• OMX Baltic−0,09%269,32
  • OMX Riga−0,48%871,16
  • OMX Tallinn−0,23%1 719,04
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,57
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1000,4%8 295
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,91
  • OMX Baltic−0,09%269,32
  • OMX Riga−0,48%871,16
  • OMX Tallinn−0,23%1 719,04
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,57
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1000,4%8 295
  • Nikkei 2251,3%38 780,14
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,91
  • 27.11.18, 15:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maksuamet võtab ette maksuvõlglaste tegelikud juhid

Eelmisel neljapäeval andis riigikogu maksuametile õiguse maksukahju solidaarselt välja nõuda maksuvõlglasest ettevõtte tegelikelt kasusaajatelt, kes seni on oma huve ja mõju varjanud juhatuses olevate variisikutega.
Maksu- ja tolliameti juriidilise valdkonna juht Airi Jansen-Uueda selgitas Äripäeva raadios, millised uued võimalused tekkisid maksuametil pärast riigikogu 22. novembri otsust.
  • Maksu- ja tolliameti juriidilise valdkonna juht Airi Jansen-Uueda selgitas Äripäeva raadios, millised uued võimalused tekkisid maksuametil pärast riigikogu 22. novembri otsust. Foto: Andres Haabu
Maksuametil tekkinud uutest võimalustest rääkis esmaspäeval Äripäeva raadio hommikuprogrammis maksu- ja tolliameti juriidilise valdkonna juht Airi Jansen-Uueda. Järgneb kokkuvõte raadioeetris olnud intervjuust.
Kas seadusemuudatus tähendab seda, et tankistide või variisikute kasutamine maksuvõlgade eest peitu pugemiseks on saamas ajalooks?
Mingil hetkel tahaks eetrisse tulla küll sellise lausega, et nüüd on nii, et enam variisikuid ja tankiste ei kasutata. Kahjuks ma praegu seda öelda ei saa. Aga see seadusemuudatus on ikkagi samm selles suunas. Need meetmed, mida me saame rakendada uue regulatsiooniga, aitavad kaasa turu läbipaistvuse suurendamisele ja võrdse konkurentsi saavutamisele.
Me oleme üle 12 aasta tegelenud kolmanda isiku vastutusega, kuid nüüd saame minna kaugemale ehk võtta vastutusele ka isikud, keda me ei saa siduda otseselt juriidiliselt äriühinguga registrikaardi kaudu. Nad ei ole kunagi olnud juhatuse liikmed, aga tegelikult on nende nii-öelda orkestreerimisel äriühing tegutsenud. Kui me saame öelda, et maksuvõla tekitamine ja tasumisest hoidumine on olnud nende tahtlik tegevus, siis saame nad ka pärast seadusemuudatuse kehtima hakkamist vastutusele võtta.
Milline see seos ettevõttega peab olema, et konkreetse isiku vastu minna?
Need isikud on praegu olnud väga mugavas positsioonis. Nad on juhatuse liikmeks määranud variisikud, kuid tegelikult on nemad erinevate maksuvõlgasid tekitavate skeemide autorid ja lükkavad need skeemid nii-öelda juhatuse lauale ning juhendavad ka äriühingu töötajaid. Nende ootus on, et saavad väga kiiresti rikkaks ja keegi ei pea nende tegude pärast reaalselt vastutama.
Kui variisik on täiesti varatu ja ta tegelikult ise ei ole neid tegusid teinud, siis ka meie ütleme, et ei ole õige sellise variisiku vastu maksunõudega minna. Nüüd tekib meil võimalus öelda, et tegelikult see inimene, kes variisikuid orkestreerib või kes neid juhendab, ongi tegelik juht selles äriühingus ja tema vastutab tehtu eest. Ning kui selleks tegelikuks juhiks osutub omanik ise, siis vastutab see omanik juhatuse otsuste eest.
Mis konkreetselt maksuameti töös uue seaduse tõttu muutub?
Praegu on olnud meil problemaatiline just võtta vastutusele need inimesed, kes ei ole olnud juhatuse liikmed, kuid kes käituvad kui juhatuse liikmed. Oleme alates 2014. aastast proovinud tegelikult minna agressiivsemalt edasi, ilma et me seadust üldse muudaks. Sisustades siis seadusesätteid nii, et neid isikuid saab nimetada juhatuse liikmeteks, sest nad on käitunud vastavalt. Näiteks on nende käes olnud pangakaardid ja nad teevad ise tehinguid. Kohus pole aga meie lähenemisega olnud nõus ja me saame sellest aru ning mööname, et seadus oli sellises olukorras puudulik. Ma aga toonitan, et need juhtumid, kus isik on olnud eelnevalt juhatuse liige ja pärast tegude tegemist on pannud firma juhatusse variisiku, siis nende puhul pole midagi muutunud – saime enne minna nende vastu ning saame ka edaspidi.
Maksukorralduse seaduses on selline paragrahv nagu 84, mida oleme väga edukalt rakendanud. See tähendab seda, et kui isik tegutseb pärast juhatuse liikme perioodi lõppu edasi nagu juhatuse liige, siis saab teda ikkagi vastutusele võtta. Aga nüüd tekkis võimalus võtta vastutusele ka sellised inimesed, kes kuskilt meile justkui silma ei hakka, aga menetluses tuvastame, et nemad on tegelikult kõikide nende asjaolude taga.
Äripäeva raadio hommikuprogrammis rääkis Airi Jansen-Uueda veel sellest, et millised peavad olema need tõendid, mille abil nad saavad väita, et esmapilgul justkui kõrvaline inimene on tegelikult ettevõtte juht.
Samuti vastas ta küsimusele, kas maksuamet on koostanud ka spetsiaalse nimekirja isikutest ja firmadest, kelle vastu uue seaduse abil nüüd minnakse ning kas maksupetturid on tulnud välja mõne uue skeemiga, et maksude tasumisest ka pärast seadusemuudatust hoiduda.
Täispikkuses intervjuud Airi Jansen-Uueda saab kuulata alates 43 minutist.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 22.11.24, 15:27
Videovalve – palju enamat, kui lihtsalt „lisasilmad“ ühe ettevõtte objektil
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele