Viimasel ajal suurt kasvu näidanud uute sõiduautode müügitulemused on olnud automüüjatele üllatavad, edaspidiseks nii hoogsat kasvu ei julgeta prognoosida.
- Amserv Grupi ASi tegevdirektor Rene Varek. Foto: Andres Haabu
Eelmise aasta kokkuvõttes suurenes uute autode müük Eestis 11,6 protsenti, selle aasta esimesed kuud on näidanud hüppelist kasvu detsembri 15 protsendilt rohkem kui 20 protsendi peale. Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu 2018. aasta autode müügi kasvu prognoos on 8–15%.
„Kasvavate müüginumbrite taga on lühidalt öeldes majanduskasv,” arvas Veho Eesti ASi juhatuse esimees Ando Nõel. Kasvule aitavad tema sõnul kaasa ettevõtete hea käekäik ja kasvava sissetulekuga tarbija kindlustunne. „Suurenenud sissetulekuga on lihtsam liisingut saada ja vahetada olemasolev auto uue ja parema vastu,” ütles Nõel.
Kasv tõotab raugeda
Amserv Grupi ASi tegevdirektor Rene Varek ütles, et Amservis oli algne turu kasvu prognoos Eestis 4–5% ja tema suhtub jätkuvasse tõusu konservatiivselt. „Praegu võiks sellise stardi pealt eeldada, et turu kasv tuleb suurem. Kui nii jätkub, siis võib esimene poolaasta olla kasv 10% ja 20% vahel, aga teise poolaasta suhtes ma nii optimistlik ei ole,“ ütles Varek.
Varek lisas, et eelmise aasta alguse kasv oli samuti kasv kiire ja aasta lõpp aeglasem. Auto 100 AS turundusjuht Lemmo Tigane ütles samuti, et kevadised tulemused on head vaatamata kasvava majanduse toeta. „Liiga kiire tempoga maratoni ei jookse, seega eeldatavalt tempo suveks rahuneb. Üldiselt ennustaks 2018 a. keskmiselt 10-12% kasvu,“ täpsustas Tigane.
Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat arvas, et jaanuari ja veebruari enam kui 20protsendilist tõusu mõjutas ametiautode vahetamine. „Tavapärasest rohkem nn aastalõpu autosid vormistati 2018. aasta jaanuaris ning aasta alguskuudel anti üle mitu riigi- ja muu suurhanke tellimust,“ arvas ta.
Sillat ennustas, et eelmisel aastal alanud firmaautode vahetamine kestab veel mõne kuu, siis see väheneb. Seetõttu ei näe ta AMTELi 2018. aasta sõiduautode müügi prognoosi tõstmiseks põhjust. „Kuna kinnisvaras toimub juba kerge jahenemine, siis on seda oodata ilmselt ka autode müügis,“ ütles Sillat.
Samas leiab Sillat, et kui märtsi ja aprilli tulemused peaksid näitama sarnaselt jaanuari ja veebruariga 20 protsendist suuremat kasvu, tuleb prognoosis korrektuure teha. „Kui märts ja aprill tulevad sama tasemega, siis tuleb paraku tõdeda, et turg hakkab mõnevõrra üle kuumenema,“ arvas ta.
Vananev autopark vajab väljavahetamist
Tigane toob ühe mõjutajana välja eestlaste autopargi vanuse, mis on keskmiselt 15 aastat. „Võrreldes ülejäänud Euroopaga, kus keskmine autopargi vanus on 10 aastat, meie uute autode turul kasvuruumi jagub,“ täpsustas ta.
Varek toob samuti välja Eesti keskmise autopargi vanuse, mis on tema sõnul üks Euroopa vanimaid. „Kui majanduslik heaolu jätkub, siis 20protsendilist ja kõrgemat automüügi kasvu võib jätkuda veel 5–6 aastat, enne kui auto vanusega Euroopa keskmisele järele jõuame,“ ütles Varek.
Seotud lood
Eelmisel aastal majanduskasvu edestanud ja enam kui 11 protsendini küündinud uute autode müük jätkab kasvulainel ka tänavu, ennustab Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu juht Arno Sillat Äripäeva Raadio hommikuprogrammis intervjuus.
Kasvav tarbijakindlus andis hoogu ka Euroopa automüügile, mis saavutas eelmisel aastal viimase kümnendi kõrgeima taseme, kirjutab Reuters.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.