaris lugu sellest, kuidas venelased tahtsid Eesti ärimehe Timo Sasi kaudu osta Šveitsi laevu selleks, et vältida sanktsioone.
Nimelt kuulus Helvetia Shipping AG, endise nimega Enzian Shipping AG, Šveitsi reederile Hans-Jürg Grunderile, kes läks pankrotti. Grunder soovis Aargauer Zeitungi andmetel anda ettevõtte üle Timo Sasile, vastutasuks pidi Sas üle võtma ka võlad, millesse Grunder sattunud oli. Nii ka 2016. aastal tehti. Paraku läks tehing lõpuks vett pidama ja nüüdseks on ettevõte seisus, kus käib vaidlus, kes on selle tegelik omanik – Timo Sas või Hans-Jürg Grunder. Tõenäolisim on, et emb-kumb osapool ei pidanud tehingu omapoolsetest lubadustest lihtsalt kinni.
12
laeva püüdis väidetavalt Hans-Jürg Grunder Timo Sasi abiga päästa võlakatteks minemisest.
Šveitsi väljaande andmetel seisavad Timo Sasi taga venelased ja vaat et Venemaa president Vladimir Putin isiklikult. Nimelt viivat Kremlisse mitmed jäljed. Üks neist olevat näiteks see, et Sas on üks aktsionär Panama Paberite seast leitud ettevõttes Triza Express Incorporated, mis asub Briti Neitsisaartel. Ettevõtte peamine omanik olevat aga Sergei Zelenski, kes on Gazpromnefti direktor. Gazpromneft on Vene riigile kuuluva Gazpromi kontserni tütar.
Aargauer Zeitungi artikli kohta ütles Lindaliini juht Enn Rohula, et tema arvates on see täis Timo Sasilikke valesid. Ka Sasi esindaja märkis, et ei näe mõtet libauudiseid kommenteerida.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.