• OMX Baltic−0,74%268,8
  • OMX Riga0,25%876,03
  • OMX Tallinn−0,36%1 716,69
  • OMX Vilnius−0,44%1 040,29
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,66%8 203,35
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,52
  • OMX Baltic−0,74%268,8
  • OMX Riga0,25%876,03
  • OMX Tallinn−0,36%1 716,69
  • OMX Vilnius−0,44%1 040,29
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,66%8 203,35
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,52
  • 07.12.18, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Martin Villig: minge kooli juhtima

Heateo Haridusfondi ühe asutaja, Taxify kaasasutaja Martin Villigu sõnum juhtidele on, et kui elus on midagi juba saavutatud, siis miks mitte võtta ette järgmine etapp, minna mõnda kooli juhtima ning proovida seda tõesti paremaks teha.
Heateo Haridusfondi üks asutajaid, Taxify kaasasutaja Martin Villig, ja Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge.
  • Heateo Haridusfondi üks asutajaid, Taxify kaasasutaja Martin Villig, ja Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge. Foto: Liis Treimann
Eesti ettevõtjad käivitasid äsja Heateo Haridusfondi nimelise filantroopiafondi, et pakkuda seemnekapitali uudsete lahenduste katsetamiseks Eesti hariduses.
Järgneb intervjuu Taxify kaasasutaja Martin Villiguga Äripäeva raadio hommikuprogrammis.
Martin Villig, see on olnud teil mingil määral nagu pereunistus. Mäletan, et teie vend Markus rääkis ka Äriplaani konverentsil, et haridus on murekoht. Millega on täpselt tegu?
Suvel saime mina, minu vend Markus ja TransferWise'i asutaja Taavet Hinrikus kokku ja mõtlesime, mida Eestis võiks teha. Ettevõtted on meil juba kasvanud üsna suureks ja võiks ühiskonnas midagi vahvat teha.
PISA testi tulemused on head, aga kui me hakkame sinna sisse vaatama, siis tegelikult on muresid igasuguseid. Alates sellest, et päris suur hulk õpilasi ei lähe õppima pärast 9. klassi. Tööandjana ma näen, et see on suur mure ja riskirühm, kes tegelikult võivad oma karjääriga jääda keerulisse olukorda.
Mure on ka selles, et OECD riikide õpetajad on meil üha vanemad ja võib-olla õpikäsitlus ei ole kõige moodsam.
Mure on ka selles, et uusi õpetajaid ei tule väga palju peale, mis tähendab seda, et amet ei ole väga populaarne. Nendest, kes õpivad õpetajaks, ei lähe paljud kooli ja nendest, kes lähevad kooli, kukuvad paljud sealt välja. Näiteks esimese kolme aasta jooksul lahkub pool õpetajatest koolist.
Kui tööandjana seda vaadata, siis on see kulukas. Sisseelamine on keeruline ja ka inimeste leidmine. Tegelikult peaks vaatama, mis on lahkumise põhjus. See on meie jaoks väljakutse.
Lõpuks on see omakorda seotud ka koolijuhtimise kvaliteediga, milline on direktorite suhtumine, millist sisekultuuri nad teevad. Siin on ka paralleel ettevõtlusega – need ettevõtted, kus on ägedad ja inspireerivad juhid, kasvavad kiiresti ja laienevad, teised arenevad rahulikumalt või mõned võivad tegevuse üldse lõpetada. Koolides kipub olema sama olukord. Heade direktoritega koolid õitsevad ja arenevad, õpetajad tahavad sinna minna, ja siis on teised koolid, kus nii hästi ei lähe.
Lõpuks veel moodsam õpikäsitlus ja tuleviku töö jaoks vajalikud oskused, koostööoskused ja stiil.
Need on neli valdkonda, mida me oleme kaardistanud.
Teil on kambas päris mainekad nimed Eesti ettevõtlusest. Kas seal on mingi seos, et teie ja ka need inimesed tundsite, et ei ole Eestis saanud väga hea haridust?
Nii ja naa. Kindlasti ma arvan, et on erinevaid kogemusi. Mina ise, kui ma mõtlen tagasi oma hariduse peale, olen tegelikult väga rahul. Olen Kuressaare gümnaasiumis õppinud. Meil on sama koolidirektor, kes mind siiamaani inspireerib. Meil oli majanduskallakuga klass, kus ta luges erinevaid aineid, näiteks organisatsioonikäitumist. Väga selgelt oli näha, et see asi, mida ta teoorias meile õpetas, sedasama ta ka koolis rakendas – oma õpetajate motiveerimisel, konfliktide lahendamisel jne.
See näitabki täpselt seda, et kui koolis on väga hea, võimekas ja edasiviiv juht, siis saab head kooli teha igal pool. Tahaks kutsuda üles ka juhte, et kui te olete elus juba midagi saavutanud, siis miks mitte võtta järgmine etapp elus ja minna mõnda kooli juhtima ning proovida seda kooli tõesti paremaks teha. Nii nagu ettevõttes, algab ka koolis palju juhtimisest.
Kas selle fondi spetsiifika haakub ka ettevõtjate suure murega, kust tööjõudu saada? Kas te loodate, et need kooliõpilased, kes on saanud raha Heateo Sihtasutuse kaudu, lõpuks töötavad teie juures?
Me vaatame seda kindlasti laiemalt. Me alguses mõtlesime Taavetiga, et alguses paneme isiklikku raha ning TransferWise ja Taxify panid seemnekapitali. Kui me hakkasime seda ideed teistele ettevõtetele rääkima, siis selgus väga kiiresti, et mure on kõigil. Paari nädalaga tegelikult tuli 30 ettevõtjat ja tuli kokku oluliselt suurem summa, kui me alguses lootsime. Fond on põhimõtteliselt veel avatud, kui keegi tõesti tahab panustada.
Nüüd meie suurim väljakutse on see, et leida neid projekte, mida reaalselt rahastada. Nüüd on vaja süsteemselt tööd teha.
Kui me vaatame tööandja poolt, siis TransferWise ja Taxify maksid kolmandas kvartalis 3 miljonit eurot tööjõumakse – korralik summa. Me hea meelega tegelikult palkaksime Eesti inimesi oma ettevõtetesse, meil on kümneid ja kümneid vabu töökohti, aga mure on tihti see, et ei ole päris neid kogemusi ja oskusi, mida meil on vaja.
Siin üks-ühele seost ei ole, kuidas me panustame haridusse. Me lihtsalt loome parima baashariduse ja selle baashariduse abil, kui me õpetame koolis seda, et sa pead pidevalt edasi õppima, siis inimesed arenevad rohkem ja suudavad kiiremini õppida.
Meie ettevõttes on samamoodi – me tegelikult palkame inimesi rohkem väärtuste ja suhtumise järgi, mitte pika CV järgi. See näitabki seda, kui koolist tulevad inimesed on õigete väärtuste ja baasiga – siis nad tegelikult suudavad kiiresti areneda ja vastutust võta.
Üks küsimus: kui tihti tulevad ettevõtjad niimoodi kambakesi teie juurde ja pakuvad abikätt?
Vastab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge:
"Me näeme, et tegelikult tahavad ettevõtjad sisukalt panustada ja teistpidi tahavad ka kindlust, et nende investeeringud on targalt juhitud. See on see, mida me pakume, ja põhjus, miks nad meie juurde jõuavad."
Hea teada
Haridusfondi idee algatasid Taxify kaasasutaja Martin Villig ja TransferWise'i kaasasutaja Taavet Hinrikus.
Fondi asutajaliikmed on Alari Aho, Riivo Anton, Viljar Arakas, Ahti Heinla, Martin ja Terje Henk, Taavet Hinrikus, Gerri Kodres, Norris Koppel, Kristo Käärmann, Rain Lõhmus, Piret ja Veljo Otsason, Martin Rand, Risto Rossar, Tõnu Runnel, Ragnar Sass, Helen ja Martin Tajur, Annika Tallinn, Dina ja Hannes Tamjärv, Ede ja Sten Tamkivi, Kalev Tanner, Sten Tikk, Priit Vaikmaa, Peep Vain, Kaido Veske, Mari-Liis ja Martin Villig.
Ettevõtetest rahastavad fondi Civitta, Contriber, EfTEN, Helmes, Lingvist, Monese, Pipedrive, Superangel, Taxify ja TransferWise.
Haridusfondi juhib Heateo Sihtasutus.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele